IBPP3/443-1189/12/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1189/12/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX" jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 10 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 listopada 2012 r. nr IBPP3/443-1189/12/MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. ukształtował się następujący stan faktyczny:

Gmina (Wnioskodawca) otrzymał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu pn. "XXX". Miasto jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez własne jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono więc, ze za realizację projektu odpowiedzialny będzie Urząd Miasta.

Jednym z warunków otrzymania dofinansowania jest dostarczenie informacji z biura krajowej informacji podatkowej dotyczącej potwierdzenia, że beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W przypadku przedmiotowego projektu, przez beneficjenta należy rozumieć Wnioskodawcę.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie w oparciu o innowacyjne technologie IT, zintegrowanej kampanii promocyjnej kompleksowej oferty inwestycyjnej Miasta Ż. obejmującej: tereny inwestycyjne oraz strategiczne projekty inwestycyjne.

Struktura własnościowa terenów inwestycyjnych objętych wnioskiem jest zróżnicowana: część stanowi własność Wnioskodawcy, pozostałe należą do Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA, Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej i osób fizycznych. Beneficjent dysponuje zgodami ww. Podmiotów na włączenie należących do nich terenów do oferty inwestycyjnej i prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem przeznaczone są pod działalność usługową i przemysłową.

Zakres projektu obejmuje realizację działań wyłącznie o charakterze informacyjno-promocyjnym wykorzystującym następujące narzędzia:

* portal inwestycyjny z aplikacją augmented reality,

* kampania w prasie - kolportaż map z fotokodami 2D i kart z kodami 3D kompleksowej oferty inwestycyjnej,

* asystent inwestora - mobilny przewodnik po inwestycjach wykorzystujący aplikację augmented reality,

* stół multimedialny,

* materiały promocyjne m.in. Kostka inwestora, folder inwestycyjny,

* kampania promocyjna w TV,

* promocja projektu (m.in.: opracowanie i produkcja materiałów promocyjnych oraz zamieszczenie ogłoszeń prasowych i reklam internetowych).

Usługi zakupione w ramach projektu obciążone są podatkiem VAT.

Celem planowanego przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy Miejskiej. Beneficjent planuje, że realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją do jak największej liczby potencjalnych inwestorów. W analizie finansowej projektu wskazano, że beneficjent nie uzyska żadnych przychodów z przedsięwzięcia. Mając powyższe na uwadze podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.

Celem bezpośrednim projektu nie jest bowiem sprzedaż terenów inwestycyjnych, a jedynie ich promocja (dotarcie z ofertą do jak największej liczby potencjalnych odbiorców). Jeżeli po realizacji projektu, odbiorcy, do których dotarła kampania informacyjno-promocyjna, będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów. Trudno jednak z góry przewidzieć i jednoznacznie wskazać na bezpośredni związek między planowanymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi a dynamicznym rynkiem nieruchomości.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Nabywcą towarów i usług figurującym w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie Wnioskodawca - beneficjent i realizator projektu.

Właściciele promowanych terenów nie zobowiązali się do świadczenia finansowego na rzecz wnioskodawcy w zamian za promocję ich terenów.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego tereny objęte przedmiotowym wnioskiem określono jako tereny przeznaczone pod działalność przemysłową bądź działalność usługową, w tym m.in. z zakresu: kultury, sportu, rekreacji, turystyki, hotelarstwa i gastronomii. Przyszłe zagospodarowanie terenów zgodne będzie z zapisami powyższego dokumentu.

Celem planowanego przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Wnioskodawcy. Beneficjent planuje, że realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. W analizie finansowej studium wykonalności projektu wskazano, że Beneficjent nie uzyska żadnych przychodów z przedsięwzięcia. Mając powyższe na uwadze podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych projektu.

Celem bezpośrednim projektu nie jest bowiem sprzedaż terenów inwestycyjnych, a jedynie ich promocja (dotarcie z ofertą do jak największej liczby potencjalnych odbiorców). Jednocześnie Wnioskodawca zakłada, że działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem w celu ich zainwestowania. Jeżeli po realizacji projektu, odbiorcy, do których dotarła kampania informacyjno-promocyjna, będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów. Trudno jednak z góry przewidzieć i jednoznacznie wskazać na bezpośredni związek między planowanymi do realizacji działaniami informacyjno-promocyjnymi a dynamicznym rynkiem nieruchomości.

Jeżeli w przyszłości znajdą się inwestorzy zainteresowani zakupem lub dzierżawą terenów objętych projektem, Wnioskodawca będzie zawierać z nimi umowy cywilnoprawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "XXX" realizowanego przez Gminę Miejską istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do projektu pn. "XXX" nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;

* nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Miasto) otrzymał dofinansowanie na realizację projektu pn. "XXX".

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie w oparciu o innowacyjne technologie IT, zintegrowanej kampanii promocyjnej kompleksowej oferty inwestycyjnej Miasta obejmującej: tereny inwestycyjne oraz strategiczne projekty inwestycyjne.

Struktura własnościowa terenów inwestycyjnych objętych wnioskiem jest zróżnicowana: część stanowi własność Wnioskodawcy, pozostałe należą do Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA, przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji, Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej" i osób fizycznych. Beneficjent dysponuje zgodami ww. Podmiotów na włączenie należących do nich terenów do oferty inwestycyjnej i prowadzenie działań promocyjno-informacyjnych. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny objęte projektem przeznaczone są pod działalność usługową i przemysłową.

Zakres projektu obejmuje realizację działań wyłącznie o charakterze informacyjno-promocyjnym wykorzystującym następujące narzędzia:

* portal inwestycyjny z aplikacją augmented reality,

* kampania w prasie - kolportaż map z fotokodami 2D i kart z kodami 3D kompleksowej oferty inwestycyjnej,

* asystent inwestora - mobilny przewodnik po inwestycjach wykorzystujący aplikację augmented reality,

* stół multimedialny,

* materiały promocyjne m.in. kostka inwestora, folder inwestycyjny,

* kampania promocyjna w TV,

* promocja projektu (m.in.: opracowanie i produkcja materiałów promocyjnych oraz zamieszczenie ogłoszeń prasowych i reklam internetowych).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Nabywcą towarów i usług figurującym w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie Wnioskodawca - beneficjent i realizator projektu. Właściciele promowanych terenów nie zobowiązali się do świadczenia finansowego na rzecz wnioskodawcy w zamian za promocję ich terenów.

Celem planowanego przedsięwzięcia jest wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Wnioskodawcy. Beneficjent planuje, że realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie efektu w postaci dotarcia z informacją do jak największej liczby potencjalnych odbiorców (inwestorów).

Celem bezpośrednim projektu nie jest bowiem sprzedaż terenów inwestycyjnych, a jedynie ich promocja (dotarcie z ofertą do jak największej liczby potencjalnych odbiorców). Jednocześnie Wnioskodawca zakłada, że działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem w celu ich zainwestowania. Jeżeli po realizacji projektu, odbiorcy, do których dotarła kampania informacyjno-promocyjna, będą zainteresowani zainwestowaniem na promowanych terenach, to będzie możliwa sprzedaż lub dzierżawa tych terenów.

Jeżeli w przyszłości znajdą się inwestorzy zainteresowani zakupem lub dzierżawą terenów objętych projektem, Wnioskodawca będzie zawierać z nimi umowy cywilnoprawne.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu Wnioskodawca prowadzi promocję terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy oraz odrębnych podmiotów.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, należących do podmiotów trzecich (Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA, Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, osób fizycznych).

W odniesieniu do promocji terenów, należących do Wnioskodawcy, stwierdzić należy co następuje:

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez kampanie w prasie, w TV, promocję projektu (w tym opracowanie i produkcja materiałów promocyjnych oraz zamieszczenie ogłoszeń prasowych i reklam internetowych), Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego "produktu" (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

W omawianym przypadku niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie stanu faktycznego, że zakłada, że działania promocyjne mogą przyczynić się do pozyskania inwestorów, a w konsekwencji do sprzedaży lub dzierżawy terenów objętych projektem w celu ich zainwestowania. Jeżeli po realizacji projektu, wśród odbiorców, do których dotarła kampania informacyjno-promocyjna, znajdą się inwestorzy zainteresowani zakupem lub dzierżawą terenów objętych projektem, Wnioskodawca będzie zawierać z nimi umowy cywilnoprawne (umowa sprzedaży, umowa dzierżawy).

Zatem długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu w sposób pośredni służą czynnościom, których celem jest sprzedaż lub dzierżawa promowanych terenów inwestycyjnych tzn. czynnościom opodatkowanym.

Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Gminy tereny inwestycyjne.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy. Tym samym ma on prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w tej części, należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do promocji terenów, należących do podmiotów trzecich (Specjalnej Strefy Ekonomicznej SA, przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji, Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej, osób fizycznych), stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Gmina z mocy prawa jest posiadającą osobowość prawną wspólnotą samorządową, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zlokalizowaną na odpowiednim terytorium. Jak już wskazano wyżej w ramach zadań własnych przypisanych przez ustawodawcę jednostce samorządu terytorialnego, jest wykonywanie zadań z zakresu promocji gminy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż czym innym jest promocja gminy określona jako zadanie własne (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym) a czym innym promocja określonego produktu inwestycyjnego (towaru) należącego do gminy.

Realizując działania w zakresie promocji gminy w szeroko pojętym aspekcie terytorialnym, Gmina pobudza określone zachowania, wspiera i aktywizuje społeczność lokalną, promuje walory regionu, dostarcza informacji związanych z zasobami swojego terenu.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizując projekt będący przedmiotem wniosku przy okazji promowania ściśle określonego produktu inwestycyjnego - czyli własnych terenów inwestycyjnych przeznaczonych do sprzedaży, promowała będzie również nieodpłatnie tereny inwestycyjne należące do podmiotów trzecich.

Ten przedmiot działań Wnioskodawcy mieści się w zakresie działalności publicznej w ramach zadań własnych gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina bowiem dostarcza informacji o zasobach swojego regionu w aspekcie terytorialnym. W konsekwencji nieodpłatne promowanie w ramach projektu terenów inwestycyjnych innych niż będące własnością Gminy ma związek z prowadzoną przez Gminę działalnością. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych należących do prywatnych właścicieli. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością prywatnych właścicieli;

* nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl