IBPP3/443-1105/12/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1105/12/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 10 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-1105/12/MN z dnia 27 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. ukształtowało się następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 6 czerwca 2011 r. Miasto (Wnioskodawca) złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX" ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Priorytetu I "Badania i rozwój technologiczny. Innowacje i przedsiębiorczość". Działanie 1.1 "Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu", Poddziałanie 1.1.2 "Promocja inwestycyjna". Wniosek Beneficjenta przeszedł pozytywnie ocenę formalną i merytoryczną jednakże znalazł się na liście rezerwowej projektów wybranych do dofinansowania, W dniu 29 maja 2012 r. Zarząd Województwa, w związku z pojawieniem się oszczędności programowych, podpisał z Wnioskodawcą umowę na realizację ww. projektu.

Przedmiotem projektu jest promocja inwestycyjna B., związana z przeprowadzeniem kampanii promującej tereny inwestycyjne, zorientowanej na podniesienie rozpoznawalności i atrakcyjności oferty inwestycyjnej miasta, a w efekcie na skuteczne pozyskanie inwestorów. Pośrednim efektem jest zbudowanie zdefiniowanej, nowej, silnej marki i przekazu, nie tylko zachęcającego do inwestowania, ale także kreującego wizerunek samorządu przyjaznego inwestorom. Do tej pory promocja gospodarcza miasta ograniczała się do bezpośrednich kontaktów z zainteresowanymi inwestorami, informacji na stronie www., przekazie bezpośrednim już zdobytych i zadowolonych z obsługi inwestorów oraz promocji od wewnątrz. Jednakże w warunkach prosperity ostatnich lat i napływu do Polski kolejnych inwestycji, w korelacji z konkurencją innych ośrodków jest to stanowczo za mało. Niezbędne staje się więc zintensyfikowanie wysiłków ukierunkowanych na pozyskanie nowych inwestorów.

Podstawowym rezultatem projektu będzie liczba wypromowanych ofert inwestycyjnych miasta (wszystkie tereny inwestycyjne stanowią własność Miasta). Poniżej przedstawiono przeznaczenie promowanych terenów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego:

A. Obszar przy ul. W.

Przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego - usługi.

B. Obszar przy ul. Wo.

Przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego - usługi sportu.

C. Obszar przy DK... i ul. Ż.

Przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego - usługi komercyjne.

D. Obszar-cementownia G.

Brak planu zagospodarowania przestrzennego.Przeznaczenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - Tereny przemysłu, baz, składów, rzemiosła - utrzymanie stanu.

E. Obszar przy Alei K.

Przeznaczenia w planie zagospodarowania przestrzennego - zabudowa usługowa.

F. Obszar w pobliżu ulicy B.

Brak planu zagospodarowania przestrzennego.Przeznaczenie w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego - Tereny przemysłu, baz, składów, rzemiosła - utrzymanie stanu.

G. Obszar przy ul. O.

Brak planu zagospodarowania przestrzennego

H. Obszar przy ul. K.

Teren o charakterze usługowym, zgodnie z planem miejscowym zagospodarowania przestrzennego. Przeznaczenie podstawowe - teren wytwórczo - komercyjny, zakłady produkcyjne, rzemieślnicze, składy, bazy, magazyny.

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych w mieście B. W ramach projektu będzie promowanych 8 obszarów inwestycyjnych. Wydatki związane z wykonaniem projektu dotyczyć będą przeprowadzenia kampanii promocyjnej poprzez m.in.: opracowanie map inwestycyjnych, gadżetów promocyjnych, reklamę prasową, internetową, outdoorową, udział w targach inwestycyjnych. Wytworzone w ramach projektu produkty nie będą odsprzedawane lub udostępniane za odpłatnością. Wskaźnikiem rezultatu dla projektu jest przeprowadzenie jednej kampanii promocyjnej.

W trakcie realizacji projektu Miasto nie będzie osiągało obrotów opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż jego celem jest tylko i wyłącznie promocja określonych terenów.

Aktualnie nie ma możliwości określenia czy w przyszłości, w efekcie realizacji projektu "XXX", Miasto pozyska inwestorów i w związku z tym będzie osiągało obroty ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów. Nie wyklucza się sprzedaży oraz dzierżawy przedmiotowych terenów inwestycyjnych oraz ich zagospodarowania przez potencjalnego inwestora zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku zainteresowania zakupem lub dzierżawą przez konkretnego inwestora Wnioskodawca będzie zawierał umowy cywilnoprawne.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Jako nabywca towarów, na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, będzie figurował Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 grudnia 2012 r.):

W związku z powyższym opisem, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "XXX" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2014.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 grudnia 2012 r):

Towary i usługi zakupione przez Miasto w związku z realizacją projektu, w zakresie przeprowadzenia kampanii promocyjnej nie są i nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż zakupione elementy promocyjne jak: gadżety reklamowe, foldery, ulotki, mapy inwestycyjne itd. zostaną rozdane podczas targów lub zostaną podarowane potencjalnym inwestorom.

Realizacja projektu może spowodować, że w przyszłości mogą wystąpić czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa). W przypadku pojawienia się inwestora zainteresowanego ulokowaniem kapitału na promowanych terenach objętych projektem - stosowną umowę z nim zawrze Miasto.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie mu więc przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będzie realizować projekt pn. "XXX Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Przedmiotem projektu jest promocja inwestycyjna B., związana z przeprowadzeniem kampanii promującej tereny inwestycyjne, zorientowanej na podniesienie rozpoznawalności i atrakcyjności oferty inwestycyjnej miasta, a w efekcie na skuteczne pozyskanie inwestorów. Pośrednim efektem jest zbudowanie zdefiniowanej, nowej, silnej marki i przekazu, nie tylko zachęcającego do inwestowania, ale także kreującego wizerunek samorządu przyjaznego inwestorom.

Podstawowym rezultatem projektu będzie liczba wypromowanych ofert inwestycyjnych miasta (wszystkie tereny inwestycyjne stanowią własność Miasta).

Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie kampanii promocyjnej terenów inwestycyjnych w mieście B. W ramach projektu będzie promowanych 8 obszarów inwestycyjnych. Wydatki związane z wykonaniem projektu dotyczyć będą przeprowadzenia kampanii promocyjnej poprzez m.in.: opracowanie map inwestycyjnych, gadżetów promocyjnych, reklamę prasową, internetową, outdoorową, udział w targach inwestycyjnych.

Jako nabywca towarów, na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, będzie figurował Wnioskodawca.

Aktualnie nie ma możliwości określenia czy w przyszłości, w efekcie realizacji projektu Miasto pozyska inwestorów i w związku z tym będzie osiągało obroty ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów. Nie wyklucza się sprzedaży oraz dzierżawy przedmiotowych terenów inwestycyjnych oraz ich zagospodarowania przez potencjalnego inwestora zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku zainteresowania zakupem lub dzierżawą przez konkretnego inwestora Wnioskodawca będzie zawierał umowy cywilnoprawne.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy, czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy. Wnioskodawca już w momencie rozpoczęcia kampanii promocyjnej przewiduje, że celem działań promujących tereny inwestycyjne jest skuteczne pozyskanie inwestorów (konsekwencją czego będzie późniejsza sprzedaż lub dzierżawa należących do Wnioskodawcy terenów inwestycyjnych). Zatem zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Miasto celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach inwestycyjnych, kampanię promocyjną w prasie i internecie, kampanię promocyjna outdoorową, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego "produktu" (należących do Wnioskodawcy terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy, iż aktualnie nie ma możliwości określenia czy w przyszłości, w efekcie realizacji przedmiotowego projektu Miasto pozyska inwestorów i w związku z tym będzie osiągało obroty ze sprzedaży lub dzierżawy tych terenów, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jednoznacznie wskazał w opisie stanu faktycznego, że nie wyklucza sprzedaży oraz dzierżawy przedmiotowych terenów inwestycyjnych oraz ich zagospodarowania przez potencjalnego inwestora zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przypadku zainteresowania zakupem lub dzierżawą przez konkretnego inwestora Wnioskodawca będzie zawierał umowy cywilnoprawne (np. umowa sprzedazy, umowa dzierżawy).

Zatem długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż lub dzierżawę, tym samym towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu w sposób pośredni służą czynnościom, których celem jest sprzedaż lub dzierżawa promowanych terenów inwestycyjnych tzn. czynnościom opodatkowanym.

Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do Wnioskodawcy tereny inwestycyjne.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży lub wydzierżawienia terenów inwestycyjnych.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie mu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl