IBPP3/443-1036/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1036/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do organu 20 sierpnia 2013 r. uzupełnionym pismem z 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn.: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu znak: IBPP3/443-1036/13/UH, z 18 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca planuje realizację projektu pn. "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2007-2013. Projekt zakłada budowę Publicznego Systemu Informacji Przestrzennej Miasta (PSIP)

Głównym celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej Miasta poprzez upowszechnienie wykorzystania teleinformatycznych, budowę i uruchomienie powszechnych usług publicznych z zakresu informacji przestrzennej oraz wdrożenie nowych rozwiązań organizacyjno-technicznych usprawniających procedury wewnętrzne urzędu. Projekt cechować się będzie innowacyjnością zastosowanych rozwiązań, których efektem będą opracowane metody oraz technologie wspomagające procesy decyzyjne i planistyczne zapewniające możliwość monitoringu realizacji planów i strategii rozwoju Miasta, a także wsparcie procesu rewitalizacji zgodnie z koncepcją Publicznego Systemu Informacji Przestrzennej.

Realizacja projektu polegać będzie na zakupie oraz instalacji sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz usług zarówno doradczych, informatycznych jak i polegających na zgromadzeniu i przetwarzaniu pozyskanych danych. Nierozłączną częścią projektu będą szkolenia dla pracowników oraz działania związane z promocją projektu.

Planowany termin zakończenia projektu to 9 czerwca 2015 r. Realizacja inwestycji ma przynieść korzyści przede wszystkim społeczne poprzez usprawnienie działania administracji, a także poprzez ułatwienie dostępu do informacji publicznej dla użytkowników zewnętrznych. Korzystający nie będą ponosić opłat z tytułu korzystania z wdrożonego systemu a więc projekt nie będzie generował przychodów.

W piśmie uzupełniający Wnioskodawca wskazał, że:

1. Jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

2. Wydatki przyszłe poniesione w związku z realizacją projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

3. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych.

4. Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne.

5. Usługi świadczone na etapie tworzenia Systemu Informacji Przestrzennej będą świadczone nieodpłatnie a wszystkie dane umieszczone w systemie będą udostępniane bezpłatnie.

6. Realizowane w ramach projektu zadania należą do zadań własnych Gminy.

7. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

8. Gmina posiada odrębny system i oprogramowanie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

9. Powstały System Informacji Przestrzennej nie będzie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w piśmie z 25 października 2013 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Realizowane zadanie inwestycyjne nie służy działalności opodatkowanej Miasta. Nie można zatem zastosować art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i uznać, że Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją powołanego zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.)

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "..." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego

Efektem zrealizowanego projektu będzie usprawnienie pracy administracji, a także ułatwienie dostępu do informacji publicznej skierowanej do użytkowników zewnętrznych. Korzystanie z wdrożonego systemu będzie bezpłatne. Użytkownicy tego systemu nie będą ponosić opłat. Usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne. Usługi świadczone na etapie tworzenia Systemu Informacji Przestrzennej będą świadczone nieodpłatnie, wszystkie dane umieszczone w systemie będą udostępniane bezpłatnie. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wydatki poniesione na realizację projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Jak już wskazano powyżej zasadą jest, że podatnik podatku od towarów i usług ma prawo odliczyć podatek naliczony, zapłacony w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. To jeden z podstawowych warunków, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT. Jednocześnie należy wskazać, że zrealizowanie prawa do odliczenia, możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, co jednoznacznie wskazuje Wnioskodawca w opisie sprawy.

Wobec powyższego, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabytych na potrzeby zrealizowanego projektu towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie można uznać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją powołanego zadania inwestycyjnego, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów ewentualnych rozliczeń podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego zawartego w niniejszym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl