IBPP3/443-1219/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1219/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2012 r. (data wpływu 5 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania struktury drogowej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z infrastrukturą drogową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania struktury drogowej oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z infrastrukturą drogową.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 stycznia 2013 r. znak: IBPP/443-1219/12/ASz IBPBI/2/423-1405/12/AK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W celu scalenia nieruchomości Spółki, które rozdzielone były działkami stanowiącymi własność Gminy Miasta z przeznaczeniem pod budowę drogi, Spółka w związku z prowadzonymi inwestycjami (w tym budowa II pieca szklarskiego) zawarła w 2011 r. porozumienie z Gminą, na mocy którego zobowiązała się do wykonania projektu i budowy drogi na działkach wydzielonych przy granicy swojej nieruchomości, która będzie miała połączenie z ul. R i która będzie stanowiła I etap realizacji wynikający ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ul. Z oraz dokonanie zamiany działek zajętych pod drogę na działki stanowiące własność Gminy, z zastrzeżeniem darowizny kwoty nakładów stanowiących różnicę pomiędzy wartością nieruchomości Spółki a wartością nieruchomości Gminy jako warunku dokonania tej zamiany.

Spółka doprowadziła do wydzielenia ze swojej nieruchomości działek pod budowę drogi, dokonała nakładów inwestycyjnych stanowiących drogę wraz z odwodnieniem i oświetleniem. Realizacja odwodnienia umożliwia odprowadzenie wód deszczowych z terenu Huty, natomiast nowa droga zapewnia swobodny i bezpieczny dostęp dla dostawców surowców oraz odbiorców opakowań szklanych. W lipcu 2012 r. Spółka dokonała zamiany ww. działek będących w użytkowaniu wieczystym na nieruchomości niezabudowane stanowiące własność Gminy. Wartość prawa własności nieruchomości gruntowej Gminy wyniosła 255.840 zł do wartości nieruchomości został doliczony podatek VAT w wysokości 58.843,20 zł.

Wartość nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym Spółki wynosiła 1.098.187,40 zł, w tym:

1.

wartość prawa użytkowania wieczystego wyniosła 142.020 zł + VAT 32.664,40 zł,

2.

nakłady inwestycyjne stanowiące drogę wraz z odwodnieniem i oświetleniem 923.503 zł.

Różnica wartości nieruchomości wynosiła 783.504,40 zł i Spółka zrezygnowała z dopłaty czyniąc darowiznę na rzecz Gminy, stosownie do treści porozumienia ze stycznia 2011 r.

W piśmie z dnia 29 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa deklaracje VAT-7.

Za sprzedaż prawa wieczystego użytkowania Spółka obciążyła Gminę Urząd Miasta fakturą VAT - kwota netto 142.020 zł + VAT 32.664,40. Darowizna nieruchomości (w postaci drogi) na rzecz Gminy zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 została opodatkowana podatkiem VAT 23% kwota darowizny 923.503 zł + VAT 212.405,69 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Spółka powinna opodatkować przekazanie infrastruktury drogowej podatkiem VAT.

Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją w infrastrukturę drogową.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie infrastruktury (nakładów inwestycyjnych) podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, jednocześnie Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją w infrastrukturę drogową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego sformułowana została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Istotny jest więc związek pomiędzy zakupami a prowadzoną działalnością gospodarczą (opodatkowaną VAT). Ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (np. koszty administracyjne).

Jak wynika z sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca (Huta szkła) w związku z prowadzonymi inwestycjami (w tym budowa II pieca szklarskiego) zawarł w 2011 r. porozumienie z Gminą, na mocy którego zobowiązał się do wykonania projektu i budowy drogi na działkach wydzielonych przy granicy swojej nieruchomości, która będzie miała połączenie z ul. R i która będzie stanowiła I etap realizacji wynikający ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ul. Z oraz dokonanie zamiany działek zajętych pod drogę na działki stanowiące własność Gminy, z zastrzeżeniem darowizny kwoty nakładów stanowiących różnicę pomiędzy wartością nieruchomości Wnioskodawcy a wartością nieruchomości Gminy jako warunku dokonania tej zamiany. Wnioskodawca doprowadził do wydzielenia ze swojej nieruchomości działek pod budowę drogi, dokonał nakładów inwestycyjnych stanowiących drogę wraz z odwodnieniem i oświetleniem. Realizacja odwodnienia umożliwia odprowadzenie wód deszczowych z terenu Huty, natomiast nowa droga zapewnia swobodny i bezpieczny dostęp dla dostawców surowców oraz odbiorców opakowań szklanych. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, składający deklaracje VAT-7.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że istnieje bezpośredni związek zakupów towarów i usług związanych z budową drogi wraz z odwodnieniem i oświetleniem z późniejszym uzyskaniem obrotów opodatkowanych z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, polegającej na produkcji opakowań szklanych. Realizacja odwodnienia umożliwia odprowadzenie wód deszczowych z terenu Huty szkła, natomiast nowa droga zapewnia swobodny i bezpieczny dostęp dla dostawców surowców oraz odbiorców opakowań szklanych. Inwestycja przyczyni się zatem do zwiększenia sprzedaży, a w związku z tym podatku należnego. Spełniony zostanie tym samym warunek o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją, polegająca na budowie drogi dojazdowej do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na budowy drogi wraz z odwodnieniem i oświetleniem, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca dokonał zamiany prawa wieczystego użytkowania działek zajętych pod drogę, na działki stanowiące własność Gminy, z jednoczesną darowizną kwoty nakładów stanowiących różnicę pomiędzy wartością nieruchomości Wnioskodawcy a wartością nieruchomości Gminy jako warunku dokonania tej zamiany.

Wartość prawa własności nieruchomości gruntowej Gminy wyniosła 255.840 zł do wartości nieruchomości został doliczony podatek VAT w wysokości 58.843,20 zł.

Wartość nieruchomości będącej w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy wynosiła 1.098.187,40 zł, w tym:

* wartość prawa użytkowania wieczystego wyniosła 142.020 zł + VAT 32.664,40 zł,

* nakłady inwestycyjne stanowiące drogę wraz z odwodnieniem i oświetleniem 923.503 zł.

Różnica wartości nieruchomości wynosiła 783.504,40 zł i Wnioskodawca zrezygnował z dopłaty czyniąc darowiznę na rzecz Gminy, stosownie do treści porozumienia ze stycznia 2011 r. Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania Wnioskodawca udokumentował fakturą VAT, opodatkowując tą transakcje 23% stawką podatku VAT.

Darowizna drogi na rzecz Gminy również została opodatkowana podatkiem 23%, jednakże Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powinien opodatkować przekazanie infrastruktury drogowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności zdefiniowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się w odniesieniu do dostawy towarów sformułowaniem "przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel" (art. 7 ust. 1 ustawy), a towarami w świetle tej ustawy - co do zasady - są rzeczy ruchome i nieruchomości (art. 2 pkt 6 ustawy). Takie zdefiniowanie terminu "dostawa towarów", odwołujące się do ekonomicznego władztwa nad rzeczą sprawia, iż przedmiotem opodatkowania może być nie tylko sprzedaż czy zamiana rzeczy jako fizycznie wyodrębnionych dóbr materialnych, ale także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, jak również inne transakcje wywierające, z ekonomicznego punktu widzenia, podobne skutki.

Stosownie do art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Jak stanowi natomiast § 2 cyt. przepisu, częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

W przedmiotowej sprawie przywołać należy także przepis art. 29 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

W sytuacji przedstawionej we wniosku dochodzi do przekazania przez Wnioskodawcę - jako użytkownika wieczystego gruntu oraz właściciela zrealizowanej inwestycji - obu tych składników, co wyczerpuje przesłanki definicji dostawy towarów określonej w art. 7.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 ustawy oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 - na mocy art. 7 ust. 3 ustawy - nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem powyższego przepisu, wszelkie nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy są one realizowane na cele związane czy niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów w całości lub w części.

W związku z powyższym, dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

* podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wykazano w opisie sprawy, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do wykonania drogi wraz z odwodnieniem i oświetleniem. Spełniona została zatem przesłanka do uznania przedmiotowego przekazania za podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.

Reasumując, nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy, infrastruktury drogowej będzie wypełniać definicję odpłatnej dostawy towarów i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl