IBPP3/443-12/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-12/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego oraz terminu jej rozliczenia w deklaracji VAT-7 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie korekty podatku należnego oraz terminu jej rozliczenia w deklaracji VAT-7.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca sprzedaje towar kontrahentowi ze S. na warunkach..., odbiorcą zgodnie z fakturą jest firma w R. - eksport bezpośredni. W związku z dokonaną sprzedażą. Spółka w dniu 31 marca 2008 r. oraz 30 maja 2008 r. wystawiła faktury VAT, dokonała zgłoszeń wywozowych komunikatami IE 515 - do dnia dzisiejszego jednak nie otrzymała komunikatów IE 599, uprawniających do zastosowania stawki 0% podatku VAT.

W miesiącu wystawienia faktur VAT, w związku z brakiem komunikatu IE 529, który uprawniałby do przesunięcia dostawy do miesiąca następnego, Spółka zastosowała do ww. dostaw stawkę 22% podatku VAT.

W wyniku braku dowodu potwierdzającego, że towary opuściły obszar celny Wspólnoty w terminie 90 dni od dnia zwolnienia towarów do procedury wywozu, organ celny uniewa0żnił zgłoszenia celne wywozowe. Spółka otrzymała do faktur z dnia 31 marca 2008 r. i z dnia 30 maja 2008 r. komunikaty IE 509 (decyzje o unieważnieniu zgłoszeń celnych), a także w formie papierowej decyzje Naczelnika Urzędu Celnego nr., które potwierdzają unieważnienie zgłoszeń celnych do ww. wysyłek towarów.

W związku z unieważnieniem zgłoszeń celnych towary zostaną zwrócone do Polski, do firmy Wnioskodawcy. Po otrzymaniu towarów Spółka wystawi faktury korygujące do faktur z dnia 31 marca 2008 r. oraz z dnia 30 maja 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym miesiącu oraz na podstawie jakich dokumentów Spółka ma prawo do skorygowania podatku, który został naliczony i wykazany w deklaracji VAT-7 odpowiednio za m-ce marzec i maj 2008 r., w opisanym powyżej stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty. Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 4-9 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, w którym wywóz dokonany jest z terytorium kraju przez dostawcę lub w jego imieniu, stawkę podatku 0% stosuje się pod warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty, wystawionego przez urząd celny wyjścia. Dokumentem potwierdzającym eksport towarów jest komunikat IE 599 lub karta SAD 3.

W wyniku braku dowodu potwierdzającego, że towary opuściły obszar celny Wspólnoty w terminie 90 dni od dnia zwolnienia towarów do procedury wywozu, organ celny unieważnił zgłoszenia celne wywozowe.

W związku z tym, że unieważnienia takie zostały dokonane a towary zostaną zwrócone do Polski, Spółka po otrzymaniu towarów, wystawi faktury korygujące, które będą całkowicie korygowały transakcje z dnia 31 marca 2008 r. oraz z dnia 30 maja 2008 r. Zatem Spółka będzie mogła skorygować deklarację VAT - 7 i pomniejszyć dostawy towarów na terytorium kraju opodatkowane stawką 22% oraz dokonać korekty podatku należnego. Korekty jednak będzie można dokonać dopiero po otrzymaniu przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru skorygowanych faktur.

Pomimo, że będą to korekty do faktur dokumentujących eksport towarów, to jednak w związku z brakiem komunikatów IE 599 potwierdzających eksport poza granice UE, dostawy te w miesiącu wystawienia faktur pierwotnych zostały potraktowane jako transakcje na terytorium kraju i został od nich naliczony 22% podatek VAT.

Podsumowując, Spółka uważa, że będzie mogła skorygować podatek należny od dostaw opisanych w stanie faktycznym po otrzymaniu potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez kontrahenta ze S. Jednocześnie, zdaniem Spółki, powyższa korekta, czyli zmniejszenie podatku należnego, powinna być dokonana zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o podatku od towarów i usług, czyli:

* albo w miesiącu, w którym kontrahent ze S. otrzymał fakturę korygującą, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy potwierdzenia otrzymania faktur, korekty przez tego nabywcę

* albo w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzyma to potwierdzenie, w przypadku kiedy uzyskanie potwierdzenia otrzymania faktur korekty przez kontrahenta ze S., Wnioskodawca otrzymał po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ww. ustawy przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29 października 2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Oznacza to, iż prawo do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów uzależnione jest od posiadania przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Obecnie takim dokumentem jest, co do zasady, komunikat IE 599 lub karta 3 SAD.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy o VAT).

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (ust. 8 art. 41 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 41 ust. 9 ww. ustawy otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ww. ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 4b ww. ustawy warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 cyt. ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

W związku z powyższym, stosownie do § 13 ust. 1 - 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b)

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 5-7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, w związku z brakiem posiadania komunikatu IE 599 potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, do opisanych dostaw zastosował stawkę podatku VAT właściwą jak dla dostawy krajowej w wysokości 22%. Ponadto w związku z brakiem dowodu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty Naczelnik Urzędu Celnego wydał decyzje unieważniające zgłoszenia celne wywozowe dotyczące przedmiotowych sprzedaży.

W wyniku zaistniałej sytuacji wysłane towary zostaną zwrócone do Wnioskodawcy, a po ich otrzymaniu Wnioskodawca wystawi faktury korygujące do faktur z dnia 31 marca 2008 r. oraz z dnia 30 maja 2008 r.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż dla opisanej we wniosku transakcji, dla której miejscem opodatkowania jest terytorium kraju, nie będzie miał zastosowania przepis art. 29 ust. 4b ustawy o VAT. Zatem w przypadku otrzymania przez Wnioskodawcę towarów objętych fakturami z dnia 31 marca 2008 r. oraz z dnia 30 maja 2008 r. korekta podatku należnego od dostaw opodatkowanych stawką 22% wykazanych w deklaracji VAT-7 może być dokonana jedynie na podstawie cyt. art. 29 ust. 4a ww. ustawy czyli:

* w miesiącu, w którym kontrahent otrzymał fakturę korygującą, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy potwierdzenia otrzymania faktury korekty przez kontrahenta, albo

* w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzyma to potwierdzenie, w przypadku kiedy uzyskane potwierdzenie otrzymania faktury korekty przez kontrahenta Wnioskodawca otrzymał po terminie złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy.

Powyższe ma zastosowanie pod warunkiem, że towary zostaną faktycznie zwrócone do Polski, do Wnioskodawcy a ponadto, jeżeli Wnioskodawca zobowiązany jest do składania deklaracji dla potrzeb podatku od towarów i usług w myśl art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, czyli za okresy miesięczne.

Tym samym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl