IBPP3/443-119/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-119/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.), uzupełniony pismami z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) oraz z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego wraz z gruntem, zasiedlonych w 1991 r.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) oraz z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego wraz z gruntem, zasiedlonych w 1991 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa (Wnioskodawca) i Gmina w dniu 30 kwietnia 2007 r. aktem notarialnym Repertorium A numer 2760/2007 dokonały zamiany nieruchomości. W dacie zawarcia umowy Spółdzielnia i Gmina były czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Przedmiotem dostawy ze strony Spółdzielni w przypadku działki 2127/70 była dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego wraz z gruntem. Spółdzielnia nie może podać pierwszego terminu zasiedlenia obiektu przekazanego Gminie, albowiem dostarczyła działkę jako dostawę obiektu budownictwa mieszkalnego wraz z gruntem jako niezakończony obiekt budowlany w określonym stopniu zaawansowania robót, przy czym rodzaj obiektu wynika z zatwierdzonego projektu budowlanego, a stopień zaawansowania robót wynosi zero. W przypadku działek nr 2129/70 i 2130/70 była dostawa nieruchomości gruntowych niezabudowanych.

Pismem z dnia 4 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) Spółdzielnia wyjaśniła, że przedmiotem dostawy ze strony Spółdzielni była dostawa niezakończonych obiektów budowlanych (3 obiekty) w stopniu zaawansowania robót obejmujących fundamenty, ściany podziemia, ściany piwnic oraz elementy nadziemia zakończone stropem, wraz z gruntem. Rodzaj tych obiektów wynika z zatwierdzonego projektu budowlanego dla budownictwa wielomieszkaniowego.

Dotychczasowy obowiązujący ogólny miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta stracił ważność z dniem 31 grudnia 2003 r. Według uchwalonego uchwałą Rady Miasta nr CCC XXII/09/02 z dnia 26 września 2002 r. wg studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy nieruchomości gruntowe nr 2129/70 i 2130/70 położone są na obszarze oznaczonym jako - tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej.

Przedmiotem dostawy ze strony Gminy w przypadku działek o numerach 2117/70, 2112/71 i 2132/69 była dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego wraz z gruntem zasiedlonych w 1991 r. przez członków Spółdzielni.

Spółdzielnia udokumentowała dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego wraz z gruntem fakturą VAT stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% (dotyczy działki nr 2127/70) natomiast dostawę nieruchomości niezabudowanych fakturą VAT stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22% (dotyczy działki nr 2129/70 i 2130/70).

Gmina Lędziny udokumentowała dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego wraz z gruntem zasiedlonych w 1991 r. przez członków Spółdzielni fakturą VAT stosując stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 22%.

Obiekty budowlane będące przedmiotem zamiany sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych w sekcji 1, dział 11, grupa 112.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Gmina zastosowała prawidłową stawkę podatku VAT przenosząc na Spółdzielnię własność zasiedlonych w 1991 r. przez jej członków obiektów budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego wraz z gruntem. Czy Gmina mogła zastosować zwolnienie od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem dostawy ze strony Gminy były obiekty budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego wraz z gruntem, których zasiedlenie nastąpiło w 1991 r. (działki 2117/70, 2112/71. 2132/69) zatem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 dostawa ta powinna być objęta zwolnieniem od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez pojęcie towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem wniosku jest zamiana nieruchomości gruntowych pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem, w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy i nabywcy.

Do zamiany, wg dyspozycji zawartej w art. 604 Kodeksu cywilnego, stosuje się przepisy o sprzedaży.

Zatem zamiana nieruchomości pomiędzy Gminą i Spółdzielnią mieszkaniową na tle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, winna być traktowana jako dostawa zarówno po stronie Gminy jak i Spółdzielni Mieszkaniowej. W wyniku tej transakcji zarówno Gmina i Spółdzielnia Mieszkaniowa przenoszą prawo rozporządzania gruntem jak właściciel.

Co do zasady dostawa towarów jest opodatkowana stawką podatkową 22% zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ww. ustawy w myśl, którego stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jednocześnie ust. 5 ww. ustawa określa, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W przedmiotowym stanie Gmina dokonała dostawy po pierwszym zasiedleniu obiektów budownictwa mieszkaniowego wraz z gruntem. Zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wspomniane obiekty budownictwa mieszkaniowego były zasiedlone w 1991 r. Zatem ww. dostawa na rzecz Spółdzielni korzysta w całości ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (tj. w dniu zamiany nieruchomości - 30 kwietnia 2009 r.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl