IBPP3/443-1055/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1055/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 3 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował w 2005 r. zadanie pn. "...". W 2008 r. Wnioskodawca na przedmiotowe zadanie uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Projektu 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i Priorytetu 3 - Rozwój lokalny dla zadania pn. "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa - umowa o dofinansowanie pomiędzy Wojewodą a Wnioskodawcą została podpisana 10 grudnia 2008 r.

Wnioskodawca w ramach projektu zrealizował zadanie polegające na modernizacji terenów sportowych poprzez budowę:

* boiska do piłki nożnej 54 m x 28 m (powierzchnia trawy 1904 m2),

* boiska do piłki ręcznej 20 m x 40 m (powierzchnia trawy 986 m2),

* boiska do piłki siatkowej i koszykówki 15 m x 28 m (powierzchnia trawy 605 m2),

* bieżnia 60m, skoczni w dal oraz rzutni do pchnięcia kulą.

Łączna powierzchnia zmodernizowanego terenu sportowego 3802 m2.

Ponadto w ramach zadania wybudowano nowe oświetlenie zwłaszcza boiska do piłki nożnej, piłkochwyty oraz elementy małej architektury ławki i kosze. Ponadto wybudowano chodnik wzdłuż boisk oraz nasadzono żywotniki.

Zadanie to zostało zrealizowane w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Wybudowana infrastruktura jest właściwością Miasta, podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie i eksploatację powstałej infrastruktury jest Dyrektor Szkoły. Działalność szkoły finansowana jest z budżetu Miasta - jest to zadanie własne Gminy. Pod względem administracyjnym jednostkami oświaty zajmuje się Wydział Oświaty Urzędu Miejskiego. Majątek powstały w ramach zadania Decyzją Prezydenta Miasta w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd został przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół. Na podstawie przedmiotowej decyzji sporządzono protokół zdawczo-odbiorczy przekazania nieruchomości na rzecz Zespołu Szkół z dnia 27 września 2007 r.

Beneficjentem końcowym są mieszkańcy miasta, uczniowie szkół jak również wychowankowie Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego, którzy mogą bezpłatnie korzystać z infrastruktury sportowej. Inwestycja umożliwiła pełną realizację zajęć wychowania fizycznego oraz pozwoliła na rozszerzenie oferty o bezpłatne zajęcia pozalekcyjne. Celem projektu było podniesienie jakości podstawowej infrastruktury społecznej, jaką niewątpliwie są obiekty sportowe, tak dla mieszkańców miasta jak i dla dzieci i młodzieży oraz podniesienie i wzbogacenie oferty sportowej-rekreacyjnej miasta dla turystów.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z nowopowstałej infrastruktury sportowej. Realizacja projektu nie była w żadnym zakresie związana ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą i nie miały związku z wykorzystaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w trakcie, jak i po zakończeniu realizacji projektu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego podatku VAT, który został uznany w projekcie za koszt kwalifikacyjny.

Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym każda gmina realizuje swoje ustawowe zadania przy pomocy Urzędu Miasta lub Gminy. Z uwagi na powyższe faktury były wystawiane właśnie z uwzględnieniem Urzędu Miasta jako nabywcy usługi. Z mocy ww. ustawy urząd nie posiada osobowości prawnej, a jednocześnie gmina ma obowiązek realizowania zadań właśnie przy pomocy Urzędu. W związku z powyższym nie można mieć jakichkolwiek wątpliwości, że ostatecznym nabywcą usług wynikających z umowy jest właśnie Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać przedmiotu projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będąc inwestorem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od faktur za realizację, gdyż nie jest to wydatek związany ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów

i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z zastrzeżeniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania m.in. w zakresie gospodarki nieruchomościami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Majątek powstały w ramach zadania Decyzją Prezydenta Miasta w sprawie oddania nieruchomości w trwały zarząd został przekazany nieodpłatnie w trwały zarząd na rzecz Zespołu Szkół. Wnioskodawca nie uzyskał i nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów z nowopowstałej infrastruktury sportowej. Realizacja projektu nie była w żadnym zakresie związana ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem nie będą i nie miały związku z wykorzystaniem przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie inwestycji będącej przedmiotem projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl