IBPP3/443-1189/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1189/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 29 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.) oraz pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..."jest:

* prawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania koncepcji zagospodarowania, studium wykonalności, raportu o oddziaływaniu na środowisko i opracowania pełnej dokumentacji architektoniczno-budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę,

* nieprawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania kompleksowej dokumentacji strategicznej dotyczącej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacji o klimacie inwestycyjnym, opracowania raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, opracowania strategii promocji terenów inwestycyjnych, opracowania informatora dla inwestora.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT lub zwrotu podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 29 października 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 października 2013 r. znak: IBPP3/443-1189/13/ASz oraz pismem z 19 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.),

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) posiada dwa tereny przedzielone drogą wojewódzką 791 o łącznej powierzchni 25,7723 ha, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta przeznaczone są na funkcje produkcyjno-usługowe i aktywności gospodarczej. Na przedmiotowych terenach do końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zlokalizowana była Cementownia "W." wraz z zapleczem magazynowym. W latach 1999-2000 zakład został zlikwidowany i wyburzony. Gmina przejęła część terenu spełniającą strefę produkcji w roku 2008. Obecnie Gmina realizuje projekt "..." w ramach działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstanie nowych terenów inwestycyjnych, poddziałania 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Rzeczowa realizacja projektu trwa i planowany termin zakończenia projektu to 29 sierpnia 2014 r.

Produktami projektu są: kompleksowa dokumentacja strategiczna dotycząca oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacji o klimacie inwestycyjnym, opracowania raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, raportu o oddziaływaniu na środowisko, opracowanie strategii promocji terenów inwestycyjnych, opracowanie studium wykonalności, informatora dla inwestora, koncepcji zagospodarowania oraz pełnej dokumentacji architektoniczno-budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę (sieć drogowa, sieć wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć elektroenergetyczna i teletechniczną, sieć oświetlenia ulicznego).

Celem ogólnym projektu jest stymulowanie rozwoju polskiej gospodarki poprzez tworzenie w Polsce atrakcyjnych terenów inwestycyjnych z lokalizacją projektu w centralnej części J., szczególnie pod potrzeby inwestorów ukierunkowanych na innowacyjność oraz działalność niekolidującą pod względem ekologicznym z turystycznym charakterem gminy.

Realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie szczegółowych celów do których należą:

* profesjonalne przygotowanie pod kątem studyjno-koncepcyjnym, promocyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego o łącznej powierzchni 25,7723 ha,

* pozyskanie inwestorów, szczególnie takich, którzy dysponują nowoczesnymi rozwiązaniami w zakresie technologii jak i organizacji przedsiębiorstw zapewniających działalność niekolidującą pod względem ekologicznym z turystycznym charakterem regionu, którzy mają przyczynić się do zwiększenia polskiego udziału na rynkach międzynarodowych poprzez eksport innowacyjnych towarów i usług.

Rezultatami uzyskanymi po zrealizowaniu projektu będą dwa nowe tereny inwestycyjne, położone w bliskim sąsiedztwie o łącznej powierzchni 25,7723 ha oraz w ciągu pięciu lat od zakończenia powstanie co najmniej dwóch nowych inwestycji.

Realizacja projektu finansowana jest ze środków EFRR i środków budżetowych Gminy. Beneficjentem projektu jest Gmina. Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi. Projekt jest niedochodowy. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu (dokumentacja strategiczna, kompleksowa dokumentacja architektoniczno-budowlana) nie będą związane z wykonywaniem czynności cywilnoprawnych.

W piśmie z 23 września 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje:

Właścicielem powstałych w ramach projektu sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej będzie Gmina. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tych sieci do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina po wybudowaniu przekaże nieodpłatnie, na podstawie dokumentu wewnętrznego, do eksploatacji przedmiotową sieć swojemu zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalnej w O. Po przekazaniu ZGK będzie wykorzystywał te sieci do realizacji zadań własnych gminy wynikających z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001.142.1591) tj. zaopatrzenia w wodę oraz usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Czynności te są opodatkowane podatkiem VAT, który naliczał będzie zakład budżetowy świadczący w imieniu gminy usługi dla mieszkańców. Wybudowana infrastruktura będzie w dalszym ciągu własnością Gminy i nie dojdzie do przeniesienia własności na rzecz Zakładu Gospodarki Komunalnej.

Właścicielem powstałej w ramach projektu sieci kanalizacji deszczowej będzie Gmina. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W najbliższym czasie Gmina nie przewiduje zawierania umów i wystawiania faktur za odprowadzenie wód opadowych. Po wybudowaniu sieć kanalizacji deszczowej zostanie przekazana nieodpłatnie swojemu zakładowi budżetowemu - Zakład Gospodarki Komunalnej w O.

Sieć drogowa (wraz z siecią oświetlenia ulicznego) będzie stanowić wewnętrzną drogę dojazdową do nowych terenów inwestycyjnych.

Właścicielem powstałych w ramach projektu sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej będzie Gmina. Przedmiotowe sieci zostaną po wybudowaniu nieodpłatnie przekazane właściwym przedsiębiorstwom, na podstawie umowy użyczenia lub darowizny. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tych sieci do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Dokładny okres realizacji projektu to: data podpisania umowy o dofinansowanie - 9 marca 2012 r., data podpisania umowy z wykonawcą - 26 października 2012 r. data zakończenia rzeczowej realizacji projektu - 29 sierpnia 2014 r.

Bezpośrednio z sieciami (drogową, wodociągową, siecią kanalizacji sanitarnej, siecią kanalizacji deszczowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej, siecią oświetlenia ulicznego) związane jest opracowanie koncepcji zagospodarowania, studium wykonalności, raport o oddziaływaniu na środowisko i opracowanie pełnej dokumentacji architektoniczno - budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Projektu jako całości dotyczą: kompleksowa dokumentacja strategiczna dotycząca oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacja o klimacie inwestycyjnym, opracowanie raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, opracowanie strategii promocji terenów inwestycyjnych, opracowanie informatora dla inwestora.

Dokumentacja architektoniczno-budowlana kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę zwiększy wartość początkową poszczególnych sieci (drogowej, wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej, sieci kanalizacji deszczowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej, sieci oświetlenia ulicznego.

Dwa tereny inwestycyjne będące rezultatami projektu przeznaczone są do sprzedaży lub dzierżawy na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

W piśmie 19 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że drogi dojazdowe do dwóch terenów inwestycyjnych będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu "..." w ramach 6 osi priorytetowej Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, działanie 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstanie nowych terenów inwestycyjnych, poddziałanie 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako podatnik podatku VAT - Gmina nie ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji zadania "...", gdyż: przedsięwzięcie wynika z zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013.594 z późn. zm.), a zatem nie będzie źródłem przychodów z czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 17, poz. 1054. z późn. zm.) co wyklucza zwrot przedmiotowego podatku. Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z projektem "..."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania koncepcji zagospodarowania, studium wykonalności, raportu o oddziaływaniu na środowisko i opracowania pełnej dokumentacji architektoniczno-budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę,

* nieprawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania kompleksowej dokumentacji strategicznej dotyczącej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacji o klimacie inwestycyjnym, opracowania raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, opracowania strategii promocji terenów inwestycyjnych, opracowania informatora dla inwestora.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) realizuje projekt "...". Celem ogólnym projektu jest stymulowanie rozwoju polskiej gospodarki poprzez tworzenie atrakcyjnych terenów inwestycyjnych z lokalizacją projektu w centralnej części J., szczególnie pod potrzeby inwestorów ukierunkowanych na innowacyjność oraz działalność niekolidującą pod względem ekologicznym z turystycznym charakterem gminy. Rezultatami uzyskanymi po zrealizowaniu projektu będą dwa nowe tereny inwestycyjne oraz w ciągu pięciu lat od zakończenia powstanie co najmniej dwóch nowych inwestycji. Dwa tereny inwestycyjne będące rezultatami projektu przeznaczone są do sprzedaży lub dzierżawy na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

Produktami projektu są:

* kompleksowa dokumentacja strategiczna dotycząca oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów,

* informacja o klimacie inwestycyjnym,

* opracowanie raportu o barierach inwestycyjnych,

* badań geotechnicznych,

* raportu o oddziaływaniu na środowisko,

* opracowanie strategii promocji terenów inwestycyjnych,

* opracowanie studium wykonalności,

* opracowanie informatora dla inwestora,

* opracowanie koncepcji zagospodarowania

* oraz pełnej dokumentacji architektoniczno-budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę (sieć drogowa, sieć wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, sieć elektroenergetyczna i teletechniczną, sieć oświetlenia ulicznego).

Właścicielem powstałych w ramach projektu sieci wodociągowej oraz sieci kanalizacji sanitarnej będzie Gmina, która nie będzie wykorzystywała tych sieci do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina po wybudowaniu przekaże nieodpłatnie, na podstawie dokumentu wewnętrznego, do eksploatacji przedmiotową sieć swojemu zakładowi budżetowemu - ZGK, który będzie wykorzystywał te sieci do realizacji zadań własnych gminy.

Właścicielem powstałej w ramach projektu sieci kanalizacji deszczowej będzie Gmina. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał kanalizacji deszczowej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po wybudowaniu sieć kanalizacji deszczowej zostanie przekazana nieodpłatnie swojemu zakładowi budżetowemu - ZGK.

Sieć drogowa (wraz z siecią oświetlenia ulicznego) będzie stanowić wewnętrzną drogę dojazdową do nowych terenów inwestycyjnych. Drogi dojazdowe do dwóch terenów inwestycyjnych będą drogami publicznymi, ogólnodostępnymi i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Właścicielem powstałych w ramach projektu sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej będzie Gmina. Przedmiotowe sieci zostaną po wybudowaniu nieodpłatnie przekazane właściwym przedsiębiorstwom, na podstawie umowy użyczenia lub darowizny. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał tych sieci do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak już wskazano na wstępie podstawowym aspektem, którego spełnienia należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług, jest późniejsze (finalne) wykorzystanie ich w wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanymi przez Gminę inwestycjami, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

Z opisu przedmiotowej sprawy jednoznacznie wynika, że powstałe sieci tj. drogowa, wodociągowa, sieć kanalizacji sanitarnej, sieć kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna i teletechniczna, sieć oświetlenia ulicznego, nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie wskazano, że bezpośrednio z sieciami (drogową, wodociągową, siecią kanalizacji sanitarnej, siecią kanalizacji deszczowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej, siecią oświetlenia ulicznego) związane jest:

* opracowanie koncepcji zagospodarowania,

* studium wykonalności,

* raport o oddziaływaniu na środowisko i opracowanie pełnej dokumentacji architektoniczno - budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Dokumentacja architektoniczno-budowlana kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę zwiększy wartość początkową poszczególnych sieci (drogowej, wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej, sieci kanalizacji deszczowej, elektroenergetycznej i teletechnicznej, sieci oświetlenia ulicznego).

Skoro ww. sieci nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny, należy uznać, że dokonane zakupy związane z budową sieci, w tym związane z powstaniem ww. dokumentacji, również nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów związanych bezpośrednio z budową ww. sieci, nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową tych sieci (w tym związanych z powstaniem ww. dokumentacji), w ramach realizacji projektu pn. "...". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ustawy o VAT.

Przechodząc do kolejnej kwestii, tj. możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z pozostałą dokumentacją powstałą w wyniku realizacji projektu, należy zauważyć, że powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uzależnia prawo do odliczenia od istnienia związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, że związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem projektu jest profesjonalne przygotowanie pod kątem studyjno-koncepcyjnym, promocyjnym i inwentaryzacyjnym terenu inwestycyjnego o łącznej powierzchni 25,7723 ha oraz pozyskanie inwestorów. Rezultatami uzyskanymi po zrealizowaniu projektu będą dwa nowe tereny inwestycyjne oraz w ciągu pięciu lat od zakończenia powstanie co najmniej dwóch nowych inwestycji. Dwa tereny inwestycyjne będące rezultatami projektu przeznaczone są do sprzedaży lub dzierżawy na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych.

Projektu jako całości dotyczą:

* kompleksowa dokumentacja strategiczna dotycząca oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów,

* informacja o klimacie inwestycyjnym,

* opracowanie raportu o barierach inwestycyjnych,

* badań geotechnicznych,

* opracowanie strategii promocji terenów inwestycyjnych,

* opracowanie informatora dla inwestora.

Jak wskazano powyżej, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, niewątpliwie ww. dokumentacja dotycząca projektu jako całości związana jest z wykonywaniem przez Gminę w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. sprzedażą lub dzierżawą terenów inwestycyjnych. Mimo wskazania Wnioskodawcy, że projekt jest niedochodowy, w rzeczywistości realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że długookresowym celem projektu będzie sprzedaż lub dzierżawa dwu terenów inwestycyjnych na podstawie umów cywilnoprawnych. Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT. Natomiast opracowanie ww. dokumentacji jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do utworzenia i sprzedaży terenów inwestycyjnych, czyli do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli opracowania odpowiedniej dokumentacji.

Opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest sprzedaż lub dzierżawa terenów przyszłym inwestorom, oznacza to, że Gmina przewiduje wykorzystanie ww. dokumentacji również do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dostawa towarów). Mając na uwadze opis sprawy oraz treść powołanych przepisów, a w szczególności art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu w zakresie, w jakim te towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W odniesieniu więc do zakupów towarów i usług związanych z częścią projektu, dotyczącą opracowania; kompleksowej dokumentacji strategicznej dotyczącej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacji o klimacie inwestycyjnym, raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, strategii promocji terenów inwestycyjnych, informatora dla inwestora, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego bądź do uzyskania jego zwrotu, ale tylko w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, o ile nie zajdą ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za:

* prawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania koncepcji zagospodarowania, studium wykonalności, raportu o oddziaływaniu na środowisko i opracowania pełnej dokumentacji architektoniczno-budowlanej kompleksowego uzbrojenia nowych terenów z uzyskaniem pozwolenia na budowę,

* nieprawidłowe w zakresie zakupów dotyczących opracowania kompleksowej dokumentacji strategicznej dotyczącej oceny atrakcyjności inwestycyjnej terenów, informacji o klimacie inwestycyjnym, opracowania raportu o barierach inwestycyjnych, badań geotechnicznych, opracowania strategii promocji terenów inwestycyjnych, opracowania informatora dla inwestora.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl