IBPP3/443-1118/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1118/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 6 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług w zakresie sportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania usług w zakresie sportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest małym klubem sportowym działającym na mocy ustawy o sporcie oraz Ustawy o Stowarzyszeniach. Jest członkiem Okręgowych i Polskich Związków Sportowych. Zgodnie ze statutem, celem Ośrodka jest:

1.

Propagowanie i rozwój kultury fizycznej.

2.

Popularyzacja dyscyplin sportowych uprawianych w Ośrodku.

3.

Propagowanie, upowszechnianie i rozwój rekreacji fizycznej, sportu, turystyki oraz wszelkich innych form aktywnego wypoczynku.

4.

Szkolenie młodzieżowych grup sportowych.

5.

Organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych, a także udział w zawodach i imprezach organizowanych w skali miasta, województwa, makroregionu i kraju oraz poza granicami przez powołane do tego organizacje i związki sportowe.

6.

Programowanie i organizowanie obozów szkoleniowych w dyscyplinach uprawianych w Ośrodku.

7.

Działalność na rzecz ochrony i promocji zdrowia.

8.

Organizowanie i prowadzenie zajęć z zakresu rehabilitacji ruchowej dzieci i dorosłych.

9.

Zapobieganie zjawiskom patologii społecznej poprzez organizowanie dla dzieci i młodzieży zajęć poza szkolnych.

10.

Działalność na rzecz pożytku publicznego.

W związku z realizacją celów Wnioskodawca prowadzi następujące działania:

1.

Szkolenia (treningi) dzieci i młodzieży w sekcjach akrobatyki sportowej, gimnastyki sportowej i szermierki.

2.

Zajęcia dla osób dorosłych w sekcji mini siatkówki i gimnastyki kobiet.

3.

Zajęcia rehabilitacji ruchowej dla dzieci i dorosłych.

4.

Udział w zawodach organizowanych przez inne kluby sportowe.

5.

Organizacja zawodów, w których uczestniczą zawodnicy zrzeszeni w klubach sportowych. Warunkiem umożliwiającym uczestniczenie w określonej imprezie sportowej jest uiszczenie opłaty startowej. Wstęp na zawody jest bezpłatny.

6.

Organizacja obozów szkoleniowych dla dzieci i młodzieży trenującej w klubie oraz obozów kondycyjnych dla członków sekcji rehabilitacji.

Organizacja obozów obejmuje zapewnienie zakwaterowania, wyżywienia, transportu uczestników i sprzętu sportowego, opiekę wychowawczej trenerską, rehabilitanta, ubezpieczenie, najem obiektu sportowego (hali gimnastycznej) na zajęcia szkoleniowe (treningi).

Obozy sportowe mają na celu doskonalenie umiejętności w danej dyscyplinie i są nieodłącznym elementem procesu szkoleniowego.

Koszty obozu finansowane są z wpłat uczestników obozu, dotacji z Urzędu Miasta oraz innych środków pozyskanych przez klub.

Wszyscy uczestnicy zajęć są członkami stowarzyszenia.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie posiada statutu organizacji pożytku publicznego. Środki na działalność pochodzą głównie ze składek wnoszonych przez członków i dotacji Urzędu Miasta (na szkolenie dzieci i młodzieży, udział w zawodach lub ich organizację oraz na rehabilitację ruchową dzieci i dorosłych), z darowizn, z wpłat uczestników obozów, z opłat startowych wnoszonych przez zawodników biorących udział w zawodach organizowanych przez Ośrodek. Wnioskodawca nie osiąga zysków z tyt. organizacji zawodów i obozów.

Wszystkie usługi świadczone są wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Wysokość wpłat dokonanych przez członków stowarzyszenia na obozy sportowe w 2011 r. wyniosła: akrobatyka sportowa 71.900 zł. gimnastyka sportowa 70.950 zł. szermierka 23.000 zł. obóz kondycyjny sekcji rehabilitacji 22.500 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w szczególności polegające na organizowaniu zawodów i obozów zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 o sporcie (Dz. U. Nr 127 z 2010 r. poz. 857 z późn. zm.) sportem są wszelkie formy aktywność fizycznej i psychicznej, któro przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie tub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o sporcie działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

Wnioskodawca jest klubem sportowym, którego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Ośrodek świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport. Wnioskodawca świadcząc te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo - promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu, i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego obiektów sportowych za odpłatnością.

W ocenie Ośrodka, będącego klubem sportowym, spełnia on nie tylko kryteria podmiotowe, ale także przedmiotowe zwolnienia. W szczególności celem statutowym Ośrodka jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Ponadto świadczone przez Wnioskodawcę usługi, opisane w stanie faktycznym, są w pełni związane ze sportom i konieczne do jego organizowania i uprawiania, Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób uprawiających sport, a usługi to nie są związane z osiągnięciem zysku.

Reasumując, Ośrodek uważa, że świadczone przez niego usługi polegające na organizowaniu zajęć sportowych, zawodów, obozów szkoleniowych i kondycyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach prowadzonych przez Wnioskodawcę sekcji sportowych są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosowanie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a), stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych. O klubie sportowym jest natomiast mowa w art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o sporcie". Zgodnie z nim działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Jak wskazał Wnioskodawca, jest on klubem sportowym działającym na mocy ustawy o sporcie, a zatem spełnia on kryterium podmiotowe niezbędne do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. Ponadto, jak wynika z wniosku, Wnioskodawca nie osiąga zysku z prowadzonej działalności.

Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych m.in. przez klub sportowy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Zdaniem tut. organu usługi opisane we wniosku tj.:

* szkolenia (treningi) dzieci i młodzieży w sekcjach akrobatyki sportowej, gimnastyki sportowej i szermierki.

* zajęcia dla osób dorosłych w sekcji mini siatkówki i gimnastyki kobiet

* zajęcia rehabilitacji ruchowej dla dzieci i dorosłych.

* udział w zawodach organizowanych przez inne kluby sportowe.

* organizacja zawodów, w których uczestniczą zawodnicy zrzeszeni w klubach sportowych.

* organizacja obozów szkoleniowych dla dzieci i młodzieży trenującej w klubie oraz obozów kondycyjnych dla członków sekcji rehabilitacji, których celem jest doskonalenie umiejętności w danej dyscyplinie i są nieodłącznym elementem procesu szkoleniowego;

* mają charakter usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

Reasumując, ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę, będącego klubem sportowym, zwolnione są od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w zw. z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl