IBPP3/443-1194/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1194/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 31 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 5 lutego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku wniesienia do spółki kapitałowej aportu w postaci nieruchomości złożonej z 9 działek gruntowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku wniesienia do spółki kapitałowej aportu w postaci nieruchomości złożonej z 9 działek gruntowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 stycznia 2013 r. znak: IBPP3/443-1194/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Województwo w najbliższym czasie planuje dokonać wniesienia do spółki kapitałowej ze 100-procentowym udziałem Województwa, powstałej w wyniku przekształcenia SPZOZ, jako aportu nieruchomości położonych w R. Nieruchomość ta stanowi własność Województwa. Na nieruchomość składa się 9 działek gruntu (łączna powierzchnia 5,9139 ha):

* nr... o powierzchni 0,2900 ha; SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie; Województwo nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 0,0066 ha, użytek B - budownictwo mieszkaniowe; SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie; Województwo nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 0,6868 ha; SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie; Województwo nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 0,2257 ha, SPZOZ posiadał prawo użytkowania nieodpłatnego tej działki; Województwo nabyło działkę odpłatnie w roku 2009 od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej,

* nr... o powierzchni 0,0224 ha, SPZOZ posiadał prawo użytkowania nieodpłatnego tej działki; Województwo nabyło działkę odpłatnie w roku 2009 od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej,

* nr... o powierzchni 0,0002 ha, użytek Bz - tereny rekreacyjno-wypoczynkowe; SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie; Województwo nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 1,2768 ha; SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie, Województwo... nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 0,0336 ha, SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie, Województwo... nabyło tę działkę nieodpłatnie,

* nr... o powierzchni 3,3718 ha, SPZOZ władał działką bezumownie i nieodpłatnie, Województwo nabyło tę działkę nieodpłatnie.

* Na działce nr... znajdują się: budynek magazynu technicznego, budynek magazynu materiałów łatwopalnych,

* Na działce nr... znajduje się stacja trafo, która nie stanowi własności Województwa - została wzniesiona przez zakład energetyczny i jest przez ten zakład wykorzystywana),

* Na działce nr... znajdują się: szkoła rehabilitacyjna (budynek), sieć gazowa zewnętrzna i wewnętrzna 130 mb, drogi wewnątrzzakładowe - pow. 155 m2, kolektor opadowy, ogrodzenie siatkowe w ramach - 82mb.

* Na działce nr... znajdują się: utwardzone alejki gruntowe, betonowe krawężniki wbudowane na obrzeżach alejek,

* Na działce nr... znajduje się urządzona droga wewnętrzna,

* Na działce nr... nie znajdują się żadne zabudowania,

* Na działce nr... znajdują się: sieć wodociągowa dla szkoły - 74 mb, ogrodzenie siatkowe w ramach - 298 mb, nieurządzone "boiska sportowe" (tzn. tereny faktycznie wykorzystywane przez dzieci i młodzież dla celów rekreacji sportowej, lecz nie posiadające cech obiektów sportowych), plac zabaw, utwardzone alejki gruntowe, betonowe krawężniki wbudowane na obrzeżach alejek,

* Na działce nr... znajduje się urządzona droga wewnętrzna,

* Na działce nr... znajduje się budynek główny - pawilon 1, budynek kotłowni gazowej, przewiązka bud. gł. - szkoła, budynek główny - pawilon II, budynek administracyjny - łącznik budynek gospodarczy - warsztaty, budynek chlewni - zaplecze gospodarcze, budynek magazynu technicznego, budynek magazynu materiałów łatwopalnych, budynek (stróżówka), zbiornik olejowy - paliw V-50 m3, zbiornik wodny podziemny 300 m3, zbiornik wodny podziemny 300 m3, zbiornik stalowy z osprzętem-V-5 m3, zbiornik paliwowy 50001, drogi wewnątrzzakładowe - 2412 m2, Place, chodniki - 113 m2.

Wszystkie działki położone są na terenie nieobjętym żadnym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy R, przedmiotowe działki położone są w strefie lecznictwa uzdrowiskowego.

W stosunku do ww. działek Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ), do czasu wniesienia przez Województwo nieruchomości aportem do Spółki tj. do dnia 11 grudnia 2012 r.

W piśmie z dnia 1 lutego 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że nieruchomości obecnie są już własnością spółki kapitałowej (Województwo wniosło nieruchomości aportem do Spółki), jednak na etapie przygotowywania wniosku i w przedstawionym stanie prawnym, wszystkie nieruchomości były własnością Województwa.

Przekazany aportem majątek nie jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego ani zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Działki nr... i... (obie objęte...) oddane zostały w nieodpłatne użytkowanie na rzecz SPZOZ na mocy umowy z dnia 27 sierpnia 2010 r. Pozostałe działki SPZOZ użytkował bezumownie.

SPZOZ użytkował nieruchomości nieodpłatnie.

Udostępnienie nieruchomości na rzecz SPZOZ związane było z realizacją ustawowych zadań samorządu województwa, wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) - art. 14 ust. 1 pkt 2 oraz ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) - art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 2, art. 53 ust. 1.

Województwo nabyło nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomości (za wyjątkiem działek:. i...) na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) - patrz. art. 60 i następne.

Budynki, budowle lub ich części są trwale z gruntem związane.

Obiekty na nieruchomości wzniesione zostały przed powstaniem Województwa samorządowego (tekst jedn.: przed 1 stycznia 1999 r.); inwestorem był Skarb Państwa. Stacja trafo wzniesiona została przez przedsiębiorstwo energetyczne.

W odpowiedzi na pytanie 7e wezwania tj. "Czy w stosunku do poszczególnych budynków i budowli nastąpiło wcześniej ich oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - dotyczy czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy o VAT i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym", wskazano, że SPZOZ rozpoczął korzystanie z nieruchomości po ich wybudowaniu, to jest przed prowadzeniem podatku od towarów i usług (przed 1993 r.), zatem dokonane wówczas oddanie nieruchomości do użytkowania nie mogło stanowić czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług,

W odpowiedzi na pytania 7g wezwania tj. "W sytuacji gdy w stosunku do poszczególnych budynków, budowli wystąpiło już pierwsze zasiedlenie, proszę wskazać, czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a aportem budynków czy budowli, o których mowa we wniosku, upłynie okres krótszy niż 2 lata...", wskazano że zdaniem Województwa w przedmiotowej sprawie nie zachodzą wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy, by dostawą działek do tej pory wykorzystywanych przez SPZOZ potraktować jako pierwsze zasiedlenie.

Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu obiektów.

Wnioskodawca nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ).

Wnioskodawca nie użytkował w ogóle nieruchomości. Działał tam wyłącznie SPZOZ. Województwo nie wykorzystywało nieruchomości do czynności opodatkowanych.

Województwo nie posiada żadnych decyzji o warunkach zabudowy, których przedmiotem są niniejsze nieruchomości (działki nr...,...).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy spełnione są przesłanki do skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w razie wniesienia nieruchomości aportem do spółki kapitałowej ze 100-procentowym udziałem Województwa, powstałej w wyniku przekształcenia SPZOZ.

2.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

3.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli jest w całości zabudowana przez stację trafo, która nie stanowi własności Województwa (została wzniesiona przez zakład energetyczny) i nie ma możliwości wznoszenia innych obiektów.

4.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

5.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

6.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

7.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

8.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

9.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

10.

Czy dostawa działki nr... będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Pytanie nr 1

Zdaniem Województwa w przedmiotowej sprawie nie zachodzą wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 14 ustawy, by dostawę działek do tej pory wykorzystywanych przez SPZOZ potraktować jako pierwsze zasiedlenie. Pierwszą przesłanką jest "oddanie do użytkowania", która faktycznie tu nie nastąpiła, gdyż SPZOZ funkcjonował (i funkcjonuje) na nieruchomości w sposób ciągły od wielu lat. SPZOZ wykorzystywał przedmiotowe działki już przed powstaniem Województwa samorządowego (tekst jedn.: przed 1 stycznia 1999 r.) i dlatego też faktycznie nie było tutaj "oddania". Drugą przesłanką jest "wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu". Zdaniem Województwa taka okoliczność nie nastąpiła, gdyż SPZOZ użytkował nieruchomości nieodpłatnie (część bezumownie, część w formie nieodpłatnego użytkowania). Udostępnienie nieruchomości na rzecz SPZOZ związane było z realizacją ustawowych zadań samorządu województwa, wynikających z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) - art. 14 ust. 1 pkt 2 oraz ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) - art. 8 ust. 1 pkt 3 i ust. 2, art. 53 ust. 1. Nie ma zatem możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10.

Pytanie nr 2

Działka nr... jest zabudowana (znajdują się na niej budynki). Z uwagi na fakt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr 4390/1 Województwo nabyło nieodpłatnie. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak Inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr 4390/1 i zlokalizowanych na niej budynków będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 3

Działka nr... jest zabudowana. Znajduje się na niej budynek stacji trafo, która nie stanowi własności Województwa - został wzniesiony przez zakład energetyczny i jest przez ten zakład wykorzystywany. Faktycznie zatem nastąpi dostawa nieruchomości niezabudowanej - gruntu ("cudzy" obiekt nie może stanowić przedmiotu dostawy). Wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, decydujące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (zgodnie z wykładnią przyjętą w wyroku NSA w składzie 7 sędziów z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. IFPS 8/10). W ewidencji gruntów działka (w całym swym obszarze) została opisana użytkiem B - tereny mieszkaniowe. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Województwa, nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż działka traktowana jest jak teren budowlany.

Pytanie nr 4

Działka nr... jest zabudowana (znajdują się na niej budynki). Z uwagi na fakt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo nabyło nieodpłatnie. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr... i zlokalizowanych na niej budynków będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 5

Działka nr... jest zabudowana. Znajdują się na niej utwardzone alejki gruntowe i betonowe krawężniki wbudowane na obrzeżach alejek. Zdaniem Województwa obiekty te (łącznie) stanowią drogę. Jest to obiekt liniowy, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 3 przywołanej ustawy, obiekt liniowy jest budowlą. Z uwagi na fakt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo... nabyło odpłatnie w roku 2009 od osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr... będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 6

Działka nr... jest zabudowana, gdyż znajduje się na niej urządzona droga wewnętrzna. Jest to obiekt liniowy, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 3 przywołanej ustawy, obiekt liniowy jest budowlą. Z uwagi na fakt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo nabyło odpłatnie w roku 2009 od osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr... będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 7

Działka nr... jest niezabudowana. Wobec braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu, decydujące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (zgodnie z wykładnią przyjętą w wyroku NSA w składzie 7 sędziów z dnia 17 stycznia 2011 r. sygn. I FPS 8/10). W ewidencji gruntów działka (w całym swym obszarze) została opisana użytkiem Bz - tereny rekreacyjno-wypoczynkowe. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Województwa, nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, gdyż działka traktowana jest jako teren budowlany (przeznaczony pod zabudowę). Pewną jednak wątpliwość budzi fakt iż przedmiotowa nieruchomość ma powierzchnię (2 m2) uniemożliwiającą faktyczną jej zabudowę.

Pytanie nr 8

Działka nr... jest zabudowana, gdyż znajduje się na niej m.in. "sieć wodociągowa dla szkoły - 74mb". Jest to obiekt liniowy, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 3 przywołanej ustawy, obiekt liniowy jest budowlą. Z uwagi na takt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo... nabyło nieodpłatnie. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr... będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 9

Działka nr... jest zabudowana, gdyż znajduje się na niej urządzona droga wewnętrzna. Jest to obiekt liniowy, o którym mowa w art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zgodnie z art. 3 pkt 3 przywołanej ustawy, obiekt liniowy jest budowlą. Z uwagi na takt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo nabyło nieodpłatnie. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr 4322/12 będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Pytanie nr 10

Działka nr... jest zabudowana (znajdują się na niej budynki). Z uwagi na fakt, iż Województwo nie ma pewności, czy zachodzą przesłanki do traktowania dostawy jako dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia (pytanie nr 1), przyjęto, iż nie można skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W przypadku, w którym nie są spełnione przesłanki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozważyć możliwość zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Działkę gruntu nr. Województwo nabyło nieodpłatnie. W stosunku do ww. nieruchomości Województwu nie przysługiwało więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonujący dostawy nie poniósł przy tym żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (Województwo udzielało SPZOZ dotacji na działania remontowe i inwestycyjne, jednak inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ). W konsekwencji, dostawa działki nr 4322/27 i zlokalizowanych na niej budynków będzie zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 m z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zwanej dalej k.c., rzeczami w rozumieniu niniejszego Kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Wyjaśnić jednocześnie należy, iż przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy (Bednarek Małgorzata, "Mienie", "Komentarz do art. 44-553 Kodeksu cywilnego", Zakamycze 1997, komentarz do art. 45 k.c.). Rzeczy dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome (Pasecki Kazimierz, "Kodeks cywilny, Księga pierwsza. Część ogólna. Komentarz", Zakamycze 2003, komentarz do art. 45 k.c.).

Natomiast w myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie wkładu wiąże się z przeniesieniem na spółkę wszelkich praw do przedmiotu wkładu, a więc także prawa własności.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, iż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołany wyżej przepis jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniem od podatku nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż wniesienie aportem nieruchomości będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Województwo będzie występowało w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów.

Stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Niemniej jak wynika z art. 146a pkt 1 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych przewiduje się dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy, sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu.

Należy zauważyć, iż sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - dotyczy czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zatem, nie dotyczy dostaw dokonywanych przez podmioty wykonujące działalność przed dniem 5 lipca 1993 r.

Zaznacza się, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy wskazuje bowiem, że jednym z warunków skorzystania ze zwolnienia jest to, by w stosunku do dostawy danego obiektu nie przysługiwało dokonującemu jego dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Na mocy art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji.

Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy dostawie budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, zgodnie z art. 3 pkt 3 ww. ustawy, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo wniosło do spółki kapitałowej ze 100-procentowym udziałem Województwa, aport nieruchomości. Nieruchomość ta stanowi własność Województwa. Na nieruchomość składa się 9 działek gruntu, z czego 7 działek jest zabudowanych budynkami bądź budowlami będącymi własnością Województwa, natomiast 2 działki są niezabudowane (na jednej z nich znajduje się stacja trafo, która nie stanowi własności Województwa).

Pierwszą z wątpliwości Wnioskodawcy stanowi kwestia, czy spełnione są przesłanki do skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w razie wniesienia nieruchomości do spółki kapitałowej.

Dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii kluczowym jest ustalenie, czy przedmiotowa dostawa (aport) budynków lub budowli znajdujących się na działkach był dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia. Z wniosku wynika, że SPZOZ funkcjonował na nieruchomości w sposób ciągły od wielu lat. SPZOZ wykorzystywał przedmiotowe działki już przed powstaniem Województwa samorządowego (tekst jedn.: przed 1 stycznia 1999 r.). SPZOZ użytkował nieruchomości nieodpłatnie (cześć bezumownie, część w formie nieodpłatnego użytkowania). Ponadto SPZOZ rozpoczął korzystanie z nieruchomości po ich wybudowaniu, to jest przed wprowadzeniem podatku od towarów i usług (przed 1993 r.), zatem dokonane wówczas oddanie nieruchomości do użytkowania nie mogło stanowić czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Z podanych przez Wnioskodawcę faktów wynika zatem, że dotychczas w stosunku do przedmiotowych nieruchomości nie wystąpiło oddanie do użytkowania w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu. W konsekwencji, aport tych nieruchomości (działek zabudowanych budynkami lub budowlami) do spółki kapitałowej będzie pierwszą czynnością polegającą na oddaniu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (pierwszym zasiedleniem).

To z kolei przesądza o tym, że ww. wniesienie aportem zabudowanych nieruchomości do spółki kapitałowej nie może być zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zatem w powyższej kwestii. Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią budzącą wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy dostawa działek zabudowanych budynkami bądź budowlami będącymi jego własnością, może być zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z wniosku wynika, że Województwu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości składającej się z 9 działek, w tym 7 niezabudowanych. Wnioskodawca nie poniósł żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (inwestorem i stroną wszelkich umów był SPZOZ).

Powyższe w całości wypełnia dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Należy mieć na uwadze cyt. wyżej uregulowanie 29 ust. 5 ustawy o VAT, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W konsekwencji, na podstawie tego uregulowania, zwolniony z opodatkowania jest aport następujących nieruchomości:

* działka nr..., na której znajdują się: budynek magazynu technicznego, budynek magazynu materiałów łatwopalnych,

* działka nr..., na której znajdują się: szkoła rehabilitacyjna (budynek), sieć gazowa zewnętrzna i wewnętrzna 130 mb, drogi wewnątrzzakładowe - pow. 155 m2, kolektor opadowy, ogrodzenie siatkowe w ramach - 82mb,

* działka nr..., na której znajdują się: utwardzone alejki gruntowe, betonowe krawężniki wbudowane na obrzeżach alejek,

* działka nr..., na której znajduje się urządzona droga wewnętrzna,

* działka nr..., na której znajdują się: sieć wodociągowa dla szkoły - 74mb, ogrodzenie siatkowe w ramach - 298 mb, nieurządzone "boiska sportowe" (tzn. tereny faktycznie wykorzystywane przez dzieci i młodzież dla celów rekreacji sportowej, lecz nie posiadające cech obiektów sportowych), plac zabaw, utwardzone alejki gruntowe, betonowe krawężniki wbudowane na obrzeżach alejek,

* działka nr..., na której znajduje się urządzona droga wewnętrzna,

* działka nr..., na której znajduje się budynek główny - pawilon 1, budynek kotłowni gazowej, przewiązka bud.gł - szkoła, budynek główny - pawilon II, budynek administracyjny - łącznik budynek gospodarczy - warsztaty, budynek chlewni - zaplecze gospodarcze, budynek magazynu technicznego, budynek magazynu materiałów łatwopalnych, budynek GORCE (stróżówka), zbiornik olejowy - paliw V-50 m3, zbiornik wodny podziemny 300 m3, zbiornik wodny podziemny 300mv, zbiornik stalowy z osprzętem-V-5 m3, zbiornik paliwowy 50001, drogi wewnątrzzakładowe - 2412 m2, place, chodniki - 113 m2.

Zatem w ww. zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią, do której należy się odnieść jest możliwość zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dostawy następujących działek:

* nr..., na której znajduje się stacja trafo, która nie stanowi własności Województwa - została wzniesiona przez zakład energetyczny i jest przez ten zakład wykorzystywana,

* nr..., na której nie znajdują się żadne zabudowania.

Z wniosku wynika, że działki położone są na terenie nieobjętym żadnym obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Województwo nie posiada żadnych decyzji o warunkach zabudowy, których przedmiotem są niniejsze nieruchomości. W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy, przedmiotowe działki położone są w strefie lecznictwa uzdrowiskowego. Natomiast z ewidencji gruntów wynika, że działka nr jest użytkiem B - terenem mieszkaniowym, a działka nr... jest użytkiem Bz - terenem rekreacyjno-wypoczynkowym.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Jednakże ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem definicji pojęć zawartych we wskazanym przepisie.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Stosownie do art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy, ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące gruntów - ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty.

Na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne zostało wydane rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 454). Stosowanie do § 68 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:

1.

tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B,

2.

tereny przemysłowe, oznaczone symbolem - Ba,

3.

inne tereny zabudowane, oznaczone symbolem - Bi,

4.

zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem - Bp,

5.

tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem - Bz,

6.

użytki kopalne, oznaczone symbolem - K,

7.

tereny komunikacyjne, w tym:

a.

drogi, oznaczone symbolem - dr,

b.

tereny kolejowe, oznaczone symbolem - Tk,

c.

inne tereny komunikacyjne, oznaczone symbolem - Ti.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż działka nr... o powierzchni 0,0066 ha klasyfikowana jest jako - użytek B - budownictwo mieszkaniowe, natomiast działka nr.... o powierzchni 0,0002 ha klasyfikowana jest jako - użytek Bz - tereny rekreacyjno - wypoczynkowe. Wobec powyższego przedmiotowe działki to tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę), co również wskazuje Wnioskodawca w treści Wniosku.

Z powyższych przepisów wynika, iż w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przy zastosowaniu art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne, w sytuacji braku planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, dla klasyfikacji terenu niezabudowanego wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków, a nie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że skoro przedmiotem aportu są nieruchomości gruntowe niezabudowane, które jak wynika z ewidencji gruntów, są terenami przeznaczonymi pod zabudowę, nie mogą być one zwolnione z podatku na podstawie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Zatem w powyższej kwestii, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wskazać ponadto należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko kwestii będących przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Pozostałe kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice" po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl