IBPP3/443-1098/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1098/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II "..." projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II "..." projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z 18 listopada 2013 r. znak: IBPP3/443-1098/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W latach 2009-2012 Miasto realizowało projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "...", umowa o dofinansowanie nr... z 29 czerwca 2011 r. Zarząd Województwa 7 kwietnia 2011 r. podjął uchwałę nr..." w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Poddziałania 6.2.1. Rewitalizacja - Duże Miasta, Priorytet VI Zrównoważony Rozwój Miast, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Miasto po podpisaniu umowy o dofinansowanie jest beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa środki pieniężne są wykorzystywane zgodnie z zapisami umowy. Zgodnie z zapisami ww. umowy jednostka organizacyjna Miasta - Wnioskodawca realizował prace budowlane w ramach obszaru II "...".

1. Przedmiotem projektu jest rewitalizacja terenów zlokalizowanych w rejonie ulic:. Teren objęty rewitalizacją podzielono na 7 obszarów tj.: obszar I "zabawa i sport", w ramach którego wykonano boisko sportowe o wym. 20,4x38,4 m,

plac zabaw oraz zagospodarowanie otoczenia (chodniki, sieć oświetleniową, ławki, kosze na śmieci, trawniki i nasadzenia drzew). Obszar II "..." stanowi w istocie budowę drogi wewnętrznej w śladzie byłej nieutwardzonej drogi zakładowej. Budowany odcinek będzie stanowił ślepo zakończony układ jezdny o długości 669,31 m. Obszar III "rozwój gospodarczy nie jest przedmiotem wniosku aplikacyjnego. Obszar IV "..." - inwestycja dotyczy placu o wym. 130 x 80 m na terenie SP nr 14 gdzie wykonano: chodniki, drogi wewnętrzne, parkingi, elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, latarnie), nasadzenie drzew i trawników. Obszar V "..." - inwestycja dotyczy terenu przystanków autobusowych przy ul. Odrodzenia i ich najbliższego otoczenia, gdzie wykonano przebudowę geometrii peronów, montaż wiaty autobusowej, oraz budowę nowych chodników. W ramach obszaru VI "..." wybudowano ścieżkę rowerową, postawiono ławki, kosze na śmieci, wykonano chodniki, przyłącze oświetleniowe oraz nasadzono drzewa. Obszar VII "..." - na terenie skweru o pow. 0,1815 ha wykonano chodniki, w ramach terenów zielonych założono trawniki, nasadzono krzewy ozdobne, kwiaty i żywopłot, ponadto wykonano ławki i kosze na śmieci. Zrewitalizowane obszary stworzyły nową jakość przestrzeni miejskiej, oferującą możliwość rozwoju gospodarczego, zaspakajając przy tym potrzeby ludności w zakresie: społecznym, gospodarczym, edukacyjnym i rekreacyjnym.

2. Podczas realizacji prac projektowych, Miasto dokonało płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT za następujące zadania projektowe: studium wykonalności, materiały do projektu budowlano-technicznego, dokumentację techniczną, roboty: rozbiórkowe, ziemne; podbudowy; nawierzchnie; pomiary geodezyjne; oznakowanie i urządzenia drogowe; elementy małej architektury; zieleń oraz promocję projektu. Natomiast za prace wykonywane w ramach obszaru II "..." płatności realizował Wnioskodawca.

3. Ww. wydatki zostały poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego województwa. Refundacja poniesionych kosztów nastąpiła na podstawie przedstawionych faktur VAT. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%.

4. W dniu 13 maja 2013 r. Beneficjent projektu - Miasto złożyło wniosek o płatność końcową.

Bezpośrednim beneficjentem projektu jest Miasto. Natomiast beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy Miasta (w szczególności mieszkańcy dzielnicy), turyści odwiedzający Miasto, potencjalni inwestorzy.

5. W ramach uzupełnienia dokumentacji do wniosku o płatność końcową Urząd Marszałkowski poprosił o dostarczenie aktualnej interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu przez Wnioskodawcę oraz podmiot realizujący prace projektowe w ramach obszaru II - Wnioskodawca.

6. W wyniku realizacji projektu Miasto oraz Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów a efekty realizacji projektu są ogólnodostępne.

7. Towary i usługi zakupione przez Miasto i podmiot realizujący - Wnioskodawca nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Miasto i Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

I.1. Nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

I.2. Zakupy dokonywane w związku z realizacją w ramach obszaru II "..." projektu "..." są udokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą jest Wnioskodawca.

I.3. Powstała droga w wyniku realizacji zadania jest drogą publiczną - ogólnodostępną

i nieodpłatną oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

I.4. Wnioskodawca wyjaśnia, że pod pojęciem "Wnioskodawca" użytym w opisie stanu faktycznego (str. 2 pkt 2 wers 21 oraz pkt 7 wers 40) należy rozumieć Miasto....

I.5. Wnioskodawca oświadcza, że zadania w zakresie Obszaru II "..." były jedynymi czynnościami jakie Wnioskodawca realizował w ramach tego projektu i wyłącznie w tym zakresie dokonywał zakupu towarów i usług.

II.Wyjaśniając pytanie przedstawione we wniosku Wnioskodawca informuje, że dotyczy ono wyłącznie zadania realizowanego w ramach obszaru II "..." przez Wnioskodawcę tj. prac związanych z realizacją niniejszego projektu przez jednostkę organizacyjną Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu przez jednostkę organizacyjną Miasta - Miejski Zarząd Ulic i Mostów nie prowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawca decyzją Urzędu Skarbowego ma nadany nr NIP, jednak wybrał zwolnienie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.)

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje obszar II "..." projektu pn. "...". Wnioskodawca realizował prace budowlane w ramach obszaru II "...". Obszar II "..." obejmuje budowę drogi wewnętrznej w śladzie byłej nieutwardzonej drogi zakładowej. Budowany odcinek będzie stanowił ślepo zakończony układ jezdny o długości 669,31 m. Wnioskodawca realizował płatności za prace wykonywane w ramach obszaru II "...". Droga powstała w wyniku realizacji zadania jest drogą publiczną - ogólnodostępną i nieodpłatną oraz nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupy dokonywane w związku z realizacją w ramach obszaru II "..." projektu "..." są udokumentowane fakturami VAT, w których nabywcą jest Wnioskodawca. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów a efekty realizacji projektu są ogólnodostępne. Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w związku z realizacją w ramach obszaru II "..." nie są i nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu w ramach obszaru II "..." ww. projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy w ramach obszaru II "..." ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją obszaru II "..." projektu "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl