IBPP3/443-1179/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1179/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu do tut. organu 26 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. (data wpływu 11 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ronda w ciągu drogi wojewódzkiej o charakterze publicznym oraz zjazdów publicznych z terenów inwestycyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ronda w ciągu drogi wojewódzkiej o charakterze publicznym oraz zjazdów publicznych z terenów inwestycyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012 r.):

Gmina (Wnioskodawca) realizuje projekt pn. "...", który zakłada stworzenie atrakcyjnego obszaru do prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania na terenie Miasta. W ramach tego projektu zbudowana zostanie infrastruktura w postaci: hali produkcyjnej, budynku Inkubatora Przemysłowo-Technologicznego, placów manewrowych, miejsc postojowych oraz dróg dojazdowych. Zadanie jest zlokalizowane na terenie miasta przy ul.... oraz....

Wnioskodawca posiada pozytywną interpretację indywidualną nr IBPP4/443-838/10/AŚ, dotyczącą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji z wyłączeniem dróg o charakterze publicznym tj. zjazdów z ulic... i...., w związku z planowanym oddaniem w najem lub dzierżawę obiektów....

W trakcie realizacji projektu zmieniła się koncepcja dotycząca rozwiązania komunikacyjnego dla powyższego zadania. W wyniku rozstrzygnięcia procesu przetargowego na początku 2012 r. wartość zadania zmniejszyła się. Gmina wystąpiła wówczas z wnioskiem do instytucji wdrażającej o zagospodarowanie powstałych oszczędności na wykonanie między innymi skrzyżowania w formie ronda w ciągu drogi wojewódzkiej, będącej w zarządzie miasta, jako bezkolizyjnego rozwiązania dla dróg dojazdowych z terenów inwestycyjnych. Tego typu rozwiązanie komunikacyjne, przy stale zwiększającym się natężeniu ruchu na drodze wojewódzkiej, pozwoli na bezpieczne włączenie się do ruchu pojazdów z terenów inwestycyjnych.

Wnioskodawca wnioskuje o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski projektu dotyczącego budowy skrzyżowania w formie ronda w ciągu drogi wojewódzkiej.

W kosztach inwestycji Gmina chciałaby ująć podatek VAT w całości jako koszt kwalifikowany i wykazać go w budżecie projektu jako wydatek kwalifikowany podlegający refundacji.

Niezbędnym załącznikiem do wniosku jest dostarczenie indywidualnej interpretacji w kwestii możliwości odzyskania VAT odnośnie ww. projektu.

Powstałe w wyniku realizacji inwestycji skrzyżowanie w formie ronda w ciągu drogi wojewódzkiej będzie miało charakter publiczny, będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Zatem nie będzie generowało dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Droga wojewódzka, w ciągu której zlokalizowane ma być rondo, którego budowa jest przedmiotem wniosku, znajduje się w zarządzie miasta na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115), który mówi, iż w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251), w granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast. Stosownie do ww. przepisów inwestycja w zakresie budowy ronda będącego skrzyżowaniem drogi wojewódzkiej oraz zjazdów na teren inwestycyjny będzie realizowana ze środków własnych miasta z możliwością dofinansowania z EFRR. Na realizację powyższego zadania Wnioskodawca nie otrzyma żadnej dotacji z budżetu województwa.

Wybudowane w ramach projektu rondo oraz zjazdy publiczne z terenów.... do ul..... oraz do... w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Wnioskodawcy. Zjazdy te oraz rondo będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych, tj. ronda oraz zjazdów do ul.... i ul.....

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu związanego z budową ronda i zjazdów publicznych nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ronda w ciągu drogi wojewódzkiej o charakterze publicznym oraz zjazdów publicznych z terenów inwestycyjnych do ul.... i ul....., tworzących skrzyżowanie lub ubiegania się o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 6 grudnia 2012 r.), w przypadku realizacji budowy ronda w ciągu drogi wojewódzkiej oraz zjazdów publicznych z terenów inwestycyjnych do ul.... i ul....., tworzących skrzyżowanie o charakterze publicznym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...", który zakłada stworzenie atrakcyjnego obszaru do prowadzenia działalności gospodarczej i inwestowania na terenie Miasta W ramach tego projektu zbudowana zostanie infrastruktura w postaci: hall produkcyjnej, budynku Inkubatora Przemysłowo-Technologicznego, placów manewrowych, miejsc postojowych oraz dróg dojazdowych. Zadanie jest zlokalizowane na terenie miasta przy ul..... raz....

Powstałe w wyniku realizacji inwestycji skrzyżowanie w formie ronda w ciągu drogi wojewódzkiej będzie miało charakter publiczny, będzie ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom. Zatem nie będzie generowało dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Droga wojewódzka, w ciągu której zlokalizowane ma być rondo, którego budowa jest przedmiotem wniosku, znajduje się w zarządzie miasta na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115), który mówi, iż w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta. Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. Nr 267, poz. 2251), w granicach miast na prawach powiatu zadania w zakresie finansowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami publicznymi, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, finansowane są z budżetów tych miast. Stosownie do ww. przepisów inwestycja w zakresie budowy ronda będącego skrzyżowaniem drogi wojewódzkiej oraz zjazdów na teren inwestycyjny będzie realizowana ze środków własnych miasta z możliwością dofinansowania z EFRR. Na realizację powyższego zadania Wnioskodawca nie otrzyma żadnej dotacji z budżetu województwa.

Wybudowane w ramach projektu rondo oraz zjazdy publiczne z terenów inwestycyjnych do ul..... oraz do.... w trakcie inwestycji oraz po jej zakończeniu będą wyodrębnione i przyjęte na stan majątkowy Wnioskodawcy. Zjazdy te oraz rondo będą miały charakter drogi publicznej, będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom. Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabywane towary i usługi na potrzeby realizacji inwestycji w części dotyczącej dróg publicznych, tj. ronda oraz zjazdów do ul..... i ul.....

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu związanego z budową ronda i zjazdów publicznych nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co skutkuje brakiem możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu związanego z budową ronda i zjazdów publicznych nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie w stosunku do towarów i usług zakupionych przez Wnioskodawcę w celu budowy ronda i zjazdów do ul..... i ul.... zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych budową ronda i zjazdów do ul.... i ul.... w ramach projektu pn. "....".

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie w stosunku do towarów i usług zakupionych przez Wnioskodawcę w celu budowy ronda i zjazdów do ul.... i ul..... nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl