IBPP3/443-1123/11/AB - Opodatkowanie VAT zbycia części prawa użytkowania wieczystego działki.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1123/11/AB Opodatkowanie VAT zbycia części prawa użytkowania wieczystego działki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia części użytkowania wieczystego działki nr 40 i nr 42 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia części użytkowania wieczystego działki nr 40 i nr 42.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 grudnia 2011 r. (data wpływu 29 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 grudnia 2011 r. nr IBPP3/443-1123/11/AB.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w roku 2002 zakupił użytkowanie wieczyste działek gruntu oraz własność budynków i budowli, stanowiących odrębne nieruchomości wraz z elementami uzbrojenia technicznego terenu i ogrodzeniem, zgodnie z zapisami aktu notarialnego, zakup ten był zwolniony z podatku VAT jako, że budynki te i budowle były zwolnione z tego podatku, na mocy obowiązujących wówczas zapisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 7 ust. 1 pkt 5).

Zakupiona powierzchnia użytkowania wieczystego działek gruntu wynosiła razem 15.097 m 2, w tym działka nr 40 o powierzchni 1619 m 2 oraz działka nr 42 o powierzchni 7968 m 2. Na działkach nr 40 i 42 wybudowane były budynki, których część, ze względu, na ich zły stan techniczny została w roku 2009 wyburzona. W związku z powyższym działka nr 40 stała się działką niezabudowaną, natomiast na działce nr 42 zostały jeszcze dwa budynki.

Spółka ma obecnie zamiar sprzedać część użytkowania wieczystego działek gruntu, tj. 480 m 2 z działki niezabudowanej nr 40 oraz 2520 m 2 z działki nr 42 wraz z zabudowanymi na tej części dwoma budynkami oraz uzbrojeniem technicznym terenu.

Spółka od momentu zakupu budynków i budowli nie ponosiła żadnych nakładów inwestycyjnych na budynki, które zamierza sprzedać, jedynymi kosztami jakie poniosła były koszty niezbędnych remontów, które nie przekroczyły 30% wartości początkowej budynków.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego miasta działki te mają przeznaczenie podstawowe pod działalność gospodarczą, natomiast ich przeznaczenie dopuszczalne to działalność usługowa, ogólnodostępne i komercyjne zespoły parkingowo - garażowe oraz pojedyncze apartamenty i mieszkania funkcyjne.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż uzbrojenie techniczne terenu, o którym mowa we wniosku to doprowadzone do budynków przeznaczonych do sprzedaży oraz znajdujące się na działkach do sprzedaży kanalizacja wodociągowa, kanalizacja deszczowa, przyłącze instalacji energetycznej, które nie stanowią budowli tylko są nieodłącznymi elementami budynków i działek, które Spółka zamierza sprzedać.

Sprzedawane elementy uzbrojenia technicznego terenu to część uzbrojenia technicznego, które Spółka zakupiła w 2002 r.

Nabycie uzbrojenia technicznego terenu przez Spółkę nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług, podlegało zwolnieniu na podstawie obowiązujących w roku 2002, przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, (art. 7 ust. 1 pkt 5),

W związku z faktem, iż nabycie uzbrojenia technicznego terenu przez Spółkę nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług, podlegało zwolnieniu na podstawie obowiązujących w roku 2002, przepisów ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, (art. 7 ust. 1 pkt 5), przy nabyciu go Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Elementy uzbrojenia technicznego zostały wybudowane w latach 1978 - 1979. Zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia 17 maja 1999 r. tj. Umową oddania gruntu w użytkowanie wieczyste i przeniesienia własności budynków przez Gminę D na rzecz Zakładów Elektrotechnicznych, Zakłady Elektrotechniczne były w ich użytkowaniu do dnia 17 września 2002 r. kiedy to Spółka zakupiła je wraz z budynkami i prawem użytkowania wieczystego działek.

Od roku 2003 Spółka wydzierżawia jeden z budynków przeznaczonych do sprzedaży, w związku, z czym wydzierżawiający korzystają z przyłączy doprowadzonych do tego budynku, a które stanowią elementy uzbrojenia technicznego terenu tj. z sieci wodno-kanalizacyjnej oraz z instalacji energetycznej.

Od dnia zakupu Spółka nie dokonywała ulepszenia elementów uzbrojenia technicznego terenu, w związku z tym Spółka nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Uzbrojenie techniczne terenu nie było wykorzystywane w stanie ulepszonym, przez co najmniej 5 lat, gdyż nie było ulepszane.

Uzbrojenie techniczne terenu nie jest przedmiotem odrębnej umowy najmu ani dzierżawy, jednakże elementy uzbrojenia technicznego terenu są wykorzystywane w związku z dzierżawą budynków przeznaczonych do sprzedaży.

Spółka od dnia zakupu nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków będących przedmiotem sprzedaży, w związku z powyższym Spółka nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Budynki będące przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane w stanie ulepszonym, przez co najmniej 5 lat, gdyż nie były przez Spółkę ulepszane.

Jeden z budynków będących przedmiotem sprzedaży tj. hala magazynowa jest przedmiotem dzierżawy od roku 2003. Natomiast ostatnia umowa na obydwa budynki będące przedmiotem sprzedaży tj. dzierżawę budynku socjalnego i hali magazynowej została zawarta w dniu 13 listopada 2009 r. i obowiązuje nadal.

Ponadto przyrzeczona umowa sprzedaży zostanie zawarta w styczniu 2012 r. Dla udokumentowania zwolnienia z podatku od towarów i usług, jakie przysługiwało Spółce przy zakupie prawa użytkowania wieczystego działek, budynków i technicznego uzbrojenia terenu Wnioskodawca załączył odpis aktu notarialnego - umowy sprzedaży z dnia 17 września 2002 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu, tj. 480 m 2 z działki niezabudowanej nr 40 wraz z uzbrojeniem technicznym terenu będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, jeżeli tak to według jakiej stawki.

Czy sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu, tj. 2520 m2 z działki nr 42 zabudowanej dworna budynkami wraz uzbrojeniem technicznym terenu będzie podlegała podatkowi od towarów i usług, jeżeli tak to według jakiej stawki.

Czy sprzedaż dwóch budynków znajdujących się na sprzedawanej części działki nr 42 będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli tak to według jakiej stawki.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu niezabudowanego wraz z uzbrojeniem technicznym terenu tj. 480 m 2 z działki nr 40 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanego wraz z uzbrojeniem technicznym terenu tj. 2520 m 2 z działki 42 zabudowanej dwoma budynkami będzie zwolniona z podatku od towarów i usług,

Sprzedaż dwóch budynków znajdujących się na sprzedawanej część działki nr 42 będą zwolnione z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami, Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2011 r. tj.:

1.

sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu niezabudowanego wraz z uzbrojeniem technicznym terenu tj. 480 m 2 z działki nr 40 będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 23%,

2.

sprzedaż części użytkowania wieczystego działek gruntu zabudowanego wraz z uzbrojeniem technicznym terenu tj. 2520 m 2 z działki 42 zabudowanej dwoma budynkami będzie zwolniona z podatku od towarów i usług,

3.

sprzedaż dwóch budynków znajdujących się na sprzedawanej część działki nr 42 będą zwolnione z podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ pragnie podkreślić, iż przedmiotowa interpretacja wydana została przy założeniu, iż sieć techniczna, jak wskazał Wnioskodawca, nie jest budowlą.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek, budowla lub ich część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać część użytkowania wieczystego działki nr 42 o powierzchni 2520 m 2 zabudowanej dwoma budynkami wraz z uzbrojeniem technicznym. Wnioskodawca przedmiotową nieruchomość nabył w 2002 r. jako zwolnioną z podatku VAT. Spółka od dnia zakupu nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków będących przedmiotem sprzedaży, w związku z powyższym Spółka nie obniżała kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tak więc mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż planowana dostawa dwóch budynków znajdujących się na działce nr 42 nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż do pierwszego zasiedlenia przedmiotowych budynków doszło w 2002 r. tj. przy zakupie użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości jak również spełniony zostanie drugi warunek umożliwiający zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą dwóch budynków minął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa ta będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, stosownie do którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższe oznacza, iż do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Reasumując dostawa części prawa wieczystego użytkowania gruntu nr 42 wraz z dwoma budynkami i uzbrojeniem technicznym w analizowanej sprawie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

W odniesieniu natomiast do sprzedaży części użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 40 o powierzchni 480 m 2 należy zauważyć co następuje:

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. Jedynie w sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć część prawa wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego działki nr 40, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ma przeznaczenie podstawowe pod działalność gospodarczą, natomiast przeznaczenie dopuszczalne to działalność usługowa, ogólnodostępne i komercyjne zespoły parkingowo - garażowe oraz pojedyncze apartamenty i mieszkania funkcyjne co powoduje, że działkę należy traktować jako teren przeznaczony pod zabudowę.

W związku z powyższym zbycie części prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 40 wraz z uzbrojeniem technicznym terenu, przeznaczonej pod zabudowę tj. działalność gospodarczą będzie podlegać opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl