IBPP3/443-1224/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1224/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2012 r. (data wpływu do tut. organu 6 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. ".."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Miasto (Wnioskodawca) realizuje w latach 2008 - 2013 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. ".." - wniosek o dofinansowanie projektu. W dniu 23 sierpnia 2012 r. Zarząd Województwa podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Priorytetu VII Transport, Poddziałanie 7.1.1 modernizacja i rozbudowa kluczowych elementów sieci drogowych regionalnego programu operacyjnego woj. na lata 2007-2013. Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z urzędu marszałkowskiego woj. środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie.

Przedmiotem niniejszego projektu jest zabudowa 4 tablic zmiennej treści w ciągu Drogowej Trasy, która pozwoli na stworzenie systemu umożliwiającego zarządzanie ruchem drogowym na znacznym jej odcinku i w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja systemu będzie wymagała zabudowy czterech konstrukcji bramowych wraz z podestami serwisowymi o lokalizacji w rejonach:..,... oraz obiektu mostowego ul..... Korzyści z działania systemu byłyby odczuwalne dla wszystkich miast przez które przebiega Drogowa Trasa.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: sporządzenie studium wykonalności, dostawę i instalację znaków o zmiennej treści VMS wraz z stacjami pogodowymi oraz kamerami poglądowymi, dostawę i instalację kamer... (4 lokalizacje) instalacje przyłączeniowe, uruchomienie systemu, pełnienie funkcji inspektora nadzoru. Działania promocyjne w ramach projektu.

Jednostką realizującą przedmiotowy projekt będzie jednostka organizacyjna miasta - Miejski Zarząd Ulic i Mostów, który będzie figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT. Jedynie na fakturach wystawionych przez wykonawcę działań promocyjnych jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca.

Do chwili obecnej w ramach projektu zostały poniesione koszty związane z opracowaniem studium wykonalności oraz dostawą i instalacją znaku o zmiennej treści VMS wraz z stacją pogodową oraz kamerą poglądową. Ww. Wydatki zostały poniesione zgodnie z wytycznymi urzędu marszałkowskiego woj. Poziom dofinansowania przedmiotowego zadania wynosi 85%.

Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Pierwszy wniosek o płatność wnioskodawca planuje złożyć w IV kwartale 2012 r.

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto na prawach powiatu. Natomiast beneficjentami pośrednimi będą; mieszkańcy, użytkownicy drogi będącej przedmiotem projektu, turyści odwiedzający..., potencjalni inwestorzy biznesowi.

W dniu 11 września 2012 r. pismem - Urząd marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarowi usług VAT.

W piśmie z dnia 14 grudnia 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o wskazanie, iż towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje w latach 2008 - 2013 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "..." - wniosek o dofinansowanie projektu nr.

Przedmiotem niniejszego projektu jest zabudowa 4 tablic zmiennej treści w ciągu Drogowej Trasy, która pozwoli na stworzenie systemu umożliwiającego zarządzanie ruchem drogowym na znacznym jej odcinku i w konsekwencji poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Podczas realizacji projektu Wnioskodawca dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: sporządzenie studium wykonalności, dostawę i instalację znaków o zmiennej treści VMS wraz z stacjami pogodowymi oraz kamerami poglądowymi, dostawę i instalację kamer... (4 lokalizacje) instalacje przyłączeniowe, uruchomienie systemu, pełnienie funkcji inspektora nadzoru. Działania promocyjne w ramach projektu.

Treść wniosku wskazuje, że w związku z realizacją projektu jedynie na fakturach wystawionych przez wykonawcę działań promocyjnych jako nabywca figurował będzie Wnioskodawca.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę przez wykonawcę działań promocyjnych związanych z realizacją ww. projektu.

Z treści wniosku wynika, że pozostałe faktury związane z przedmiotowym projektem są wystawione na jednostkę organizacyjną miasta - Miejski Zarząd Ulic i Mostów, który będzie figurował jako nabywca na wystawionych przez wykonawcę prac fakturach VAT.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy (Miasta).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów nabycie towarów i usług w ramach realizowania ww. projektu, bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn. "....".

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Zarząd Ulic i Mostów, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl