IBPP3/443-1123/14/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1123/14/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - jako podmiot leczniczy będzie realizował projekt: "XXX". Zakup sprzętu w 85% będzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013. Priorytet - Społeczeństwo Informacyjne, Działalnie - Rozwój Elektronicznych Usług Publicznych. Przedmiotem projektu jest rozbudowa systemu informatycznego zarówno na płaszczyźnie programowej, jak i sprzętowej, umożliwiającą uruchomienie e-usług służących do elektronicznej obsługi rejestracji pacjentów. Głównym elementem projektu jest rozbudowa oprogramowania do zarządzania jednostką medyczną. Na bazie tego oprogramowania możliwe będzie przetwarzanie i przechowywanie w systemie informatycznym danych związanych z pacjentem a następnie wykorzystanie ich w innych systemach między innymi do stworzenia e-usług publicznych E-platforma będzie systemem instalowanym w infrastrukturze technicznej jednostki ochrony zdrowia, udostępnianą przez sieć rozległą personelowi oraz pacjentom. Integracja systemu e-platformy i HIS realizowana będzie poprzez wykorzystanie udostępnionych przez oba systemy usług, co umożliwi elastyczną konfiguracje sposobu realizacji procesów oraz pozwalać będzie na zapewnienie wymaganego poziomu bezpieczeństwa dostępu i przetwarzania danych (np. wprowadzenie elementów autoryzacji rejestrowanych informacji przez pracowników jednostki ochrony zdrowia).

Przedmiotem zamówienia będzie:

* doposażenie pomieszczenia serwerowni,

* dostawa i instalacja oprogramowania i sprzętu wymaganego do realizacji projektu,

* wdrożenie oprogramowania do pracy w wymaganym zakresie,

* testy akceptacyjne.

Projekt realizowany będzie w ramach Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych, którego głównym zamierzeniem jest wzrost liczby usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

SP ZOZ pomimo, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w ramach wyżej wymienionego projektu, ponieważ będzie ona wykorzystywana tylko i wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy

Zgodnie zaś, z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu po jego zakończeniu służyć będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT.

Wszystkie zakupy sprzętu i usług dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT Zakupione oprogramowanie i sprzęt służyć będą wyłącznie poprawie jakości świadczonych usług i nie będą skutkować zwiększeniem przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług do realizacji projektu pn. "XXX" dzięki któremu po zakończeniu realizacji będą świadczone wyłącznie usługi medyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest placówką publiczną świadczącą usługi medyczne na podstawie umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Usługi są świadczone mieszkańcom miast i mieszkańcom miast ościennych. Wszystkie dotychczas świadczone usługi medyczne są usługami zwolnionymi z podatku VAT. Po zrealizowaniu projektu nabyte towary i usługi wykorzystane zostaną do podniesienia jakości świadczonych usług medycznych. Zgodnie zaś z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, dlatego też Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - od dnia 1 stycznia 2014 r. - otrzymał następujące brzmienie: "Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi".

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - jako podmiot leczniczy będzie realizował projekt: "XXX". Przedmiotem projektu jest rozbudowa systemu informatycznego zarówno na płaszczyźnie programowej, jak i sprzętowej, umożliwiającą uruchomienie e-usług służących do elektronicznej obsługi rejestracji pacjentów. Głównym elementem projektu jest rozbudowa oprogramowania do zarządzania jednostką medyczną. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu po jego zakończeniu służyć będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT. Wszystkie zakupy sprzętu i usług dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Przedmioty projektu będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT. Zakupione oprogramowanie i sprzęt służyć będą wyłącznie poprawie jakości świadczonych usług i nie będą skutkować zwiększeniem przychodów.

Tak przedstawiony opis stanu faktycznego wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabył realizując przedmiotowy projekt zostaną wykorzystane do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT.

Z treści przywołanej powyżej regulacji art. 86 ust. 1 jednoznacznie wynika, że prawodawca uzależnia prawo do odliczenia podatku naliczonego od wykorzystywania towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W związku z zaprezentowanym we wniosku opisem sprawy, z którego jednoznacznie wynika, że nabyte towary i usługi na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (zakupione towary i usługi, jak podaje Wnioskodawca, służyć będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT), stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizowanym projektem pn. "XXX".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi medyczne korzystają ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie przedstawiono stanowiska. Przedstawione we wniosku twierdzenie Zainteresowanego, że zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu po jego zakończeniu służyć będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych zwolnionych z podatku VAT, przyjęto jako element zdarzenia przyszłego. Niniejszą interpretacje wydano przy założeniu, że faktycznie towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją opisanego wyżej projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl