IBPP3/443-1078/12/UH - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1078/12/UH Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r., (data wpływu 8 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2012 r. (data wpływu 27 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych, mającym na celu rozwijanie i pomnażanie dorobku polskiej kultury, wspieranie i rozbudzanie inicjatyw lokalnych na rzecz rozwoju społecznego i kulturalnego mieszkańców Gminy i okolicznych miejscowości. Dba o rozwój, edukację, wychowanie i promocję oraz zagospodarowanie czasu wolnego dla dzieci, młodzieży i dorosłych poprzez m.in.: prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów, wystaw, jarmarków, imprez okolicznościowych, rozwijanie działalności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem wypoczynku dzieci i młodzieży, rozwijanie bazy sportowej, czy też prowadzenie działań wspierających rozwój wspólnot i społeczności lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem aktywizacji młodzieży-promocja wolontariatu.

Celem Wnioskodawcy jest ponadto kultywowanie historii, tradycji i kultury ze szczególnym uwzględnieniem folkloru, promocja walorów regionalnych z wykorzystaniem do rozwoju społeczno-kulturalnego, oświaty regionalnej i turystyki. Wnioskodawca za sprawę nadrzędną stawia sobie dążenie do integrowania środowiska, w tym osób niepełnosprawnych, służące pomocy rodzinie, przeciwdziałaniu i zapobieganiu wszelkim patologiom społecznym.

Wnioskodawca ma również na celu udzielanie potrzebującym wsparcia finansowego, organizacyjnego i pozamaterialnego, prowadzenie działalności charytatywnej dla inicjatyw inspirowanych potrzebami lokalnego środowiska (ochrona zdrowia, ochrona przyrody, zabytków, rozwój ekologicznego rolnictwa i przetwórstwa, pomoc społeczna, rozwój kultury fizycznej i sportu).

Na realizację celów statutowych Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe ze składek członkowskich, dotacji, darowizn, spadków, a także ubiega się o środki w ramach projektu LEADER, będącym częścią programu PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca realizuje swoje działania nieodpłatnie, a zatem zakupy towarów i usług w ramach projektu związane są z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT.

Wszystkie wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego projektu są udokumentowane fakturami VAT oraz umowami cywilno-prawnymi wystawionymi na Wnioskodawcę.

W ramach realizacji projektu zostały dokonane zakupy następujących towarów i usług: usługi ochroniarskie, usługi transportowe, dekoracyjne, konferansjerka, usługi promocyjne (zaproszenia, plakaty), zakup artykułów spożywczych, książek, sprzętu AGD.

Projekt przyczynił się do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, który służy promocji oraz rozwojowi obszaru objętego działaniem Wnioskodawcy. Z efektów korzystali nieodpłatnie mieszkańcy Gminy oraz okolicznych miejscowości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "...". Wszystkie zakupy towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją projektu w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oś 4 LEADER "Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju"- "Małe projekty".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia z tym, że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do alternatywnego wyboru, zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny, bądź pozostania podatnikiem VAT zwolnionym. Powyższy wybór jest dobrowolną decyzją podatnika, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła określonego ustawowo limitu kwoty.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "...". Wnioskodawca ma na celu kultywowanie historii, tradycji i kultury ze szczególnym uwzględnieniem folkloru, promocja walorów regionalnych z wykorzystaniem rozwoju społeczno-kulturalnego, oświaty regionalnej i turystyki.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca zakupił: usługi ochroniarskie, usługi transportowe, dekoracyjne, konferansjerka, usługi promocyjne (zaproszenia, plakaty), artykuły spożywcze, książki, sprzętu AGD.

Realizacja projektu przyczyni się do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, który służy promocji oraz rozwojowi obszaru objętego działaniem Wnioskodawcy. Z efektów projektu korzystali nieodpłatnie mieszkańcy Gminy oraz okolicznych miejscowości.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT. Wszystkie zakupy towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W przedmiotowej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, a zatem zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisanego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl