IBPP3/443-1116/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1116/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu do tut. organu 15 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2012 r. (dat wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r.):

Projekt pn. "...", jest realizowany przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO 2007-2013, PRSC, Priorytet IV. Kultura, Działanie 4.1. Infrastruktura kultury; Typ: rewitalizacja, konserwacja, renowacja, rewaloryzacja, remont, przebudowa, adaptacja historycznych i zabytkowych obiektów wraz z ich otoczeniem na cele kulturalne.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i adaptacja budynku na galerię sztuki dla potrzeb stałej ekspozycji pn. "...", jako elementu upamiętniającego dzieje i losy rodaków. Ponadto planuje się utworzenie centrum dokumentacji..., centrum edukacyjnego dla popularyzacji wiedzy. To przedsięwzięcie ma wzmocnić pozycję, powiatu... i województwa w historii Polski, jako punktu kultury dla okolicznych mieszkańców, a przede wszystkim społeczeństwa polskiego.

W ramach prac budowlanych przewiduje się renowację elewacji, w celu przywrócenia dawnego wyglądu, prace ogólnobudowlane związane z modernizacją wewnątrz budynku, wykonanie instalacji budowlanych wewnętrznych, prace wykończeniowe o wysokim standardzie, wyposażenie budynku, instalacje zewnętrzne oraz zagospodarowanie i uporządkowanie terenu wokół budynku.

Cele rzeczowe projektu zawarte są w zakresie robót budowlanych dla modernizacji budynku dworca na cele ekspozycyjne obejmuje:

* renowacja elewacji (przywrócenie dawnego wyglądu);

* prace ogólnobudowlane związane z modernizacją wewnątrz budynku;

* wykonanie instalacji budowlanych wewnętrznych;

* prace wykończeniowe o wysokim standardzie;

* wyposażenie budynku;

* instalacje zewnętrzne;

* zagospodarowanie i uporządkowanie terenu wokół budynku.

Stworzenie galerii polegać będzie na przeprowadzeniu remontu zabytkowego budynku (...). Adaptacja budynku zostanie przeprowadzona pod kątem przystosowania do galerii sztuki, tak, aby mogły powstać, przede wszystkim, sale wystawowe. W przyszłości, teren wokół budynku zostanie zaadaptowany przy zachowaniu istniejącego układu urbanistycznego, bowiem sam budynek jak i teren są wpisane do rejestru zabytków. By całości nadać charakter społeczno - kulturalny wprowadzone zostaną elementy małej architektury. Są to działania zaplanowane na okres późniejszy (po rzeczowym wykonaniu projektu), nieobjęte zakresem rzeczowym niniejszego projektu.

W chwili obecnej budynek dworca kolejowego obejmuje przestrzeń około 300 m2, na którą składa się poczekalnia wraz z punktem kasowym, służbówka, pomieszczenia gospodarcze oraz 3 magazyny. Sam budynek wraz z terenem przyległym nie jest użytkowany od 10 lat... w tym okresie nie podjęło żadnych działań zmierzających do przywrócenia dworca, bądź zaadaptowania budynku na inne cele. Dlatego budynek zostanie przystosowany tak, aby powstało centrum sztuki, co będzie najlepszym rozwiązaniem w zakresie techniczno - organizacyjnym. W efekcie adaptacji budynek na "nowo zacznie żyć".

Przed rozpoczęciem prac remontowo - adaptacyjnych Beneficjent najpierw dokona wyboru koncepcji architektonicznej galerii sztuki. Założeniem jest powstanie sali na poczet stałej ekspozycji oraz innych sal wystawowo - ekspozycyjnych zmiennych jednakże tematycznie; magazynu na eksponaty związane ze stałą wystawą i innymi wystawami zmiennymi, części administracyjnej, w skład, której wejdą punkt kasowy, toalety.

Dzięki realizacji projektu, którego istotą jest poprawa stanu obiektów historycznych i zabytkowych oraz poprawa stanu instytucji kultury, a także wzbogacenie i podniesienie, jakości oferty kulturalnej, zwiększy się udział społeczeństwa w życiu kulturalnym regionu. Projekt dzięki swojemu międzynarodowemu znaczeniu, jest również inwestycją z zakresu kultury, która wpływa na zwiększenie międzynarodowego i krajowego ruchu turystycznego.

W ramach projektu poniesiono wydatki związane z opracowaniem studium wykonalności oraz programu funkcjonalno użytkowego. Kolejne wydatki, jakie zostaną poniesione w ramach projektu dotyczyć będą wykonania: dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz przeprowadzenia kampanii promocyjnej projektu.

Projekt, w zakresie rzeczowym, realizowany będzie w latach: 2012 - 2013.

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składa deklaracje VAT-7.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę.

Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina w okresie trwałości projektu nie będzie uzyskiwała przychodów opodatkowanych podatkiem z tytułu eksploatacji obiektu. Obiekt oraz wystawa będzie udostępniana nieodpłatnie zwiedzającym.

Obiekt, w okresie trwałości projektu, nie zostanie przekazany jednostce budżetowej, która w przyszłości mogłaby uzyskiwać przychody. Natomiast powstanie pomieszczenie, zwane punktem kasowym, które ewentualnie może zostać udostępnione Miejskiej Bibliotece Publicznej celem sprzedaży asortymentu tematycznego, będącego w jej posiadaniu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Właścicielem budynku objętego projektem jest Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r.):

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...", przy wsparciu finansowym pochodzącym z EFRR w ramach RPO 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest modernizacja i adaptacja budynku na galerię sztuki dla potrzeb stałej ekspozycji pn. "...",

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Powstały w wyniku realizacji projektu obiekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina w okresie trwałości projektu nie będzie uzyskiwała przychodów opodatkowanych podatkiem z tytułu eksploatacji obiektu. Obiekt oraz wystawa będzie udostępniana nieodpłatnie zwiedzającym.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.

Właścicielem budynku objętego projektem jest Gmina.

Wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT nie jest wyjątkowym przywilejem podatnika, lecz jego prawem, z którego może on - lecz nie musi korzystać. Możliwość zrealizowania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego. Analogiczna sytuacja będzie miała również miejsce w sytuacji odwrotnej tj. przeznaczenia w pierwszej kolejności nabytych towarów i usług do czynności nie dających prawa do odliczenia.

Tym samym podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do doliczenia lub niedających takiego prawa. Decyzja taka musi być podjęta od razu. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, aby podatnik, czy to w trakcie inwestycji czy po jej zakończeniu zmienił i to nawet wielokrotnie, jeśli taką będzie miał potrzebę, jej przeznaczenie, a tym samym i przeznaczenie podatkowe. Dla takich właśnie przypadków, tj. zmiany przeznaczenia inwestycji czy to przed oddaniem do użytkowania, czy po oddaniu do użytkowania, został przez ustawodawcę wprowadzony art. 91 ustawy o VAT.

Jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego Gmina w okresie trwałości projektu nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem z tytułu eksploatacji obiektu, będzie on udostępniany nieodpłatnie, obiekt nie będzie przez Gminę wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał również, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Niego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tut. organ rozumie zatem, że Wnioskodawca nie ma zamiaru wykorzystania wytworzonych w efekcie zrealizowanej inwestycji środków trwałych (zmodernizowanego budynku po byłym dworcu kolejowym) do działalności opodatkowanej dającej prawo do odliczenia.

Odnosząc się do powyższego należy jeszcze raz podkreślić, iż w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Nadmienić należy, że wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 oraz art. 91 ustawy o VAT, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 tej ustawy.

Podsumowując, należy podkreślić, iż podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl