IBPP3/443-113/10/KO/KAN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-113/10/KO/KAN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności zamiany prawa własności działki nr 608/4 oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania czynności zamiany prawa własności działki nr 608/4 oraz prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7.

Pismem z dnia 9 marca 2010 r. nr IBPP3/443-113/10/KO tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą z dnia 26 marca 2009 r. Rada Gminy wyraziła zgodę na dokonanie zamiany przysługującego Gminie prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 608/4 o powierzchni 0,07 ha, na przysługujące Gminnej Spółdzielni prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, stanowiącej własność Gminy, oznaczonej jako działki ewidencyjne Nr 391/4, Nr 391/6 i Nr 391/7 o łącznej powierzchni 0,0672 ha (powstałe wskutek podziału działki Nr 391/1). Na działce Nr 608/4 Gminnej Spółdzielni przysługiwało prawo użytkowania wieczystego. Na działce tej znajduje się pawilon handlowy, stanowiący odrębną nieruchomość będącą własnością Gminnej Spółdzielni. Dnia 1 czerwca 2009 r. Gmina zawarła z Gminną Spółdzielnią umowę zamiany w wyniku której Gmina przeniosła na rzecz Gminnej Spółdzielni prawo własności działki ewidencyjnej nr 608/4 o powierzchni 700 m2, a Gminna Spółdzielnia przeniosła na rzecz Gminy prawo użytkowania wieczystego niezabudowanych działek ewidencyjnych nr 391/4, 391/6 i 391/7 o łącznej powierzchni 672 m2. Ze względu na okoliczność, że wartość praw, które przeniosła każda ze stron umowy zamiany była taka sama, żadna ze stron umowy nie była zobowiązana do wniesienia dopłat. Wskutek zamiany wyżej wymienionych praw wygasło prawo użytkowania wieczystego przysługujące Gminnej Spółdzielni na działce nr 608/4 - a tym samym Gminna Spółdzielnia stała się właścicielem tej działki ewidencyjnej. Natomiast w konsekwencji przeniesienia na Gminę prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 prawo to wygasło ze względu na okoliczność, że Gmina jest właścicielem powyższych działek. Przedmiotem umowy zamiany z dnia 1 czerwca 2009 r. były prawa dotyczące nieruchomości tj. prawo własności działki nr 608/4 i prawo użytkowania wieczystego działek nr 391/4,391/6 i 391/7.

Działki nr 391/4, 391/6 i 391/7 nie są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy działki te znajdują się w terenie tereny i obiekty usług komercyjnych. Gmina wykorzysta te działki jako drogę dojazdową i nieodpłatny parking przy budynku stanowiącym własność Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zawarta między Gminą a Gminną Spółdzielnią umowa zamiany prawa własności nieruchomości (przysługującego Gminie) na prawo użytkowania wieczystego innej nieruchomości (przysługujące Gminnej Spółdzielni) - niepowodująca obowiązku uiszczenia dopłat przez żadną ze stron umowy - jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w konsekwencji zawarcia której Gmina zobowiązana jest wystawić fakturę VAT (ewentualnie wewnętrzną fakturę VAT) i odprowadzić podatek należny. Jeżeli tak to czy Gmina ma prawo do odliczenia naliczonego podatku, związanego z zakupem działki od Gminnej Spółdzielni na podstawie wystawionej faktury VAT przez Gminną Spółdzielnię.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami są - zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy - rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowie lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Dostawą towarów - o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast ust. 6 powyższego artykułu stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że między Gminą (jako osobą prawną będącą co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług), a Gminną Spółdzielnią (osobą prawną posiadającą status podatnika podatku od towarów i usług ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej) doszło do zawarcia umowy zamiany tj. do zawarcia umowy cywilnoprawnej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednak zawartej umowy nie można zakwalifikować jako odpłatnej dostawy towarów ani też odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem umowy nie były grunty (będące towarami zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług), ale różne prawa dotyczące nieruchomości gruntowych - tj. prawo własności nieruchomości (zabudowanej budynkiem stanowiącym odrębną własność Gminnej Spółdzielni), oznaczonej jako działka nr 608/4 oraz prawo użytkowania wieczystego nieruchomości niezabudowanej, oznaczonej jako działki nr 391/4, 391/6 i 391/7. Powyższych praw (tekst jedn. prawa własności i prawa użytkowania wieczystego) nie można uznać za prawa do wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wzajemne przeniesienie tych praw - będących prawami majątkowymi - nie może więc być traktowane jako świadczenie usług. Niezależnie od powyższego zamiana prawa własności działki nr 608/4 na prawo użytkowania wieczystego działek nr 391/4,391/6 i 391/7 nie miała charakteru odpłatnego w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na jednakową wartość praw i brak obowiązku wniesienia dopłat. Wskutek umowy zamiany praw doszło do konfuzji prawa własności i prawa użytkowania wieczystego - zarówno po stronie Gminy (której prawo własności działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 - jako dalej idące - zostało pozbawione ograniczenia w postaci prawa użytkowania wieczystego przysługującego innemu podmiotowi - tj. Gminnej Spółdzielni), jak i po stronie Gminnej Spółdzielni (która uzyskała - jako ekwiwalent prawa użytkowania wieczystego działki nr 608/4 i działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 prawo własności działki nr 608/4).

W związku z powyższym ani Gmina ani Gminna Spółdzielnia nie dokonały odpłatnej dostawy towarów ani też odpłatnego świadczenia usług, które stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym ani po stronie Gminy, ani po stronie Gminnej Spółdzielni nie powstał obowiązek podatkowy - co oznacza, że żadna ze stron umowy zamiany nie była zobowiązana do wystawienia faktury VAT ani do zapłaty podatku należnego. Ponadto nawet w przypadku przyjęcia, że powstał obowiązek podatkowy, Gmina - ze względu na zawarcie umowy zamiany w formie aktu notarialnego i na podstawie wcześniejszej zgody wyrażonej w uchwale Rady Gminy - byłaby zobowiązana jedynie do wystawienia wewnętrznej faktury VAT, stanowiącej podstawę do zapłaty podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku uznania, że otrzymane w wyniku zamiany działki nr 391/4, 391/6, 391/7 będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych należy przyjąć, że Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem działek od Gminnej Spółdzielni (na podstawie art. 86 ust. 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z cyt. powyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tą czynność.

Przez umowę zamiany, zgodnie z art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy.

Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując jednocześnie w charakterze dostawcy jak i nabywcy. Zapis art. 604 ww. ustawy - Kodeks cywilny daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Jak wynika z powyższego realizowane w oparciu o umowę zamiany przeniesienie własności towaru (w tym gruntu) stanowi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Zgodnie z art. 140 k.c. w granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego właściciel może, z wyłączeniem innych osób, korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy. W tych samych granicach może rozporządzać rzeczą.

Prawo własności, którego dotyczy art. 140 k.c. jest prawem rzeczowym, dającym najpełniejsze władztwo nad rzeczą, inne prawa rzeczowe się od niego wywodzą. Artykuł 140 k.c. określa treść prawa własności przez przyznanie właścicielowi podstawowych uprawnień do rzeczy. Jest to uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz uprawnienie do rozporządzania rzeczą.

Zatem zamiana prawa własności nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działka ewidencyjna nr 608/4 na prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towaru dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, iż po stronie Wnioskodawcy przedmiotem dostawy będzie tylko sam grunt, bez znajdującego się na tym gruncie pawilonu handlowego, stanowiącego odrębną nieruchomość będącą własnością Gminnej Spółdzielni.

W tym miejscu ponadto należy zauważyć, że w świetle uregulowań prawnych, prawo wieczystego użytkowania gruntu uznaje się za prawo rzeczowe o charakterze zbliżonym do prawa własności. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela. Prawo wieczystego użytkowania zostało wymienione odrębnie w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym jego zbycie należy traktować jak dostawę towarów.

Jednocześnie należy zauważyć, iż właściciel nieruchomości nie może być jej użytkownikiem wieczystym. Jeżeli więc użytkownik wieczysty gruntu stanie się jego właścicielem (kupi grunt lub w inny sposób nabędzie jego własność), dochodzi do konfuzji (zbiegu praw), w następstwie której prawo słabsze (użytkowanie wieczyste) wygasa z mocy prawa.

Pojęcie "podatnika" i "działalności gospodarczej", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy. Podatnikami zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym zwalnia się z podatku od towarów i usług czynności wykonywane przez jednostki samorządowe ale za wyjątkiem czynności dokonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Umowa zamiany jest umową cywilnoprawną regulowaną przez art. 603-604 ustawy - Kodeks cywilny. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym dostawa działki nr 608/4 nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Wysokość opodatkowania regulują przepisy Działu VIII ustawy o VAT (art. 41-85). Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w samej ustawie o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Regulacja ta oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie są objęte dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę, a co za tym idzie podlegają one opodatkowaniu stawką w wysokości 22% - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dostawy jest działka nr 608/4, bez budynku pawilonu handlowego, znajdującego się na przedmiotowej działce stanowiącego odrębną nieruchomość będącą własnością Gminnej Spółdzielni.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego dostawa działki nr 608/4 skutkować będzie obowiązkiem wystawienia faktury (o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT) i podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania dostawy działki nr 608/4 w drodze zamiany jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Gmina wykorzysta działki nr 391/4, 391/6 i 391/7 jako drogę dojazdową i nieodpłatny parking przy budynku stanowiącym własność Gminy.

Z powyższego wynika zatem, że zakup prawa wieczystego użytkowania działek o nr 391/4, 391/6 i 391/7 nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i uslug.

Zatem Wnioskodawca nie wskazał bezpośredniego związku nabycia prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 z wykorzystaniem go do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7.

Reasumując przedmiotem dostawy w drodze zamiany przez Gminę będzie w istocie jedynie grunt w postaci działki 608/4, ponieważ dostawa ta nie jest połączona z dostawą pawilonu handlowego. Pawilon handlowy na gruncie stanowiącym przedmiot dostawy jest własnością użytkownika wieczystego tj. Gminnej Spółdzielni, na rzecz którego dokonywana jest dostawa gruntu. Przedmiotowa transakcja obejmuje zatem jedynie sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej.

Natomiast odnośnie prawa do odliczenia, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej nabycie prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7.

Ponadto podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości opodatkowania przez Gminną Spółdzielnię zbycie prawa użytkowania wieczystego działek nr 391/4, 391/6 i 391/7, bowiem nie było to przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dla Wnioskodawcy. Wystąpienie podatku naliczonego wynikającego z nabycia powyżej opisanego prawa użytkowania działek nr 391/4, 391/6 i 391/7 zostało przyjęte przez tut. organ jako element stanu faktycznego.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl