IBPP3/443-1075/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1075/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) oraz pismem z dnia 10 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 6 września 2013 r.) oraz pismem z dnia 10 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 4 września i 10 września 2013 r., ukształtował się następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie "..."powstało 17 listopada 2003 r. Zarejestrowane jest w Sądzie Rejonowym, Wydział Gospodarczy KRS jako organizacja pożytku publicznego. Jest organizacją wychowawczą działającą na rzecz młodzieży, szczególnie tej biednej, z małych środowisk dotkniętych dużym bezrobociem. Stowarzyszenie skupia 20 członków (harcerzy starszych, studentów, instruktorów harcerskich, pracowników różnych specjalności i emerytów). Najwyższą Władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków, odbywające się min. jeden raz w roku. Pracą Stowarzyszenia kieruje trzy osobowy Zarząd. W strukturze Stowarzyszenia działa też trzy osobowa Komisja Rewizyjna. Stowarzyszenie nie zatrudnia żadnych pracowników na etatach stałych. Działalność opiera się głównie na pracy członków Stowarzyszenia i innych wolontariuszy, włączających się do pracy Stowarzyszenia okresowo. Stowarzyszenie współpracuje przede wszystkim z organizacjami tj.: Urzędy Gmin i OPS-y i sąsiednich gminach, Parafia Rzymsko-Katolicka, Stowarzyszenie "...." w, ZHP Komenda Hufca, Komenda Szczepu, Klub Seniora, Stowarzyszenie "Lokalna Grupa Działania", Redakcje gazet: "..." i "...". Ponadto Stowarzyszenia współpracuje też z inn. organizacjami, które chcą włączyć się do działań na rzecz dzieci biednych. Formy pracy Stowarzyszenia to: kolonie, obozy, zimowiska, zloty, biwaki, imprezy okolicznościowe: patriotyczne, kulturalne, sportowe. Stowarzyszenia organizuje szkolenia: kadry młodzieżowej, funkcyjnych harcerskich, wychowawców kolonijnych, kierowników placówek wypoczynku, wycieczek szkolnych - zgodnie z uprawnieniami wydanymi przez KO w.... Prowadzi wydawnictwa gazet młodzieżowych: "..." i "..." oraz kalendarzy, wykonuje filmy i prezentacje multimedialne związane z działalnością Stowarzyszenia. Posiadając status organizacji pożytku publicznego prowadzi wyłącznie działalność statutową, której celem jest m.in. stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju młodzieży; prawidłowy rozwój psychiczny dzieci z rodzin dysfunkcyjnych i patologicznych; upowszechnianie i umacnianie wśród społeczeństwa przywiązania do wartości stanowiących fundament zasad: wolności, prawdy, sprawiedliwości, demokracji, równouprawnienia, samorządności, tolerancji i przyjaźni; wspieranie i organizacja działań kulturalno-oświatowych, sportowych, społecznych oraz związanych z ochroną środowiska.

Nie prowadzi działalności gospodarczej tylko nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. Uzyskane na tą działalność środki (z dotacji, darowizn, wpłat 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pozostałe) w całości przeznacza i wykorzystuje na działalność statutową.

W okresie 2012-2013 Stowarzyszenie realizuje projekt pod nazwą "...", którego rezultatem jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej gmin:... W ramach projektu młodzież, mieszkańcy oraz turyści biorą udział w zorganizowanych przez Stowarzyszenie questach turystycznych, imprezach gminnych i konkursach.

Obecnie Stowarzyszenie stara się o zwrot kosztów (w tym kwalifikowanego VAT) poniesionych w ramach realizacji tego projektu - zgodnie z umową zawartą z Samorządem Województwa o dofinansowanie tego projektu ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Projekt ten nie służy czynnościom opodatkowanym. Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją działania objętego zakresem wydatków i czynności z zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, ponosi koszty związane z tą działalnością (zakup materiałów programowych do realizacji questów, wystaw i imprez regionalnych tj. materiały plastyczne, artykuły szkolne, biurowe, sprzęt fotograficzny, nagrody w postaci książek, wydawnictw, słodyczy i artykułów sportowych), wypłaca diety i pokrywa koszty przejazdu wolontariuszy oraz transportu osób i sprzętu, koszty druku materiałów promocyjnych, zdjęć na wystawy, kroniki, redagowanych i wydawanych przez młodzież gazet, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne związane z reklamą i promowaniem projektu wśród lokalnych władz, sponsorów i współpracujących z stowarzyszeniem grup wsparcia oraz organizuje drobne poczęstunki na imprezach i zajęciach programowych.

Z tytułu podjętych działań Stowarzyszenie nie osiągnie przychodu.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów, obowiązkowym załącznikiem do wniosku o płatność jest "Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT". Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczyło do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu przez Stowarzyszenie pozostanie jego własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych w kolejnych etapach ubiegania się o refundację środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - zgodnie z umową zawartą z Samorządem Województwa na dofinansowanie ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 4 września 2013 r.):

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca będący stowarzyszeniem, w okresie 2012-2013 realizuje projekt pod nazwą "...", którego rezultatem jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej gmin:.

W ramach projektu młodzież, mieszkańcy oraz turyści biorą udział w zorganizowanych przez Stowarzyszenia questach turystycznych, imprezach gminnych i konkursach.

Projekt ten nie służy czynnościom opodatkowanym. Z tytułu podjętych działań Stowarzyszenie nie osiągnie przychodu.

Stowarzyszenia dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy powyższe nie mają jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu przez Stowarzyszenie pozostanie jego własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane zakupy towarów i usług nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego,

a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej, bowiem nie było to przedmiotem wniosku, nie przedstawiono zapytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl