IBPP3/443-1185/13/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1185/13/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 30 maja 2011 r. została zawarta umowa pomiędzy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia zwanym "Instytucją Wdrażającą" a powiatem zwanym "Beneficjentem" na dofinansowanie nr xx projektu nr xx pn. "XXX" w ramach działania 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego priorytetu XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Na podstawie Uchwały Rady zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) Wnioskodawca udzielił dotacji celowej dla SP ZOZ na realizację w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego zadania inwestycyjnego pn. "XXX".

Dofinansowanie przekazane przez instytucję wdrażającą zostało następnie przekazane zgodnie z umową zawartą pomiędzy Wnioskodawcą reprezentowanym przez Zarząd Powiatu dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Kwota dotacji przeznaczona została na realizację projektu pn. "XXX", współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Przejmujący dotację zobowiązał się do zrealizowania zadania. Zgodnie z zapisami umowy SP ZOZ zobowiązał się do prowadzenia dla projektu odrębnej informatycznej ewidencji księgowej kosztów, wydatków i przychodów lub stosowania w ramach istniejącego informatycznego systemu ewidencji księgowej odrębnego kodu księgowego umożliwiającego identyfikację wszystkich transakcji poszczególnych operacji bankowych związanych z projektem.

Podmiotem upoważnionym przez beneficjenta do ponoszenia wydatków kwalifikowanych jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, na podstawie upoważnienia Wnioskodawcy z dnia 31 marca 2010 r. W związku z powyższym wszystkie faktury związane z projektem wystawiane zostały na SP ZOZ.

W związku z powyższym zadano następujące:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "XXX" Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) art. 2 ust. 1- powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Zgodnie z art. 8 powyższej ustawy organami powiatu są: rada powiatu oraz zarząd powiatu. W myśl art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: promocji i ochrony zdrowia.

Zgodnie z § 5.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura potwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać między innymi:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, aby faktura VAT potwierdzała rzeczywiste transakcje gospodarcze, musi zawierać nazwy stron transakcji, ich adresy oraz numery identyfikacji podatkowej. Faktura jest dokumentem uprawniającym podmiot dla którego jest wystawiona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na wszystkich fakturach związanych z wydatkami poniesionymi na budowę lądowiska jako nabywca widniał: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej działającym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. Nr 217). Organem założycielskim jest Wnioskodawca (powiat), w imieniu którego działa zarząd powiatu. Szpital obejmuje zasięgiem działanie powiatu. Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 210 z 2004 r. poz. 2153 z późn. zm.). Szpital świadczy usługi na podstawie umów z NFZ. Podstawowym rodzajem działalności szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Są to usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20. ustawy o podatku od towaru i usług. Należy dodać, że Wnioskodawca w związku z realizacją ww. projektu nie uzyskał żadnych dochodów.

W wyżej opisanej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. "XXX" jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej na którego zostały wystawione faktury. W związku z tym Wnioskodawca - nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców. W sytuacji gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarowi usług udokumentowanych fakturami VAT, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja ww. projektu ponieważ Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, numer identyfikacji podatkowej nabywcy - § 5 ust. 1 pkt 3 i 5.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat (Wnioskodawca) realizuje projekt pod nazwą "XXX". Podmiotem upoważnionym przez Wnioskodawcę do ponoszenia wydatków jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, na podstawie upoważnienia Wnioskodawcy z dnia 31 marca 2010 r. W związku z powyższym wszystkie faktury związane z projektem wystawiane zostały na SP ZOZ.

W rozpatrywanej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Powiatu podatnikiem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika - nabywcy z tytułu zakupu towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Zatem - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów w tym Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl