IBPP3/443-1024/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1024/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r., (data złożenia do tut. organu w dniu 24 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (data złożenia do tut. organu w dniu 3 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu p.n.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części w związku z realizacją projektu p.n.: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (złożonym do tut. organu w dniu 3 grudnia 2012 r. za pismem z dnia 30 listopada 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-1024/12/UH z dnia 23 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Powiat (Wnioskodawca) w ramach swojej działalności będzie realizował projekt unijny pn.: "...". Przedmiotem niniejszego projektu jest kompleksowe uzbrojenie zdegradowanych, poprzemysłowych terenów inwestycyjnych, stanowiących własność Powiatu, celem przeznaczenia ich na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W ramach przedsięwzięcia przewiduje się realizację następujących działań:

1.

Wybudowanie drogi powiatowej, zapewniającej dostęp do terenów inwestycyjnych od strony DK - 2 odcinki wraz z ich skrzyżowaniem,

2.

Wybudowanie chodnika dla pieszych wzdłuż nowego ciągu drogowego,

3.

Wybudowanie parkingu, zlokalizowanego przy nowym ciągu drogowym,

4.

Wybudowanie efektywnego systemu kanalizacji deszczowej, wraz z wylotami do rzeki,

5.

Wybudowanie oświetlenia drogowego,

6.

Wybudowanie kanału technologicznego dla kablowej sieci teletechnicznej,

7.

Makroniwelację obszaru, przeznaczonego na tereny inwestycyjne.

W rezultacie realizacji przedsięwzięcia duży, zdegradowany obszar poprzemysłowy, będący niegdyś hałdą przykopalnianą zyska niezwykle atrakcyjne walory, kwalifikujące go jako strefę inwestycyjną, w pełni przygotowaną do podejmowania nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, realizowanych przez podmioty gospodarcze.

Realizacja tego projektu wpisuje się w zadania własne Powiatu w zakresie dróg publicznych oraz przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy, zgodnie z art. 4 ust. 1 Ustawy o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.).

Ww. projekt unijny Powiat będzie realizował przy pomocy własnej jednostki organizacyjnej powołanej do zarządzania drogami powiatowymi, jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji niniejszego projektu będzie, po jego zakończeniu, Powiat. Po zrealizowaniu ww. projektu Powiat planuje:

1.

przeznaczyć część obszaru na sprzedaż,

2.

inną część terenu przeznaczyć pod dzierżawę,

3.

pozostały obszar przeznaczony pod drogę, chodnik i parking oraz obszary przyległe nie jest planowany do sprzedaży ani dzierżawy.

Sprzedaż majątku, jakim będzie uzbrojony teren poprzemysłowy należy do kompetencji Powiatu i realizowany będzie przez urząd go obsługujący, czyli Starostwo Powiatowe.

Zarządzanie terenem przeznaczonym pod dzierżawę, Powiat planuje powierzyć operatorowi wewnętrznemu wybranemu w trybie przetargu nieograniczonego. Do jego zakresu działań należeć będzie zarządzanie terenem, tzn. pozyskiwanie dzierżawców oraz utrzymanie terenu, z jednoczesnym pobieraniem pożytków z tej działalności. Powiat nie będzie ponosił z tego tytułu żadnych kosztów, jak również żadnych dochodów. Nad pozostałym obszarem nadzór będzie sprawować Zarząd Dróg Powiatowych.

W uzupełnieniu wniosku Powiat podał następujące informacje:

1..Projekt unijny pn.: "..." będzie realizowany w okresie 25 listopada 2013 r. - 30 kwietnia 2015 r.

2.

Wybudowana w ramach projektu droga powiatowa, chodniki, parking, oświetlenie drogowe wraz z gruntami do nich przynależnymi będą wykorzystywane do zadań własnych i Powiat nie będzie z nich czerpał żadnych dochodów, tzn. towary te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a jedynie do zadań własnych.

3.

Wszystkie faktury dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "..." będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych - tzn. jednostkę organizacyjną Powiatu wskazaną we wniosku o dofinansowanie jako właściwą do realizacji ww. projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiat, w związku z realizacją projektu unijnego pn.: "..." ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub w jakiejkolwiek części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy) oraz zadania w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy (art. 4 ust. 1 pkt 17 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt ustawy).

Na podstawie ww. przepisu projekt unijny pn.: "..." będzie realizowany przez jednostkę organizacyjną Powiatu, jaką jest Zarząd Dróg Powiatowych. Oznacza to, że Zarząd Dróg Powiatowych będzie ponosił koszty realizacji projektu, tzn. wszystkie faktury będą wystawiane na tą jednostkę. Wybudowana w ramach projektu droga powiatowa, chodniki, parking, oświetlenie drogowe wraz z gruntami do nich przynależnymi będą wykorzystywane do zadań własnych i Powiat nie będzie z nich czerpał żadnych dochodów, tzn. towary te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a jedynie do zadań własnych, które zgodnie z paragrafem 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 1 grudnia 2008 r.) podlegają zwolnieniu od podatku. W związku z powyższym z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z treści wniosku wynika, iż Powiat zamierza realizować projekt unijny pn.: "...".

Realizacja projektu będzie polegała na kompleksowym uzbrojeniu zdegradowanych, poprzemysłowych terenów inwestycyjnych, stanowiących własność Powiatu. Tereny te zostaną przeznaczone do prowadzeniem działalności gospodarczej.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone następujące inwestycje:

1.

Wybudowanie drogi powiatowej, zapewniającej dostęp do terenów inwestycyjnych od strony DK - 2 odcinki wraz z ich skrzyżowaniem,

2.

Wybudowanie chodnika dla pieszych wzdłuż nowego ciągu drogowego,

3.

Wybudowanie parkingu, zlokalizowanego przy nowym ciągu drogowym,

4.

Wybudowanie efektywnego systemu kanalizacji deszczowej, wraz z wylotami do rzeki,

5.

Wybudowanie oświetlenia drogowego,

6.

Wybudowanie kanału technologicznego dla kablowej sieci teletechnicznej,

7.

Makroniwelację obszaru, przeznaczonego na tereny inwestycyjne.

W wyniku realizacji przedmiotowego projektu zdegradowany obszar poprzemysłowy, zyska na atrakcyjności dzięki czemu zostanie zakwalifikowany jako strefa inwestycyjna, która w pełni przygotowana będzie do podejmowania nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, realizowanych przez podmioty gospodarcze.

Ww. projekt będzie realizowany przez własną jednostkę organizacyjną powołaną do zarządzania drogami powiatowymi tj. Zarząd Dróg Powiatowych.

Wszystkie faktury dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Zarząd Dróg Powiatowych.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu jest Zarząd Dróg Powiatowych a nie Powiat. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań własnych Powiatu, których działalność jest finansowana z budżetu Powiatu. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle powyższego Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu nie jest związany z faktem, iż zakupy związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, czy też z tytułu zwolnienia czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28 listopada 2012 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.) lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę (Powiat), lecz na inny podmiot (Zarząd Dróg Powiatowych).

Należy nadmienić, iż powyższa interpretacja indywidualna wydana w kwestii możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w jakiejkolwiek części, w związku z realizacją projektu unijnego pn.: "..." dotyczy tylko i wyłącznie Powiatu (Wnioskodawcy) a nie Zarządu Dróg Powiatowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl