IBPP3/443-1093/11/KO - Import usług w świetle przepisów ustawy o VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1093/11/KO Import usług w świetle przepisów ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie nie wystąpienia wewnąrztwspólnotowego nabycia towarów

w postaci bloków żelaza,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usługi hartowania żelaza,

* nieprawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług przechowywania (magazynowania) bloków żelaza po zakończeniu procesu hartowania,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług transportu magnesów,

* prawidłowe - w zakresie wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów z tytułu przetransportowania gotowych magnesów do Polski

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie nie wystąpienia wewnąrztwspólnotowego nabycia towarów w postaci bloków żelaza,

* w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usługi hartowania żelaza,

* w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług przechowywania (magazynowania) bloków żelaza po zakończeniu procesu hartowania,

* w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług transportu magnesów,

* w zakresie wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów z tytułu przetransportowania gotowych magnesów do Polski

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 5 grudnia 2011 r. znak IBPP3/443-1093/11/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, którego celem jest wybudowanie dużego urządzenia badawczego - synchrotronu. Urządzenie to wykorzystywane będzie wyłącznie do prowadzenia badań naukowych i (marginalnie) do działalności edukacyjnej, nie przewiduje się realizowania sprzedaży podlegającej opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Planowany synchrotron nie zostanie dostarczony w jednej dostawie, lecz zostanie zbudowany z odrębnie wyprodukowanych i zakupionych elementów. Podstawowym elementem maszyny są magnesy zakrzywiające, których wytworzenie obejmuje kilka etapów.

Ad 1. W I etapie zamówiony został materiał (bloki żelaza) stanowiące podstawę wytwarzanego magnesu. Wnioskodawca zamówił żelazo w firmie brytyjskiej z określeniem miejsca dostawy na terenie Niemiec. Z uwagi jednak na fakt, iż brytyjski wykonawca wykonał bloki żelaza w hucie znajdującej się na terenie Niemiec i nie nastąpiło przemieszczenie towaru pomiędzy dwoma krajami członkowskimi, Wnioskodawca otrzymał fakturę z naliczonym podatkiem VAT według stawki 19%, obowiązującej na terenie Niemiec.

Ad. 2 W etapie II niemiecki kontrahent, w ramach odrębnej umowy wykonuje usługę hartowania dostarczonego żelaza (podgrzanie do temp 730 st. i powolne chłodzenie). Z uwagi na fakt, iż Wnioskoawca nie dokonał jeszcze wyboru wykonawcy kolejnego etapu, planowane jest zawarcie z tym samym niemieckim kontrahentem umowy na usługę przechowania (zmagazynowania) materiału po zakończeniu procesu hartowania, aż do momentu wybrania wykonawcy III etapu. Przechowywanie to potrwa nie mniej niż 6 i nie więcej niż 12 miesięcy.

Ad. 3 W etapie III żelazo zostanie dostarczone do firmy, która wykona z niego właściwe magnesy. Wartość magnesu przekraczać będzie kilkukrotnie wartość dostarczonego żelaza. W opinii Wnioskodawcy kontrakt ten będzie należało traktować, jako zamówienie na wyprodukowanie elementów urządzenia badawczego na bazie surowca dostarczonego przez Zamawiającego. Transport żelaza z siedziby niemieckiej firmy (wykonawcy usługi hartowania, a następnie przechowywania) do wykonawcy magnesów może zostać zlecony w odrębnym zamówieniu, lub być włączony w zakres zamówienia na magnesy.

Ad. 4 W ostatnim etapie (IV) gotowe magnesy zostaną przetransportowane przez ich wykonawcę (lub w ramach odrębnej umowy) do X, gdzie staną się ważnymi elementami budowanego akceleratora elektronów (synchrotronu).

Pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zaistniały stan faktyczny w następujący sposób:

Etap II

Wykonawca usługi hartowania w zawartej umowie zdeklarował, iż nie jest podatnikiem podatku VAT na terenie Polski oraz iż nie posiada siedziby prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy kontrahent nie posiada również stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski.

Usługi hartowania i magazynowania są odrębnymi usługami; regulowanymi odrębnymi kontraktami oraz dokumentowane odrębnymi fakturami.

Nabycie usługi hartowania udokumentowane będzie fakturą oraz odpowiednim certyfikatem wystawioną przez Dostawcę: Y, NIP: DE

Stawka VAT na fakturze kontrahenta dla Wnioskodawcy wg Wnioskodawcy winna być NP., a u Wnioskodawcy wystąpi import usług ze stawką 23%.

Nabycie usługi magazynowania nastąpi na podstawie odrębnej umowy oraz będzie udokumentowane fakturą. W przypadku gdy umowa zostanie zawarta z firmą świadczącą usługi hartowania na fakturze znajdą się również ww. dane.

Etap III

Obecnie nie ma wybranego wykonawcy magnesów z materiału powierzonego ani wykonawcy usługi transportowej. Niemniej jednak usługa transportu nie wchodzi w zakres usług wykonania magnesów. W związku z powyższym usługa transportu może być świadczona w 3 wariantach:

* przez wykonawcę usługi magazynowania żelaza,

* przez firmę transportową,

* przez wykonawcę magnesów.

Wnioskodawca przewiduje, iż wykonawca magnesów nie będzie posiadał siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Najbardziej prawdopodobnymi wariantami transportu żelaza do miejsca wykonania magnesów jest transport przez wykonawcę usługi magazynowania lub samego wykonawcę magnesów.

Nabycie usługi udokumentowane zostanie fakturą - na chwile obecną Wnioskodawca nie jest w stanie podać danych świadczącego usługę jakie będą widnieć na fakturze.

Etap IV

Wartość materiałów powierzonych wynosi: 329.771,68 euro netto, co wynika z następującego obliczenia: 319.071,68 euro netto (wartość kontraktu na dostawę żelaza) + 10.700 euro netto (wartość kontraktu na obróbkę cieplną). Do obliczenia nie uwzględniono wartości magazynowania która jest szacowana na nie więcej niż 8.736 euro netto.

Szacowana wartość (wg. budżetu projektu) kontraktu na wykonania magnesów: 2.000.000 euro netto. Należy podkreślić, iż jest to wartość szacunkowa, która może być znacznie niższa od wartości zamówienia określonej w wyniku przetargu.

Reasumując wartość materiału powierzonego stanowi ok. 16,5% wartości zamówienia na wykonanie magnesów, co wynika z następującego obliczenia: 329.771,68 / 2.000.000.

Przedmiotem umowy będzie jedno świadczenie polegające na wykonaniu magnesów wraz z ich transportem i przeprowadzeniem testów u Zamawiającego. Zgodnie z specyfiką zamówienia, charakter dominujący w ramach świadczenia będzie miała czynność wykonania magnesów, jako podstawowych elementów urządzenia badawczego. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości wyprodukowanych magnesów, Wnioskodawca zdecydował się na samodzielne zapewnienie materiału

(żelaza) z którego zostaną one wyprodukowane. Należy podkreślić, iż oprócz żelaza, do budowy magnesów wykorzystane będą również inne materiały (przede wszystkim miedź), zapewniane już przez samego wykonawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na pierwszym (I) etapie wystąpi WNT dla Wnioskodawcy.

2.

Czy w przypadku usług wykonanych przez niemieckiego kontrahenta (hartowanie i przechowywanie) wystąpi import usług.

1.

Czy transport bloków żelaza z frmy niemieckiej do wykonawcy magnesów (firmy z UE lub poza UE) należy traktować jako import usług.

2.

Czy wykonanie (przez kontrahenta np. z UE) magnesów z wykorzystaniem dostarczonego przez Wnioskodawcę żelaza i dostarczenie ich do Polski będzie WNT.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1. W ramach pierwszego etapu, nie występuje WNT, gdyż materiał zamówiony u brytyjskiego kontrahenta, został wyprodukowany na terenie Niemiec, a następnie dostarczony do miejsca dostawy także na terenie Niemiec. Materiał, nie przekroczył granic Polski, ani tez innej granicy pomiędzy dwoma krajami członkowskimi.

Ad 2. Usługa hartowania i przechowywania materiału będzie importem usług.

Ad. 3. W przypadku zamówienia przez Wnioskodawcę usługi transportu z siedziby niemieckiej firmy do wykonawcy magnesów, w przypadku obciążenia nim Wnioskodawcy, będzie import usług.

Ad. 4. W przypadku przekazania gotowych magnesów do Polski wystąpi WNT. Wykonawca magnesów zafakturuje towar, fakt użycia naszego materiału będzie miał odzwierciedlenie w wartości kontraktu, ale nie wpłynie na rozliczenie z tytułu VAT. Przemieszczenie zakupionego przez Wnioskodawcę materiału z Niemiec do siedziby wykonawcy magnesów jest neutralne z punktu widzenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie nie wystąpienia wewnąrztwspólnotowego nabycia towarów w postaci bloków żelaza,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usługi hartowania żelaza,

* nieprawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług przechowywania (magazynowania) bloków żelaza po zakończeniu procesu hartowania,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług transportu magnesów,

* prawidłowe - w zakresie wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów z tytułu przetransportowania gotowych magnesów do Polski

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ad. 1

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż w I etapie zamówiony został materiał (bloki żelaza) stanowiące podstawę wytwarzanego magnesu. Wnioskodawca zamówił żelazo w firmie brytyjskiej z określeniem miejsca dostawy na terenie Niemiec. Brytyjski wykonawca wykonał bloki żelaza w hucie znajdującej się na terenie Niemiec i nie nastąpiło przemieszczenie towaru pomiędzy dwoma krajami członkowskimi, Wnioskodawca otrzymał fakturę z naliczonym podatkiem VAT według stawki 19%, obowiązującej na terenie Niemiec.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, iż u Wnioskodawcy nie wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w postaci bloków żelaza, bowiem przemieszczenie bloków żelaza następuje tylko na terytorium Niemiec. Zatem w wyniku dokonanej dostawy bloki żelaza nie są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie wystąpi wewnąrztwspólnotowe nabycie towarów jest prawidłowe.

Ad. 2

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług" ustawy o VAT w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika. W myśl art. 28 ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników wyrażona została w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

I tak w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

Ust. 3 art. 28b ustawy o VAT stanowi w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o VAT przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 stosuje się również w przypadku, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego (art. 17 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 17 ust. 3 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż w etapie II niemiecki kontrahent, w ramach odrębnej umowy wykonuje usługę hartowania dostarczonego żelaza. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie dokonał jeszcze wyboru wykonawcy kolejnego etapu, planowane jest zawarcie umowy na usługę przechowania (zmagazynowania) materiału po zakończeniu procesu hartowania, aż do momentu wybrania wykonawcy III etapu. Przechowywanie to potrwa nie mniej niż 6 i nie więcej niż 12 miesięcy.

Wykonawca usługi hartowania w zawartej umowie zdeklarował, iż nie jest podatnikiem podatku VAT na terenie Polski oraz iż nie posiada siedziby prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski. Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy kontrahent nie posiada również stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski.

Usługi hartowania i magazynowania są odrębnymi usługami; regulowanymi odrębnymi kontraktami oraz dokumentowane odrębnymi fakturami.

W związku z powyższym w przypadku świadczenia przez kontrahenta z Niemiec usługi hartowania żelaza na rzecz Wnioskodawcy, miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania jest terytorium państwa gdzie usługobiorca posiada siedzibę, czyli w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia jest terytorium kraju - Polska, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Przy czym Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług hartowania żelaza, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nabycie usługi hartowania żelaza będzie stanowiło import usług należy uznać za prawidłowe.

Natomiast zgodnie do art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

W tym miejscu wskazać należy, że za usługi związane z nieruchomościami uznano usługi polegające na użytkowaniu i używaniu nieruchomości. Dotyczy to sytuacji, w której usługodawca pozwala usługobiorcy używać (użytkować) nieruchomości w ramach umów o charakterze umowy najmu lub dzierżawy (bądź podobnych), czy też ustanawiając na jego rzecz prawo użytkowania nieruchomości bądź służebności gruntowe, jak i w ogóle w ramach wszelkich transakcji, na mocy których usługobiorca ma prawo używać nieruchomości.

Omawiana reguła ustalania miejsca świadczenia dotyczy także usług polegających na oddaniu do używania (użytkowania) części nieruchomości.

W związku z powyższym miejscem świadczenia usług przechowywania (magazynowania) żelaza po zakończeniu procesu hartowania, a tym samym opodatkowania jest miejsce położenia magazynu - tj. terytorium Niemiec, zgodnie z art. 28e ustawy o VAT. Tym samym usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i nie wystąpi u Wnioskodawcy import usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług przechowywania (magazynowania) bloków żelaza po zakończeniu procesu hartowania jest nieprawidłowe.

Ad. 3

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż w etapie III żelazo zostanie dostarczone do firmy, która wykona z niego właściwe magnesy. Usługa transportu nie wchodzi w zakres usług wykonania magnesów. Obecnie nie ma wybranego wykonawcy magnesów z materiału powierzonego ani wykonawcy usługi transportowej. W związku z powyższym usługa transportu może być świadczona w 3 wariantach:

* przez wykonawcę usługi magazynowania żelaza,

* przez firmę transportową,

* przez wykonawcę magnesów.

Wnioskodawca przewiduje, iż wykonawca magnesów nie będzie posiadał siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski. Najbardziej prawdopodobnymi wariantami transportu żelaza do miejsca wykonania magnesów jest transport przez wykonawcę usługi magazynowania lub samego wykonawcę magnesów.

W związku z powyższym w przypadku świadczenia usługi transportu magnesów na rzecz Wnioskodawcy przez kontrahenta, który nie będzie posiadał siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania będzie terytorium państwa gdzie usługobiorca czyli Wnioskodawca posiada siedzibę, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Zatem w przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia będzie terytorium kraju - Polska. Z kolei Wnioskodawca zobowiązany będzie do rozliczenia podatku należnego z tytułu importu usług transportu magnesów, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług transportu magnesów jest prawidłowe.

Ad. 4

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż w ostatnim etapie IV gotowe magnesy zostaną przetransportowane przez ich wykonawcę (lub w ramach odrębnej umowy) do X, gdzie staną się ważnymi elementami budowanego akceleratora elektronów (synchrotronu). Wartość materiałów powierzonych wynosi: 329.771,68 euro netto, co wynika z następującego obliczenia: 319.071,68 euro netto (wartość kontraktu na dostawę żelaza) + 10.700 euro netto (wartość kontraktu na obróbkę cieplną). Do obliczenia nie uwzględniono wartości magazynowania która jest szacowana na nie więcej niż 8.736 euro netto. Szacowana wartość (wg. budżetu projektu) kontraktu na wykonania magnesów: 2.000.000 euro netto. Należy podkreślić, iż jest to wartość szacunkowa, która może być znacznie niższa od wartości zamówienia określonej w wyniku przetargu.

Reasumując wartość materiału powierzonego stanowi ok. 16,5% wartości zamówienia na wykonanie magnesów, co wynika z następującego obliczenia: 329.771,68 / 2.000.000.

Przedmiotem umowy będzie jedno świadczenie polegające na wykonaniu magnesów wraz z ich transportem i przeprowadzeniem testów u Zamawiającego. Zgodnie z specyfiką zamówienia, charakter dominujący w ramach świadczenia będzie miała czynność wykonania magnesów, jako podstawowych elementów urządzenia badawczego. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości wyprodukowanych magnesów, Wnioskodawca zdecydował się na samodzielne zapewnienie materiału (żelaza) z którego zostaną one wyprodukowane. Oprócz żelaza, do budowy magnesów wykorzystane będą również inne materiały (przede wszystkim miedź), zapewniane już przez samego wykonawcę.

W kontekście przedmiotowej sprawy konieczne jest rozstrzygnięcie czy mamy do czynienia z dostawą towarów czy też świadczeniem usług. Należy wskazać, iż o kwalifikacji danej czynności jako dostawy towarów, bądź świadczenie usług rozstrzyga każdorazowo zindywidualizowany stan faktyczny. O przedmiocie świadczenia przesądzać będzie zakres oraz specyfika wykonywanych czynności, użytych materiałów, obowiązujące klasyfikacje statystyczne oraz treść umów zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta. Jedynie analiza czynników takich jak m.in. przedmiot świadczenia, proporcja między udziałem materiałów własnych, a udziałem materiałów powierzonych przez kontrahenta, obowiązki stron, sposób wzajemnego rozliczenia, pozwoli określić, czy wykonywane czynności powinny być traktowane jako usługa na ruchomym majątku rzeczowym, czy też jako dostawa towarów.

Pojęcie "świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym" nie zostało zdefiniowane na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Przez ruchomy majątek rzeczowy należy rozumieć towary niebędące nieruchomościami. Za usługi na ruchomym majątku rzeczowym uznaje się m.in. naprawę rzeczy ruchomych, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z ww. rzeczami, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. W przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym są one wykonywane na rzeczach ruchomych należących do nabywcy usługi.

Istota usług świadczonych na ruchomym majątku rzeczowym opiera się na założeniu, że usługodawca otrzymuje od zleceniodawcy materiał i przetwarza go w taki sposób, aby otrzymać pożądany przez zleceniodawcę wyrób. Przepisy nie określają rodzaju, ani charakteru prac jakie mogą być wykonane w ramach usług na ruchomym majątku rzeczowym. Mogą to zatem być prace drobne, a także świadczenia złożone, wymagające zaangażowania wielu różnego rodzaju prac. W każdym przypadku otrzymuje się określony wyrób finalny spełniający wymagane kryteria. Nie ma wątpliwości, iż w przypadku powierzania przez zleceniodawcę 100% materiałów, mamy do czynienia z usługami na majątku rzeczowym. W sytuacji, gdy materiały powierzone stanowią mniej niż 100% materiałów zużytych przy wykonaniu danego wyrobu, zdaniem tut. Organu należy przyjąć, że jeśli stanowią one przeważającą część w stosunku do materiałów własnych usługodawcy, w ujęciu wartościowym, świadczenie stanowi usługę na ruchomym majątku rzeczowym.

Takie podejścia klasyfikacji danej czynności jest podyktowana koniecznością zachowania neutralnych warunków konkurencji dla wszystkich podmiotów działających na danym rynku co niejednokrotnie było podnoszone przez Trybunał Sprawiedliwości. Dla przykładu można przywołać sprawę C 94/09 gdzie TS stwierdził, że system podatku VAT sprzeciwia się różnemu traktowaniu na gruncie podatku VAT podobnych towarów lub świadczenia usług, znajdujących się w wyniku tego w stosunku konkurencji. Niewątpliwie o decydujące znaczenie dla konkurencji ma wartość towarów/usług dlatego też dla klasyfikacji świadczenia przyjęto kryterium wartościowe, a nie ilościowe zużytych materiałów do wytworzenia przez Wnioskodawcę zamówionych produktów.

Jak wynika z wniosku wartość materiału powierzonego stanowi ok. 16,5% wartości kontraktu na wykonanie magnesów.

W świetle powyższego w sytuacjach gdy kontrahent Wnioskodawcy firma niemiecka w ramach wykonywanego zlecenia dostarczy ponad 50% (pod względem kryterium wartościowego) składników potrzebnych do wytworzenia zamówionego gotowego produktu, i wytworzony produkt zostałby przekazany Wnioskodawcy lub podmiotowi przez niego wskazanemu, takie świadczenie należy uznać za dostawę towarów. W sytuacji gdy tak wytworzony towar zostanie dostarczany do Wnioskodawcy, przy zachowaniu warunków przewidzianych w art. 9 ustawy o VAT, to u Wnioskodawcy wystąpi wewnątrzewspólnotowe nabycie towarów.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie w przypadku przetransportowania przez ich wykonawcę gotowych magnesów do Polski wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów należało uznać za prawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w zakresie nie wystąpienia wewnąrztwspólnotowego nabycia towarów w postaci bloków żelaza,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usługi hartowania żelaza,

* nieprawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług przechowywania (magazynowania) bloków żelaza po zakończeniu procesu hartowania,

* prawidłowe - w zakresie rozpoznania importu usług z tytułu nabycia usług transportu magnesów,

* prawidłowe - w zakresie wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów z tytułu przetransportowania gotowych magnesów do Polski

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślenia wymaga fakt, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego oraz prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl