IBPP3/443-113/09/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-113/09/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), uzupełnionymi pismami z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.), z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 16 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania należności uiszczanej w związku z nabyciem w drodze przetargu prawa pierwszeństwa do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.), z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 16 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania należności uiszczanej w związku z nabyciem w drodze przetargu prawa pierwszeństwa do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Mieszkanie mające status lokalu w najmie zostało wolne w sensie prawnym. Spółdzielnia ogłosiła przetarg na najem celem zasiedlenia tego lokalu mieszkalnego. W ramach przetargu przeprowadza się aukcję gdzie wylicytowana i wpłacana przez wygrywającego jednorazowa kwota zasila środki funduszu remontowego spółdzielni, zwiększa przychody podatkowe z Gospodarki Zasobami Mieszkalnymi. Wygrywający obejmuje wyłączne prawo nabycia pierwszeństwa w najmie tego lokalu mieszkalnego i zawiera ze spółdzielnią umowę najmu. Lokal będzie przeznaczony na cele mieszkaniowe a usługa przyrzeczenia najmu mieści się zdaniem wnioskodawcy w PKWiU ex 70.20.11. Kwota wpłacona z przetargu nie jest przekazana na poczet najmu i w przypadku rozwiązania umowy z najemcą nie jest również zwracana. W przypadku rezygnacji ze strony wygrywającego przetarg jak i z winy spółdzielni wpłacana kwota zostaje zwrócona przez spółdzielnię.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wpłacona przez wygrywającego kwota zasilająca środki funduszu remontowego jest zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane w ten sposób środki związane są z najmem lokalu mieszkalnego, który zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 jest dostawą budynków, budowli lub ich części zwolnioną z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto art. 8 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia w ramach ogłaszanego przetargu wyłania najemcę, który nabywca prawo pierwszeństwa do najmu lokalu mieszkalnego. Kwota wpłacana jest przez wygrywającego przetarg nie jest przekazywana na poczet tego najmu, lecz zasila fundusz remontowy spółdzielni i zwiększa jego przychody podatkowe z GZM.

Należy zauważyć, że nabycie w drodze licytacji ww. prawa pierwszeństwa do najmu lokalu mieszkalnego niewątpliwie należy uznać za świadczenie usługi na gruncie ustawy o VAT. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem, przez Wnioskodawcą na rzecz wygrywającego licytację, skonkretyzowanej usługi polegającej na przyrzeczeniu zawarcia w przyszłości umowy najmu przedmiotowego mieszkania, innym słowy Wnioskodawca zobowiązuje do z góry do ustalonego zachowania polegającego na zawarciu w przyszłości umowy najmu lokalu mieszkalnego dla zwycięzcy licytacji. W konsekwencji ww. świadczenie jako odpłatna usługa polega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT zawarł generalną zasadę dotyczącą stawki opodatkowania towarów i usług podatkiem od towarów i usług, zgodnie z którą stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca od powyższej reguły uczynił szereg wyjątków i wprowadził stawki preferencyjne czy też zwolnienie z podatku VAT dla pewnej grupy towarów i usług. jednakże ww. usługa nie została wymieniona ani w ustawie o VAT ani też w aktach wykonawczych do tej ustawy jako ta która korzysta ze stawki innej niż 22% lub też ze zwolnienia z podatku VAT tym samym przedmiotowa usługa winna być opodatkowana 22% stawką podatku VAT.

Odnośnie zaś symbolu PKWiU ex 70.20.11 który wskazał Wnioskodawca należy zauważyć, że odnosi się on do usług w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Umowy najmu i dzierżawy zdefiniowane zostały w przepisach art. 699 i 693 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stosownie do art. 659 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju. Natomiast w myśl art. 693 § 1 i 2 ww. ustawy przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż w przypadku zarówno umowy najmu jak i umowy dzierżawy podstawowym zobowiązaniem wynajmującego i wydzierżawiającego jest oddanie rzeczy do używania, oraz do pobierania pożytków w przypadku umowy dzierżawy.

Natomiast podstawowym obowiązkiem najemcy i dzierżawcy jest zapłata czynszu ustalonego przez strony w zawartych umowach najmu lub dzierżawy.

Świadczenie, zdefiniowanych w ww. przepisach kodeksu cywilnego usług najmu i dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jako usługa wymieniona w poz. 4 załącznika Nr 4 do ustawy zaklasyfikowana do symbolu PKWiU ex 70.20.11.

Natomiast otrzymana przez Wnioskodawcę kwota dotyczy nabycia prawa pierwszeństwa do zawarcia w przyszłości umowy najmu, nie jest zaliczana na poczet najmu a także w momencie rozwiązania umowy najmu nie podlega zwrotowi. W przypadku gdyby nie doszło do zawarcia umowy najmu z winy spółdzielni lub rezygnacji ze strony wynajmującego kwota wpłacana w wyniku przetargu podlega zwrotowi. Aby pobrana ww. kwota była obrotem z tytułu świadczenia usług najmu, strony zawieranej umowy najmu powinny wyraźnie zaliczyć ją obok czynszu jako składnik wynagrodzenia umownego z tytułu najmu lokalu mieszkalnego lub zaliczyć ją na poczet czynszu.

W przeciwnym wypadku powyższa kwota pobierana jest wyłącznie w celu zabezpieczenia ewentualnej umowy najmu, a ponieważ nie ma charakteru zwrotnego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegającej opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT na mocy art. 41 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl