IBPP3/443-122/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-122/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina K (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina prowadzi modernizację obiektu zabytkowego - Pałac w K, który jest jej własnością. Zadanie finansowane jest ze środków własnych Gminy, dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków unijnych w ramach Programu Współpracy Transgranicznej - "...". Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do wykonanych robót w zakresie modernizacji zostanie zaliczony podatek VAT w wysokości 23%. W przypadku braku możliwości odliczenia przez Gminę podatku VAT, stanowi on koszt kwalifikowany. Obiekt oprócz modernizacji ma być poddany adaptacji na działalność kulturalną, który po modernizacji ma służyć społeczeństwu nieodpłatnie w zakresie wystaw, spotkań, konkursów, przedstawień oraz ma w nim funkcjonować biblioteka gminna.

Po zakończeniu remontu obiektem nieodpłatnie administrować będzie samorządowa instytucja kultury, którą jest Dom Kultury. Gmina będzie przekazywała dotację dla Domu Kultury, z której pokrywane będą wszystkie koszty związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem obiektu "Pałacu". Ewidencję obiektu w ramach środków trwałych prowadzić będzie urząd Gminy.

Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina i Dom Kultury są odrębnymi podatnikami podatku VAT, posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej (NIP). Faktury za modernizację obiektu wystawiane są na Gminę. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Dom Kultury będzie nieodpłatnie administrował obiektem, prowadząc w nim nieodpłatną działalność kulturalną.

Pismem z dnia 12 marca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że po zakończeniu realizacji projektu, Pałac (obiekt) zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie do Domu Kultury.

Przedmiotowy projekt jest projektem partnerskim. Jest realizowany wspólnie z Miastem Z, które jest Liderem. Środki z Unii Europejskiej zostają przekazane na konto Lidera a następnie Lider przekazuje część tych środków Gminie K. Każdy z Partnerów realizuje projekt w swojej części. Zakupy na potrzeby realizacji projektu są dokonywane odrębnie przez każdego z Partnerów. Faktury dokumentujące zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z są wystawiane na Miasto Z a w części dotyczącej modernizacji Pałacu w K na Gminę K. Nie nastąpi żadne przekazanie mienia, nie wystąpi również przekazanie wkładu własnego przez żadnego z Partnerów.

Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując powyższe zadanie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina uważa, iż nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją powyższego projektu, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), który brzmi "W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą między innymi sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należą między innymi sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym). W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury należą do zadań własnych gminy, co oznacza, ze Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych zgodnie z § 13 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w ramach realizacji projektu pn. "..." prowadzi modernizację obiektu zabytkowego - Pałac w K, który jej własnością.

Przedmiotowy projekt jest projektem partnerskim. Jest realizowany wspólnie z Miastem Z, które jest Liderem. Środki z Unii Europejskiej zostają przekazane na konto Lidera a następnie Lider przekazuje część tych środków Gminie K. Każdy z Partnerów realizuje projekt w swojej części. Zakupy na potrzeby realizacji projektu są dokonywane odrębnie przez każdego z Partnerów. Faktury dokumentujące zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z są wystawiane na Miasto Z a w części dotyczącej modernizacji Pałacu w K na Gminę K. Nie nastąpi żadne przekazanie mienia, nie wystąpi również przekazanie wkładu własnego przez żadnego z Partnerów.

Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę.

Po zakończeniu realizacji projektu, Pałac (obiekt) zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie do Domu Kultury. Gmina i Dom Kultury są odrębnymi podatnikami podatku VAT, posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: Gminę K) towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca w treści wniosku wyraźnie wskazał, iż wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, po zakończeniu realizacji projektu, Pałac (obiekt) zostanie nieodpłatnie przekazany w użyczenie do Domu Kultury, będącego odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, a dotyczącego modernizacji Pałacu w K.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca faktury dokumentujące zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z są wystawiane na Miasto Z.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. "..." w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z jest Leader - Miasto Z. Jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Miasta Z).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT (w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z), nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miasto Z nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", w części dotyczącej modernizacji Teatru w Z bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. "..." Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina w zakresie realizacji zadań własnych, korzysta ze zwolnienia na podstawie § 13 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: z 2013 r. poz. 247), lecz tym, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnera projektu (tekst jedn.: Miasta Z), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl