IBPP3/443-1023/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1023/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 5 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną w obiekcie działalnością opodatkowaną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną w obiekcie działalnością opodatkowaną. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 listopada 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP3/443-1023/13/UH z dnia 24 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina realizuje projekt pn. "..." -...". Ww. projekt dofinansowany jest w ramach RPO na lata 2007-2013 w zakresie działania 6.2. "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych" na podstawie umowy nr... z 27 września 2011 r. zawartej pomiędzy Województwem a Miastem.

Przedmiotem umowy jest adaptacja i zmiana sposobu użytkowania dwóch obiektów po byłej Kopalni Węgla Kamiennego obejmujących zabytkowy budynek cechowni i budynek administracyjny wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia. Budynki będące przedmiotem projektu będą miały charakter ogólnodostępny i zaadaptowane zostaną na cele kulturalne, edukacyjne, społeczne i turystyczne z udogodnieniem dla osób niepełnosprawnych.

Wszystkie faktury dotyczące realizacji przedmiotowego zadania są wystawiane na Gminę.... Zrealizowana inwestycja, której zakończenie planowane jest na grudzień 2013 r., będzie stanowiła majątek gminy, ale nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstała w wyniku inwestycji infrastruktura zostanie przekazana w nieodpłatne użyczenie (w oparciu o umowę użyczenia) gminnej jednostce kultury - Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie ponosić koszty utrzymania nieruchomości, oraz uzyskiwać przychody z tytułu wynajmu pomieszczeń i sprzedaży biletów na wydarzenia odbywające się w obiekcie. W sytuacji pojawienia się niedoborów wynikających z nadwyżki kosztów nad przychodami Gmina pokryje koszty z dotacji celowej.

Realizacja projektu rozpoczęła się w roku 2012 i jej efektem ma być:

1. Budynek administracyjny przeznaczony na cele turystyczne i edukacyjne z salą ćwiczeń, pomieszczeniami socjalnymi, pokojami noclegowymi z pełną obsługą socjalno-bytową,

2. Budynek cechowni przeznaczony na cele kulturalne i edukacyjne z salą widowiskową i widownią, sale ćwiczeń, pomieszczenie bufetowo-kawiarniane, magazyny,

3. Parking z pełnym oznakowaniem, oświetleniem, zielenią wraz z małą architekturą.

Obiekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, zgodnie z jego przeznaczeniem. Wnioskodawca będzie wynajmował odpłatnie powierzchnie użytkowe oraz sprzedawał bilety na wydarzenia artystyczne.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT składającym comiesięczną deklarację VAT-7 i rozliczającym podatek zgodnie w wyliczoną proporcją. Wnioskodawca posiada osobowośćprawną.

W piśmie z 5 listopada 2013 r. wniosek uzupełniono o następujące informacje:

Podatek naliczony będzie odliczany z tytułu nabycia towarów i usług dotyczącego powadzonej działalności:

a.

z tytułu użytkowania budynku media jakimi będą otrzymane faktury za energię elektryczną, wodę, paliwo gazowe, zużycie ciepła,

b.

z tytułu zakupu spektakli na organizowane przedstawienia, organizacji koncertów, oraz pozostałe związane z prowadzeniem działalności kulturalnej,

c.

z tytułu zakupu niezbędnych elementów wyposażenia wykorzystywanych w trakcie użytkowania budynku jak np. kosze na śmieci, biurka, krzesła, sprzęt komputerowy.

Wnioskodawca będzie nabywał usługi kulturalne takie jak zakup spektakli lub koncertów organizowanych przez agencje artystyczne lub inne osoby prawne. Wnioskodawca będzie również nabywał towary służące niezbędnemu funkcjonowaniu obiektu. Na zakupione spektakle bądź koncerty będą sprzedawane bilety opodatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami stawką 8% VAT. Na fakturach dokumentujących zakupy Wnioskodawca będzie widniał jako nabywca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy, któremu zostanie przekazana infrastruktura w nieodpłatne użyczenie (w oparciu o umowę) powstała w wyniku realizacji przez Gminę inwestycja pn. "..." będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną w obiekcie działalnością opodatkowaną.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT składającym comiesięczną deklaracją VAT-7 i rozliczającym podatek zgodnie w wyliczoną proporcją obecnie wynoszącą 97%. Jednostka posiada osobowość prawną.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej prowadzonej w obiekcie oddanym w nieodpłatne użyczenie przez Gminę na potrzeby prowadzenia działalności kulturalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia podatku VAT i nieuprawniające do tego odliczenia i nie ma możliwości przyporządkowania nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych lub zwolnionych, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest gminną instytucją kultury. Wnioskodawcy zostanie przekazana w nieodpłatne użyczenie infrastruktura stanowiąca majątek Gminy tj. zabytkowy budynek cechowni i budynek administracyjny wraz z zagospodarowaniem przyległego otoczenia. Obiekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, zgodnie z jego przeznaczeniem. Wnioskodawca będzie wynajmował odpłatnie powierzchnie użytkowe oraz sprzedawał bilety na wydarzenia artystyczne. Na zakupione spektakle bądź koncerty będą sprzedawane bilety opodatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami stawką 8% VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT składającym comiesięczną deklarację VAT-7 i rozliczającym podatek zgodnie w wyliczoną proporcją obecnie wynoszącą 97%. Wnioskodawca będzie ponosić koszty utrzymania nieruchomości i zamierza odliczać podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług dotyczącego powadzonej działalności: tj. z tyt. zakupu mediów związanych z użytkowaniem budynku, zakupu spektakli na organizowane przedstawienia, organizacji koncertów, oraz z tyt. pozostałych zakupów związanych z prowadzeniem działalności kulturalnej, niezbędnych elementów wyposażenia wykorzystywanych w trakcie użytkowania budynku jak np. kosze na śmieci, biurka, krzesła, sprzęt komputerowy. Wnioskodawca będzie nabywał usługi kulturalne takie jak zakup spektakli lub koncertów organizowanych przez agencje artystyczne lub inne osoby prawne, będzie również nabywał towary służące niezbędnemu funkcjonowaniu obiektu. W fakturach dokumentujących zakupy Wnioskodawca będzie widniał jako nabywca.

Wobec tak przedstawionego opisu sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z prowadzoną w ww. budynkach działalnością opodatkowaną w sytuacji, gdy budynki w których prowadzi działalność zostaną przekazane mu przez Gminę w nieodpłatne użyczenie (w oparciu o umowę).

Zaznaczenia wymaga, że w świetle uregulowań powołanego na wstępie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, zasadniczą przesłanką dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku, a podstawą dla dokonania tego odliczenia jest faktura otrzymana przez podatnika, w której jest on wskazany jako odbiorca.

Należy podkreślić, że dla zaistnienia prawa do odliczenia nie ma znaczenia na podstawie jakiej umowy Wnioskodawca użytkuje obiekty, w których prowadzi działalność gospodarczą. W rozpatrywanej sprawie, istotne jest, że Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług związanych z utrzymaniem budynku oraz prowadzoną w nim działalnością i wykorzystuje zakupione towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych, a zakup towarów i usług udokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Zostały więc spełnione warunki, od których uzależnione jest prawo do odliczenia podatku VAT, wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wobec jednoznacznego wskazania przez Wnioskodawcę, że obiekt będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tyt. zakupów dokonywanych w związku z prowadzoną w obiekcie działalnością opodatkowaną. Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy w zakresie w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. w całości lub w części ustalonej na podstawie wyliczonej proporcji, która obecnie wynosi 97%, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej prowadzonej w obiekcie, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl