IBPP3/443-1055/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1055/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 2 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Gminny Ośrodek Kultury w... (Wnioskodawca) działa w oparciu o uchwałę Nr.. Rady Miejskiej w...z 11 grudnia 2003 r. oraz w oparciu o załącznik do ww. uchwały w sprawie nadania statutu Gminnemu Ośrodkowi Kultury. Samorządowa Instytucja Kultury nie jest i nigdy nie była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT oraz nie składała i nie składa deklaracji VAT-7.

Projekt "..." będzie realizowany w partnerstwie między Wnioskodawcą - Gminnym Ośrodkiem Kultury a "Fundacją...". Fundacja wspierająca Wnioskodawcę cieszy się uznaniem i posiada duże doświadczenie w realizacji wcześniejszych podobnych projektów m.in. na terenie Gminy restaurując w bieżącym roku opuszczony cmentarz przycerkiewny. Projekt zakłada, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod względem finansowym, natomiast Fundacja realizuje projekt pod względem rzeczowym. Fundacja zapewnia kierownika do spraw przeprowadzenia prac rekonstrukcyjnych oraz czuwającego nad całością wykonywanych prac przez całą grupę pracującą przy utworzeniu lapidarium. Fundacja zapewnia Wnioskodawcy 24 wolontariuszy przy pracach rekonstrukcyjnych. Fundacja określa zapotrzebowanie na materiały eksploatacyjne, rekonstrukcyjne i budowlane niezbędne do przeprowadzenia renowacji małej architektury cmentarnej. Fundacja organizuje realizację projektu w konwencji dwóch obozów rekonstrukcyjnych: wiosennego i jesiennego.

Projekt zakłada następujące efekty rzeczowe:

* zakup materiałów do przeprowadzenia prac konserwatorskich

* organizacja obozu: wiosennego i jesiennego

* zakup przedmiotów niezbędnych do promocji i dokumentowania realizacji projektu

* utworzenie jednego lapidarium liczącego około 85 eksponatów, w tym jeden grobowiec

* zakup aparatu z wyposażeniem, zakup karty pamięci, płyty DVD i odbitki zdjęć

* utworzenie jednej dokumentacji zdjęciowej, z której następnie zostanie utworzona wystawa po realizacji całości prac jednocześnie inaugurująca lapidarium przy Centrum Koncertowo-Wystawienniczym

* zakup usługi promocyjnej TV i Radio na szczeblu wojewódzkim.

Niezbędny do realizacji projektu jest udział 24 wolontariuszy. Dodatkowym działaniem w organizacji operacji jest koordynacja merytoryczna nad całością projektu oraz obsługa księgowo-rozliczeniowa. Rezultaty niniejszego projektu będą dokumentowane fotograficznie.

Zakupione materiały w wyniku realizacji projektu będą wykorzystane do utworzenia planowanego Lapidarium, które będzie udostępniane wszystkim w nieodpłatnej formie. W wyniku realizacji niniejszego przedsięwzięcia Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, działalność ww. samorządowej instytucji kultury nie będzie skutkować obowiązku podatkowego Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT.

Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT, gdyż efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w....

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować projekt pn. "...". Projekt ten będzie realizowany w partnerstwie z "Fundacją..." - Wnioskodawca realizuje projekt pod względem finansowym, Fundacja natomiast realizuje projekt pod względem rzeczowym. Fundacja organizuje realizację projektu w konwencji dwóch obozów rekonstrukcyjnych wiosennego i jesiennego, zapewnia 24 wolontariuszy, czuwa nad całością wykonywanych prac przy utworzeniu lapidarium, określa zapotrzebowanie na materiały eksploatacyjne, rekonstrukcyjne i budowlane niezbędne do przeprowadzenia renowacji małej architektury cmentarnej.

Zakupione materiały w wyniku realizacji projektu będą wykorzystane do utworzenia planowanego Lapidarium, które będzie udostępniane wszystkim w formie nieodpłatnej. Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych na potrzeby zrealizowanego projektu towarów i usług.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związanych z realizacją ww. projektu należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (stanu faktycznego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl