IBPP3/443-1066/12/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1066/12/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w całości lub części w związku z realizacją projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w całości lub części w związku z realizacją projektu

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został wyznaczony przez powiat do realizacji w latach 2004 - 2007 projektu współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu społecznego w ramach działania 2.2. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego:

Celem powyższego programu stypendialnego, było wspieranie edukacyjne uczniów szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą pochodzących z obszarów wiejskich, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu i na tą jednostkę były wystawiane faktury dotyczące zakupów w ramach powyższego projektu tj.: w ramach: zestaw komputerowy, drukarka, zasilacz, krzesła, szafa, tonery do drukarek i do ksero, artykuły piśmiennicze, artykuły biurowe, audyt.Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu realizacji projektu nabyte towary (wyposażenie, zestawy komputerowe) nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca - jako jednostka organizacyjna powiatu, realizująca wymieniony projekt ma możliwość odliczenia podatku w całości lub w części w odniesieniu do projektu współfinansowanego ze środków europejskiego funduszu społecznego w ramach działania "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego tj. dla projektu

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zadania w zakresie edukacji publicznej należą do podstawowych zadań powiatu do realizacji których został on powołany (art. 41 ustawy z dnia 5 czerwca 1999 r. o samorządzie powiatowym). Ponadto w uzupełnieniu Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (działanie 2.2.) stanowiącego załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r., powiaty zostały wskazane jako organy właściwe do realizacji wymienionego projektu. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacja ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy więc zaznaczyć, że wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej oraz urzędów je obsługujących w zakresie realizowanych zadań własnych, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych o czym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do organów władzy publicznej.

Przepis ten nie obejmuje jednostek organizacyjnych, tym samym usługi wykonywane przez te jednostki, co do zasady, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych niezależnie od tego czy świadczenia te są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych czy też nie.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna powiatu nie jest adresatem ww. normy prawnej i w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania jej za podatnika podatku od towarów i usług.

Powyższe nie ma jednak wpływu na rozstrzygnięcie kwestii będącej przedmiotem wniosku, tj. czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca został wyznaczony przez powiat do realizacji projektu. Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną powiatu i na tą jednostkę były wystawiane faktury dotyczące zakupów w ramach powyższego projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem realizowany projekt nie służył w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym, towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny. Wnioskodawca nie będzie miał zatem możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją projektu

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że zadania edukacji publicznej należą do podstawowych zadań powiatu i powiaty zostały wskazane jako organy właściwe do realizacji wymienionych projektów, lecz tym, że Wnioskodawca będący odrębnym od Powiatu podmiotem nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i dokonane zakupy nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących podatek należny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości odliczenia podatku w całości lub części w związku z realizacją projektów: "...", "..." zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl