IBPP3/443-1206/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1206/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielenie Wnioskodawcy niewyłącznego i nieprzenoszalnego odpłatnego prawa do korzystania z programu komputerowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących udzielenie Wnioskodawcy niewyłącznego i nieprzenoszalnego odpłatnego prawa do korzystania z programu komputerowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca tj. spółka W zawarł umowę licencyjną z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą tj. licencjodawcą. Przedmiotem umowy jest udzielenie Wnioskodawcy niewyłącznego i nieprzenoszalnego, odpłatnego prawa do korzystania z programu komputerowego, z prawem udzielania nieograniczonej liczby sublicencji na rzecz osób trzecich. Wnioskodawca jako licencjobiorca będzie miał prawo do dokonywania modyfikacji w programie wyłącznie w zakresie niezbędnym do umożliwienia sublicencjobiorcy korzystania z programu.

Z zawartej umowy wynika, iż licencjodawca jest twórcą programu komputerowego i przysługują mu wyłączne autorskie prawa majątkowe i osobiste do programu wraz z dokumentacją. Licencjodawca oświadczył również w umowie, że program komputerowy oraz wszelkie prawa do niego są jego wyłączną własnością i nie są obciążone prawami ani roszczeniami osób trzecich. Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić licencjodawcy wynagrodzenie, które jest uzależnione od ilości udzielonych przez podatnika sublicencji do korzystania z programu użytkownikom trzecim.

Wnioskodawca (licencjobiorca) nadmienia, że zakup ww. licencji jest związany z działalnością opodatkowaną.

Wnioskodawca za udzielone sublicencje otrzymuje fakturę VAT z naliczonym podatkiem VAT w stawce 23%. Wnioskodawca ma wątpliwości czy zakupione przez niego prawo do korzystania z licencji powinno być opodatkowane przez licencjodawcę stawką VAT 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy (licenjobiorcy) przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie otrzymanej faktury VAT z błędnie podaną stawką podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ Wnioskodawca (licencjobiorca) otrzymuje faktury dotyczące nabycia licencji z naliczonym podatkiem VAT wg stawki 23% ma wątpliwości co do prawidłowości zastosowanej przez licencjodawcę stawki VAT. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz załącznika nr 3 poz. 181 usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania są opodatkowane wg stawki VAT 8%.

Wnioskodawca (licencjobiorca) uważa jednocześnie, że nawet jeżeli stawka podatku VAT zastosowana przez licencjodawcę tj. 23% jest zawyżona, przysługuje mu prawo do odliczenia zawartego w fakturach za licencje podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w żaden sposób nie uzależniają prawa do odliczenia podatku z faktury VAT od zastosowania na niej prawidłowej stawki podatku VAT. Żaden z przepisów ustawy o VAT w tym art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie wymienia otrzymania faktury z zawyżoną stawką podatku VAT - jako przypadku pozbawiającego podatnika (nabywcę) prawa do odliczenia podatku naliczonego. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że niezależnie od tego, że na fakturze zawyżona została stawka podatkowa, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w kwocie wykazanej w fakturze, jeśli tylko zakup związany był ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Wskazać należy, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług (w tym powołane wyżej), nie pozbawiają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów lub usług, które zostały opodatkowane inną niż należna (wyższą lub niższą) stawką podatku od towarów i usług.

Z opis stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę licencyjną z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą tj. licencjodawcą. Przedmiotem umowy jest udzielenie Wnioskodawcy niewyłącznego i nieprzenoszalnego, odpłatnego prawa do korzystania z programu komputerowego, z prawem udzielania nieograniczonej liczby sublicencji na rzecz osób trzecich. Wnioskodawca jako licencjobiorca będzie miał prawo do dokonywania modyfikacji w programie wyłącznie w zakresie niezbędnym do umożliwienia sublicencjobiorcy korzystania z programu. Z zawartej umowy wynika, iż licencjodawca jest twórcą programu komputerowego i przysługują mu wyłączne autorskie prawa majątkowe i osobiste do programu wraz z dokumentacją. Licencjodawca oświadczył również w umowie, że program komputerowy oraz wszelkie prawa do niego są jego wyłączną własnością i nie są obciążone prawami ani roszczeniami osób trzecich. Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić licencjodawcy wynagrodzenie, które jest uzależnione od ilości udzielonych przez podatnika sublicencji do korzystania z programu użytkownikom trzecim. Zakup ww. licencji jest związany z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Wnioskodawca za udzielone sublicencje otrzymuje fakturę VAT z naliczonym podatkiem VAT w stawce 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii, czy w przypadku otrzymania faktury VAT wystawionej przez licencjodawcę ze stawką wyższą niż obowiązująca, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z tej faktury.

Biorąc po uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, tut. organ stwierdza, że w zakresie w jakim zakup licencji jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze wystawionej przez licencjodawcę, w której, jak wskazuje Wnioskodawca, wykazano błędną stawkę (23%), o ile nie wystąpią inne ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż nawet jeżeli stawka podatku VAT zastosowana przez licencjodawcę tj. 23% byłaby zawyżona, przysługuje mu prawo do odliczenia zawartego w fakturach za licencje podatku VAT, jeśli tylko zakup związany był ze sprzedażą opodatkowaną, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć należy, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, co wynika z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym organ podatkowy w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury z błędnie podaną stawka podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w kwestii stawki podatku dla usługi odpłatnego prawa do korzystania z programu komputerowego bowiem nie było to przedmiotem pytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl