IBPP3/443-1184/12/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1184/12/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) uzupełnionego pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) praz pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* jest prawidłowe - w zakresie obowiązku odprowadzenia kwoty podatku należnego od kwoty dotacji otrzymanej przez Związek Spółek Wodnych,

* jest nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia usług wykonywanych przez Związek Spółek Wodnych zleconych przez Spółkę w roku następnym a finansowanych z dotacji otrzymanej przez Związek w roku bieżącym.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku odprowadzenia kwoty podatku należnego od kwoty dotacji otrzymanej przez Związek Spółek Wodnych oraz zwolnienia usług wykonywanych przez Związek Spółek Wodnych zleconych przez Spółkę w roku następnym a finansowanych z dotacji otrzymanej przez Związek w roku bieżącym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) oraz pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2013 r. znak IBPP3/443-1183/12/MN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek Spółek Wodnych w... (dalej "Związek") jest organizacją, która zrzesza Gminne i Miejsko-Gminne Spółki Wodne (Członków) powołane na terenie powiatu i Gminy. Związek jest zarejestrowany w Katastrze Wodnym Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w..., został powołany na mocy decyzji Marszałka Województwa, działa w oparciu o zatwierdzony statut. Teren działania Związku obejmuje grunty zmeliorowane zrzeszonych w nim Spółek Wodnych

Z kolei Spółka Wodna (dalej "Spółka") jest zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych (członków), działających na podstawie statutu. Zarówno Związek jak i Spółka działają w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo Wodne, których celem jest zaspakajanie wskazanych tą ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

Związek jest organizacją, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana jest na działalność statutową. Celami Związku są:

* Wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych - członków Związku polegających na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych tj. rowy otwarte i drenowanie oraz usuwanie szkód powodziowych i na urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych.

* prowadzenie wspólnej administracji dla członków Związku

* ściąganie należności na rzecz konserwacji od członków oraz osób prawnych i fizycznych nie będących członkami

* prowadzenie obsługi finansowo-księgowej poszczególnych członków Związku

* sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych dla członków Związku

* Do osiągnięcia celów Związku służą:

* należności pieniężne - składki - pochodzące od członków oraz osób fizycznych i prawnych nie będących członkami

* pomoc udzielana z budżetu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego

* darowizny

* wpływy z majątku

* wpływy z świadczonych prac zleconych przez inne podmioty niż Spółki.

Ponadto Związek udziela swoim członkom (Spółkom) pomocy w zakresie opracowywania planu pracy zarządu spółki, plam realizacji robót i budżetów, pomocy przy budowie i modernizacji urządzeń melioracji szczegółowych.

Z kolei głównym statutowym celem Spółek Wodnych jest utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych oraz ich konserwacja (rowy na gruntach ornych i drenowania), stanowiących własność członków Spółki. Spółki Wodne osiągają swoje cele poprzez zlecenie wykonania zadań Związkowi, którego są członkami, współdziałanie z wykonawcą robót i innymi podmiotami w zakresie prowadzenia racjonalnej gospodarki na terenach zmeliorowanych.

Związek prowadzi obsługę finansowo-księgową Spółek i może przyjmować dotacje należące do Spółki w celu realizacji zadań statutowych.

Zgodnie z art. 164 ustawy - Prawo Wodne, Spółki Wodne mogą korzystać z pomocy finansowej państwa udzielanej w formie dotacji podmiotowej z budżetu państwa przeznaczonej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizacji zadań związanych z utrzymaniem wód i urządzeń wodnych. Dotacje takie udzielają Wojewodowie oraz Urzędy Gmin powiatu x i y.

Związek Spółek Wodnych zawarł z Wojewodą umowę na dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie części kosztów ogólnej konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych wykonanych przez Związek na obszarze objętym działalnością Związku - bez wskazania konkretnego obiektu (rowu czy drenowania)

Teren działania Związku obejmuje teren działania zrzeszonych w nim spółek wodnych tj. Gminy powiatu x oraz Gminę w powiecie z.

Dotacja została przyznana na wniosek Związku i zostanie przelana jego na rachunek bankowy po zakończeniu robót konserwacyjnych i po złożeniu stosownego rozliczenia w formie zestawienia protokołów odbioru robót oraz zakresu rzeczowego wykonanych prac. Rolą Związku było złożenie odpowiedniego wniosku o dotację do Wojewody i będzie przedłożenie rozliczenia ww. zakresie. Ostatecznym beneficjentem przyznanej dotacji będą Spółki wodne, na rzecz których Związek podzieli ostatecznie kwotę przyznanej przez Wojewodę dotacji odpowiednio do zakresu wykonanych konserwacji urządzeń melioracji szczegółowej objętych działalnością Spółki.

Dotacja zostanie przeznaczona na roboty objęte zakresem statutowym Spółek Wodnych na urządzeniach melioracyjnych położonych na gruntach stanowiących własność osób fizycznych i prawnych będących członkami spółki wodnej. Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy - Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością Spółki wodnej - do tej Spółki. Zgodnie ze statutem Spółka wodna roboty wsparte dotacją wykonuje w ramach działalności statutowej - osiąga cele - poprzez zlecanie ich Związkowi, w którym jest zrzeszona. Roboty zlecane przez Spółkę Związkowi są wykonywane ze składek członkowskich. Przyznana dotacja, udzielona po wykonaniu robót, nie ma bezpośredniego wpływ na cenę, gdyż zakres robót obejmuje tylko i wyłącznie urządzenia objęte działalnością statutową Spółki wodnej.

Następuje więc sytuacja, w której Związek wnioskuje do Wojewody o przyznanie dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań statutowych Spółek wodnych a Spółki wodne zlecają wykonie tych zadań Związkowi.

Jak wyżej wspomniano dotacja będzie przelana na rachunek bankowy przez Wojewodę dopiero po wykonaniu zadań statutowych i po złożeniu sprawozdania, tj. najpewniej w miesiącu grudniu. Tak więc środki pochodzące z tej dotacji zostaną wydatkowane w roku następnym.

Ponadto Związek Spółek Wodnych jest płatnikiem podatku VAT, posiada NIP i REGON, a zrzeszone Spółki wodne nie mają nadanych numerów identyfikacyjnych, nie są też zarejestrowanymi płatnikami podatku VAT oraz są zarejestrowane w regionalnym Zarządzie Gospodarki Wodnej w tzw. Katastrze Wodnym.

Związek Spółek Wodnych informuje, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 26 października 2012 r. w pozycjach dotyczących opisu zaistniałego stanu faktycznego i własnego stanowiska wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego błędnie posłużono się pojęciem "zlecenia", określając nim sposób (metodę) jakim Spółki Wodne zrzeszone w Związku realizują swoje cele. Wnioskodawca niesłusznie posługuje się pojęciem "zlecenia", gdyż w obecnym kształcie zapisów statutów tak Spółek Wodnych jak i samego Związku nie ma mowy o zleceniu, co bezpośrednio ma przełożenie we funkcjonowaniu tych podmiotów.

Otóż zgodnie z brzmieniem statutów Spółek Wodnych (w tym także Miejskiej Spółki Wodnej w O.) celem spółki wodnej jest utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji szczegółowych tj. rowy na gruntach ornych i łąkach oraz konserwacja drenowania. Z kolei ww. cele Spółka Wodna osiąga w drodze: cyt, "wykonywanie zadań systemem gospodarczym przez Związek Spółek Wodnych".

Głównym celem Związku jest właśnie wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych - członków Związku polegających utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych (rowy otwarte i drenowanie).

Zwrócić należy uwagę na fakt, że cel zarówno Spółki Wodnej jak i Związku jest taki sam i nie dochodzi tutaj do zlecania przez Spółkę Wodną Związkowi wykonawstwa określonych czynności (celów).

Wspólne zadania gospodarcze Związek wykonuje we własnym zakresie, a przypadku gdy nie ma takich możliwość np. z uwagi na braki kadrowe lub sprzętowe, zleca je osobom trzecim. Spółki Wodne nie realizują same zadań gospodarczych, tylko z racji przynależności członkowskiej do Związku, to Związek prowadzi wszelkie działania gospodarcze zmierzające w efekcie do realizacji zadań statutowych swoich członków.

Związek ponadto podejmuje działalność gospodarczą w obszarze konserwacji, usuwania szkód powodziowych na urządzeniach melioracji szczegółowej, wykraczającej poza wykonawstwo wspólnych zadań dla swoich członków. Wówczas świadczone usługi w tym zakresie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Na początku każdego roku Związek opracowuje dla swoich członków (Spółek Wodnych) budżety finansowe oraz plan konserwacji na dany rok, które następnie są uchwalane na Walnych Zebraniach poszczególnych Spółek Wodnych. Tak więc po podjęciu stosownych uchwał, zatwierdzających budżet i plan robót, Związek przystępuje do realizacji swojego celu czyli wykonawstwa wspólnych zadań gospodarczych swoich członków. Związek wykonując konserwację urządzeń melioracyjnych wykonuje swoje zadanie statutowe poprzez wykonywanie budżetu i założenia planu i realizacji robót swoich członków.

Swoje cele Związek realizuje ze środków finansowych pochodzących przede wszystkim ze składek swoich członków, których wysokość ustalana jest na Walnych Zebraniach i naliczana od powierzchni zmeliorowanej gruntu, będącego własnością członka Spółki Wodnej. Zarówno naliczaniem składek od członków Spółek Wodnych, jak i dystrybucją wezwań do zapłaty oraz inkasowaniem składek zajmuje się Związek, co jest jednym z celów Związku zapisanych w jego statucie. Członek Spółki Wodnej dokonuje wpłaty składki członkowskiej na rachunek bankowy Związku, gotówką do kasy Związku bądź też u inkasenta zatrudnionego przez Związek.

W związku z powyższym, nie dochodzi do fizycznej zapłaty przez Spółkę Wodną na rzecz wykonawcy tj. Związkowi za wykonane prace statutowe, ponieważ Związek wykonuje konserwacje urządzeń melioracyjnych w ramach środków, które wpłacili członkowie Spółki Wodnej bezpośrednio do Związku.

Reasumując należy wskazać to co na wstępie, że Związek Spółek Wodnych nie otrzymuje zlecenia wykonawstwa celów statutowych od swoich członków - Spółek Wodnych, które zrzesza w swoich strukturach, a jedynie wykonuje w tym zakresie przypisane mu zadania gospodarcze Spółek Wodnych polegające na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracyjnych.

W piśmie z dnia 31 stycznia 2013 r. wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym miesięczne deklaracje VAT-7.

Związek pobiera od swoich członków tj. Spółek Wodnych składki, do opłacania których są zobligowani na podstawie § 12 statutu Związku. Składki wnoszone są przez członków poszczególnych Spółek Wodnych na rachunek bankowy Związku, do kasy Związku lub pobierane są przez inkasentów. Zasady ustalania składek wynikają z zapisów statutowych, a te z kolei zostały opracowane w oparciu o przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne. Zgodnie z art. 170 ust. 1. Członek Spółki Wodnej jest obowiązany do wnoszenia składek, które są wydatkowane na wykonywanie zadań statutowych poszczególnych Spółek.

W oparciu o składki wnoszone przez członków Spółek Wodnych do Związku, Związek realizuje zadania określone statutami zarówno samego Związku jak i statutami zrzeszonych w nim Spółek Wodnych, należą do nich m.in.:

* wykonawstwo wspólnych zadań gospodarczych Spółek Wodnych (działalność wewnętrzna tj. na rzecz członków) polegających na utrzymaniu i eksploatacji urządzeń melioracji wodnych szczegółowych (rowy, drenowanie),

* prowadzenie wspólnej administracji biurowej dla członków Związku,

* prowadzenie wykazu repartycyjnego (dane członków z posiadanym obszarem konkurencyjnym) członków Spółek Wodnych i bieżąca ich aktualizacja,

* prowadzenie obsługi finansowo - księgowej poszczególnych członków Związku,

* sporządzanie sprawozdań finansowych dla członków Związku,

* pobieranie składek od członków Spółek Wodnych, po uprzednim zawiadomieniu członka Spółki Wodnej o wysokości należnej składki (wysyłka wezwań, upomnień, korespondencji),

* pomoc przy opracowywanie planu pracy zarządu Spółek,

* opracowywanie planu realizacji robót i budżetów Spółki na dany rok,

* opracowywanie dokumentacji na roboty statutowe - konserwacyjne Spółek Wodnych,

* koordynowanie robót statutowych i pełnienie nadzoru nad wykonywanymi pracami na obszarach zmeliorowanych Spółek Wodnych,

* organizowanie cyklicznych zebrań Spółek i Walnych Zgromadzeń Delegatów Spółek,

* koordynowanie prac konserwacyjnych na obszarach zmeliorowanych Spółek Wodnych

* udzielanie wsparcia merytorycznego swoim członkom i członkom Spółek Wodnych w zakresie przedmiotu działalności i organizacji Spółek.

Wysokość składek nie jest ustalana w jednakowej wysokości na stałe, są one wielkością zmienną. Składki poszczególnych członków Związku uchwala na dany rok Walne Zgromadzenie Delegatów Związku w oparciu o zatwierdzone budżety członków i plany rzeczowo - finansowe w wysokości proporcjonalnej do powierzchni położonej w obszarze konkurencyjnym oddziaływania urządzeń melioracji szczegółowych (rowy otwarte, drenowania) objętych działalnością członka Związku. Składki ustalane są w takiej wysokości, aby możliwe było wykonanie zaplanowanych zadań na dany rok.

Fakt pozyskania przez Związek dotacji od Wojewody nie ma żadnego wpływu na wysokość (obniżenie, zwiększenie) składek wnoszonych przez członków Związku tj. Spółki Wodne.

Spółki Wodne będące członkami Związku nie wnoszą innych opłat niż składki członkowskie na roboty wsparte dotacją Wojewody otrzymaną przez Związek.

Roboty konserwacyjne realizowane prze Związek na rzecz swoich członków tj. Spółek Wodnych wsparte dotacją Wojewody realizowane są wyłącznie ze składek członkowskich oraz rezerwy środków finansowych, na którą również składają się składki członkowskie wpłacone przez Członków a nie wykorzystane w roku poprzednim.

Otrzymana przez Związek dotacja ma wpływ na wartość całkowitą wykonanych przez Związek robót. Dzięki pozyskanej dotacji możliwe jest wykonanie prac konserwacyjnych dla członków Związku w większym zakresie rzeczowym, co bezpośrednio przedkłada się tym samym na wartość tych prac. Roboty statutowe Związek wykonuje na rzecz swoich członków w ramach posiadanych środków finansowych. Otrzymana dotacja stanowi wsparcie finansowe dla członka Związku tj. Spółki Wodnej. Tak więc pozyskana kwota dotacji umożliwia wykonanie robót w większym zakresie, aniżeli miałoby to miejsce gdyby przedmiotowej dotacji Związek nie otrzymał.

Dotacja nie stanowi dopłaty do ceny robót wykonywanych przez Związek na rzecz swoich członków. Otrzymana dotacja przy współudziale składek członkowskich nie wpływa w żaden sposób na cenę wykonanych prac. Nie jest przekazywana na dofinansowanie konkretnej roboty (np. odcinka rowu melioracyjnego, czy drenowania), a więc nie jest w sposób bezwzględny i bezpośredni z nią związana.

Ponadto składki członkowskie, za które m.in. wykonywane są roboty wsparte dotacją, wpłacane są przez członków z racji przynależności do Związku i nie można ich traktować jako wynagrodzenie za realizacje celów statutowych. Składka członkowska nie ma charakteru zapłaty za usługę, ponieważ nie można przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia tej składki oraz nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy płatnością składki, a korzyściami jakie osiągają poszczególni członkowie Związku i sam Związek

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Związek Spółek Wodnych w O. jest zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT należnego od wnioskowanej kwoty dotacji... (pytanie oznaczone załączniku do wniosku ORD-IN/A numerem 1)

Czy Związek wykonując usługi zlecone przez Spółkę w ramach zadań statutowych w roku następnym z wykorzystaniem dotacji udzielonej Spółce przez Wojewodę w roku bieżącym ma prawo zastosować zwolnienie w podatku VAT, podając podstawę zastosowania zwolnienia art. 43. ust. 1 pkt 31 lit. b. ustawy o VAT... (pytanie oznaczone załączniku do wniosku ORD-IN/A numerem 2)

Stanowisko Wnioskodawcy:

Do pytania 1: z uwagi na art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Związek Spółek Wodnych nie jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego od otrzymanej dotacji ponieważ nie ma ona wpływu na cenę usługi, a w myśl przytoczonego przepisu, opodatkowaniu podlegają jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę. Ponadto według naszej opinii beneficjentem dotacji jest Spółka wodna, Związek jest tylko Wnioskodawcą.

Do pytania 2: zdaniem Wnioskodawcy przy wykonywaniu prac zleconych przez Spółkę w ramach zadań statutowych można zastosować zwolnienie przewidziane w art. 43. ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług. Jak przedstawiono w stanie faktycznym roboty zlecone przez spółkę są finansowane ze składek wpłacanych przez członków Spółek wodnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie obowiązku odprowadzenia kwoty podatku należnego od kwoty dotacji otrzymanej przez Związek Spółek Wodnych,

* nieprawidłowe - w zakresie zwolnienia usług wykonywanych przez Związek Spółek Wodnych zleconych przez Spółkę w roku następnym a finansowanych z dotacji otrzymanej przez Związek w roku bieżącym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją, która zrzesza Spółki Wodne (Członków) powołane na terenie powiatu x i Gminy. Związek jest zarejestrowany w Katastrze Wodnym Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, został powołany na mocy decyzji Marszałka Województwa, działa w oparciu o zatwierdzony statut. Teren działania Związku obejmuje grunty zmeliorowane zrzeszonych w nim Spółek Wodnych.

Z kolei Spółka Wodna jest zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych (członków), działających na podstawie statutu. Zarówno Związek jak i Spółka działają w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo Wodne, których celem jest zaspakajanie wskazanych tą ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

Związek jest organizacją, która nie działa w celu osiągnięcia zysku. Nadwyżka przychodów nad kosztami przeznaczana je: t na działalność statutową.

Związek Spółek Wodnych zawarł z Wojewodą umowę na dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie części kosztów ogólnej konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych wykonanych przez Związek na obszarze objętym działalnością Związku - bez wskazania konkretnego obiektu (rowu czy drenowania)

Związek podzieli ostatecznie kwotę przyznanej przez Wojewodę dotacji odpowiednio do zakresu wykonanych konserwacji urządzeń melioracji szczegółowej objętych działalnością Spółki. Dotacja zostanie przeznaczona na roboty objęte zakresem statutowym Spółek Wodnych na urządzeniach melioracyjnych położonych na gruntach stanowiących własność osób fizycznych i prawnych będących członkami spółki wodnej. Przyznana na wniosek Związku dotacja zostanie przelana na jego rachunek bankowy po zakończeniu robót konserwacyjnych i po złożeniu stosownego rozliczenia w formie zestawienia protokołów odbioru robót oraz zakresu rzeczowego wykonanych prac.

Otrzymana przez Związek dotacja ma wpływ na wartość całkowitą wykonanych przez Związek robót. Dzięki pozyskanej dotacji możliwe jest wykonanie prac konserwacyjnych dla członków Związku w większym zakresie rzeczowym, co bezpośrednio przedkłada się tym samym na wartość tych prac. Roboty statutowe Związek wykonuje na rzecz swoich członków w ramach posiadanych środków finansowych. Otrzymana dotacja stanowi wsparcie finansowe dla członka Związku tj. Spółki Wodnej. Tak więc pozyskana kwota dotacji umożliwia wykonanie robót w większym zakresie, aniżeli miałoby to miejsce gdyby przedmiotowej dotacji Związek nie otrzymał.

Dotacja nie stanowi dopłaty do ceny robót wykonywanych przez Związek na rzecz swoich członków. Otrzymana dotacja przy współudziale składek członkowskich nie wpływa w żaden sposób na cenę wykonanych prac. Nie jest przekazywana na dofinansowanie konkretnej roboty (np. odcinka rowu melioracyjnego, czy drenowania), a więc nie jest w sposób bezwzględny i bezpośredni z nią związana.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny świadczonych usług, a przeznaczona jest na pokrycie kosztów. Dotacja stanowi dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów ogólnej konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych wykonanych przez Związek na obszarze objętym działalnością Związku. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym (kosztowym), a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów.

Zatem dotacja czyli otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot poniesionych kosztów nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana bezpośrednio przez Wnioskodawcę nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Związek nie jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego od otrzymanej dotacji należało uznać za prawidłowe.

Przechodząc do kolejnego zagadnienia związanego z możliwością zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT, do usług wykonywanych przez Wnioskodawcę w roku następnym z wykorzystaniem dotacji otrzymanej w roku bieżącym w pierwszej kolejności wskazać, iż stosowanie do powołanego na wstępie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu co do zasady podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują jednakże dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Z dniem 1 stycznia 2011 r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

W tym miejscu zauważyć należy, że w oparciu o przepisy nowelizujące ustawę o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. uchylony został załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 10 wymieniał jako zwolnione usługi świadczone przez organizacje członkowskie (wyłącznie statutowe). Uregulowania dotyczące tej tematyki zostały przeniesione do treści ustawy, w tym w szczególności odnośnie analizowanego przypadku zasadnicze znaczenie ma art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a.

kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b.

organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją, która zrzesza Spółki Wodne (Członków) powołane na terenie powiatu x i Gminy. Związek jest zarejestrowany w Katastrze Wodnym Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, został powołany na mocy decyzji Marszałka Województwa, działa w oparciu o zatwierdzony statut. Teren działania Związku obejmuje grunty zmeliorowane zrzeszonych w nim Spółek Wodnych.

Wnioskodawca udziela swoim członkom (Spółkom) pomocy w zakresie opracowywania planu pracy zarządu spółki, planu realizacji robót i budżetów, pomocy przy budowie i modernizacji urządzeń melioracji szczegółowych.

Wnioskodawca zawarł z Wojewodą umowę na dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie części kosztów ogólnej konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych wykonanych przez Związek na obszarze objętym działalnością Związku - bez wskazania konkretnego obiektu (rowu czy drenowania)

Dotacja została przyznana na wniosek Związku i zostanie przelana jego na rachunek bankowy po zakończeniu robót konserwacyjnych i po złożeniu stosownego rozliczenia w formie zestawienia protokołów odbioru robót oraz zakresu rzeczowego wykonanych prac. Rolą Związku było złożenie odpowiedniego wniosku o dotację do Wojewody i będzie przedłożenie rozliczenia ww. zakresie. Ostatecznym beneficjentem przyznanej dotacji będą Spółki wodne, na rzecz których Związek podzieli ostatecznie kwotę przyznanej przez Wojewodę dotacji odpowiednio do zakresu wykonanych konserwacji urządzeń melioracji szczegółowej objętych działalnością Spółki.

Dotacja zostanie przeznaczona na roboty objęte zakresem statutowym Spółek Wodnych na urządzeniach melioracyjnych położonych na gruntach stanowiących własność osób fizycznych i prawnych będących członkami spółki wodnej. Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy - Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te są objęte działalnością Spółki wodnej - do tej Spółki. Zgodnie ze statutem Spółka wodna roboty wsparte dotacją wykonuje w ramach działalności statutowej - osiąga cele - poprzez zlecanie ich Związkowi, w którym jest zrzeszona. Roboty zlecane przez Spółkę Związkowi są wykonywane ze składek członkowskich. Przyznana dotacja, udzielona po wykonaniu robót, nie ma bezpośredniego wpływ na cenę, gdyż zakres robót obejmuje tylko i wyłącznie urządzenia objęte działalnością statutową Spółki wodnej.

Następuje więc sytuacja, w której Związek wnioskuje do Wojewody o przyznanie dotacji podmiotowej na dofinansowanie zadań statutowych Spółek wodnych a Spółki wodne zlecają wykonie tych zadań Związkowi.

Roboty konserwacyjne realizowane prze Związek na rzecz swoich członków tj. Spółek Wodnych wsparte dotacją Wojewody realizowane są wyłącznie ze składek członkowskich oraz rezerwy środków finansowych, na którą również składają się składki członkowskie wpłacone przez Członków a nie wykorzystane w roku poprzednim. Dotacja będzie przelana na rachunek bankowy przez Wojewodę dopiero po wykonaniu zadań statutowych i po złożeniu sprawozdania, tj. najpewniej w miesiącu grudniu. Tak więc środki pochodzące z tej dotacji zostaną wydatkowane w roku następnym. Dzięki pozyskanej dotacji możliwe jest wykonanie prac konserwacyjnych dla członków Związku w większym zakresie rzeczowym.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowany przepis art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, iż co do zasady opodatkowaniu podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie. Stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak jest bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Zasadniczo zatem uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego w kontekście wątpliwości Wnioskodawcy związanych z możliwością zastosowania zwolnienia z VAT wykonywania prac na rzecz członków związku z wykorzystaniem dotacji udzielonej przez Wojewodę, należy odnieść się do treści rozpatrywanej regulacji określającej zwolnienie od podatku, na którym Wnioskodawca oparł własne stanowisko w sprawie tj. art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy z którego wynika, że zwolnienie od podatku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

* usługi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana, realizowane są wyłącznie przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim,

* usługi wykonywane są na rzecz swoich członków, w ich zbiorowym interesie w zamian za składki,

* wysokość i zasady ustalania składek wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów,

* podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków i nie osiągają zysków w sposób systematyczny,

* zastosowanie zwolnienia nie powoduje zakłóceń konkurencji.

Warunkiem zastosowania ww. zwolnienia jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy oraz przesłanki przedmiotowej dotyczącej rodzaju świadczonych usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca stanowi organizację o charakterze związkowym, skupiająca jako swoich członków Spółki Wodne z określonego obszaru. Wnioskodawca zaznacza również, iż jego działalność nie jest ukierunkowana na osiąganie zysków. Ponadto celem Związku jest m.in. utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji wodnych szczegółowych tj. rowy otwarte i drenowanie oraz usuwanie szkód powodziowych i na urządzeniach melioracji wodnych szczegółowych, przy czym realizacji których korzysta m.in. ze składek pieniężnych członków jak również pozyskanej indywidualnie przez siebie dotacji.

W przedmiotowej sprawie szczególnej uwagi wymaga przesłanka o finansowaniu danej usługi, wykonywanej na rzecz członków organizacji o charakterze związkowym, w ich zbiorowym interesie, gdzie ustawodawca przewiduje zwolnienie wyłącznie dla takich usług, które pokrywane są ze składek.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika natomiast, iż Wnioskodawca (Związek Spółek Wodnych) zawarł z Wojewodą umowę na dofinansowanie w formie dotacji na pokrycie części kosztów ogólnej konserwacji urządzeń melioracji szczegółowych wykonanych przez Związek na obszarze objętym działalnością Związku - bez wskazania konkretnego obiektu (rowu czy drenowania)

Związek podzieli ostatecznie kwotę przyznanej przez Wojewodę dotacji odpowiednio do zakresu wykonanych konserwacji urządzeń melioracji szczegółowej objętych działalnością Spółki. Pozyskana od Wojewody przez Wnioskodawcę dotacja, zostanie przelana na jego rachunek bankowy i przeznaczona na roboty objęte zakresem statutowym Spółek Wodnych członków Związku.

Przyznać rację należy Wnioskodawcy, iż zakres powierzonych przez członków związku robót wspartych pozyskaną przez niego dotacją (prac zleconych) jest zgodny z działalnością związku określoną w jego statucie. Co jednak istotne, Wnioskodawca jako wyłączny wykonawca zadań określonych dotacją, jest również bezpośrednim beneficjentem przyznanej przez Wojewodę dotacji - dotacja wypłacana po wykonaniu robót wpływa bezpośrednio do Wnioskodawcy po wykonaniu zadań i złożeniu sprawozdania. Tak więc środki z tej dotacji stanowiącej w istocie zwrot poniesionych kosztów zrealizowanych prze zostają wydatkowane przez Wnioskodawcę w roku następnym.

Tak więc z powyższego wynika, iż w przypadku realizacji przez Wnioskodawcę na rzecz członków w roku następnym powierzonych przez nich zadań finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji w roku poprzednim, nie można mówić o realizacji zadań w zamian za składki.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy o VAT na którym Wnioskodawca opiera stanowisko własne, dopuszcza pod warunkami w nim wskazanymi zwolnienie usług świadczonych na rzecz członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Świadczenie usług w zamian za inny rodzaj "odpłatności" (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca wykonując usługi zlecone przez Spółkę w ramach zadań statutowych w roku następnym z wykorzystaniem dotacji pozyskanej w roku bieżącym nie spełnia warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia określonych w art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy.

W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę usługi, wsparte dotacją otrzymaną od Wojewody o którą wnioskował Związek opodatkowane będą podstawową 23% stawką podatku - stosownie do dyspozycji przepisu art. 41 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym przedmiocie należało uznać za nieprawidłowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. obowiązku naliczania przez Spółkę Wodną podatku należnego od przyznanej jej kwoty dotacji, sposobu udokumentowania świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego) oraz zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wykonania konserwacji urządzenia melioracji szczegółowej (rowu melioracyjnego), zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Należy również zaznaczyć, że organ podatkowy nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl