IBPP3/443-124/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-124/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.), uzupełnionymi pismami z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy kamienicy lub lokali mieszkalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 3 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dostawy kamienicy lub lokali mieszkalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka miedzy innymi zajmuje się działalnością deweloperską. W marcu 2007 r. Spółka zakupiła starą kamienicę mieszkalną (kamienica ma kilkadziesiąt lat), od osoby fizycznej, czyli bez podatku VAT. Kamienicę tą postanowiono wyremontować, podzielić na lokale mieszkalne i sprzedać. Nieruchomość ta nie była wpisana do ewidencji środków trwałych lecz jako towar handlowy, gdyż nie wykorzystywano jej w działalności gospodarczej. Poniesione nakłady do dnia dzisiejszego na przedmiotową nieruchomość wynoszą 151% wartości zakupu, z czego na adaptację tej nieruchomości wydano 15% wartości tej nieruchomości, a na remonty przedmiotowej kamienicy poniesiono wydatki w wysokości 136% wartości zakupu nieruchomości.

Spółka dokonując w latach 2007 i 2008 zakupu materiałów i usług w związku z remontem tej kamienicy, nie miała prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż zgodnie z przepisami ustawy, sprzedaż takiej kamienicy była zwolniona z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. lokali mieszkalnych lub całej kamienicy, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż taka korzysta ze zwolnienia z podatku VAT, ponieważ dostawa tego budynku nie odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia. Fakt poniesienia dużych nakładów na remont tej kamienicy nie powinien mieć znaczenia. Zdaniem Spółki definicja ustawowa określona w art. 2 pkt 14b ustawy o VAT, dotyczy tylko budynków będących środkami trwałymi Spółki, a ta kamienica jest towarem przeznaczonym na sprzedaż. W artykule tym ustawodawca mówi, że chodzi o nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej. Słowa te świadczą, że dotyczą one środków trwałych. W przypadku towarów, używa się określenia cena zakupu, cena nabycia ale nie wartość początkowa. Dodatkowym argumentem jest fakt, że spółka przy nabyciu towarów i usług do wykonania remontów tej kamienicy nie odliczała podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej;

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części (lokale) nie nalicza się podatku od towarów i usług jeśli minęło co najmniej 2 lata od pierwszego zasiedlenia obiektu.

Przy czy z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT wynika, że przez prawne zasiedlenie rozumieć należy:

* oddanie do użytkowania

* w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu,

* pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie zauważyć należy, iż wszystkie elementy tej definicji należy brać pod uwagę łącznie. Jeśli któraś z przesłanek w tym przepisie nie wystąpi, nie będziemy mieli do czynienia z pierwszym zasiedleniem.

W świetle powyższego "pierwsze zasiedlenie" następuje gdy obiekt jest oddawany pierwszy raz do użytkowania po wybudowaniu.

Kolejne "pierwsze zasiedlenie" wystąpi w przypadku oddania obiektu do użytkowania po jego ulepszeniu wynoszącym co najmniej 30% wartości początkowej.

Równocześnie stwierdzić należy, iż pojęcie "ulepszenia" w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, ustawa o podatku od towarów i usług odnosi się do wszelkich budynków, budowli i ich części niezależnie od tego czy stanowią one towar handlowy czy środki trwałe.

Z analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością deweloperską nabyła od osoby fizycznej, kamienicę mieszkalną (kilkudziesięcioletnią) którą obecnie zamierza sprzedać lub zamierza wydzielić w tej kamienicy lokale mieszkalne, które następnie przeznaczy do sprzedaży. Wnioskodawcy przy nabyciu kamienicy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż nieruchomość została zakupiona od osoby fizycznej bez podatku VAT. Zakupioną przez Wnioskodawcę w marcu 2007 r. nieruchomość postanowiono wyremontować. Poniesione nakłady na nieruchomość wyniosły 151% wartości zakupu, z czego na adaptację tej nieruchomości wydano 15% wartości tej nieruchomości, a na remonty przedmiotowej kamienicy poniesiono wydatki w wysokości 136% wartości zakupu nieruchomości.

Przenosząc powyżej przedstawione zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż dostawa kamienicy lub lokali mieszkalnych będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku, na mocy cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 14 lit. b) ustawy, bowiem wydatki na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, lecz należy podkreślić, iż prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazana przez Wnioskodawcę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl