IBPP3/443-1019/12/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1019/12/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 29 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 29 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uniwersytet) realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Celem projektu jest poprawa energio-i koszto-chłonności budynku, a tym samym ograniczenie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery.

Prace budowlane wchodzące w skład inwestycji będą obejmowały:

* modernizację węzła cieplnego skojarzonego z instalacją chłodzenia,

* wykonanie nowej elewacji wentylowanej,

* wymianę instalacji grzania,

* wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej (z odzyskiem ciepła).

Okres realizacji projektu: od 21 kwietnia 2010 r. do 24 września 2013 r.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi zwolnione i opodatkowane. Uczelnia jest właścicielem nieruchomości, która jest przedmiotem wyżej opisanego projektu. W odnawianym budynku mają swoją siedzibę jednostki organizacyjne administracji centralnej Uczelni. W budynku tym jest prowadzona działalność opodatkowana oraz zwolniona z podatku VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie, które wpłynęło w dniu 29 listopada 2012 r. Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu dokonuje i będzie dokonywał zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług na potrzeby realizacji projektu są dokonywane w 2012 i będą dokonywane w 2013 r. Wskazany we wniosku okres realizacji projektu (tekst jedn.: 21 kwiecień 2010 r. - 24 wrzesień 2013 r.) obejmuje również inne czynności, ale nabycie towarów i usług ma miejsce w 2012 i 2013 r.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi są związane zarówno z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT.

Wskaźnik proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT wynosi dla 2011 r.: 15%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją opisanego zdarzenia przyszłego, tj. projektu pn. "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie, które wpłynęło w dniu 29 listopada 2012 r.):

W związku z zakupem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. "..." Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wyliczonego z uwzględnieniem współczynnika struktury sprzedaży za poprzedni rok, w odniesieniu do roku w którym dokonano zakupu towarów i usług.

Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych w 2012 r. zgodnie ze współczynnikiem obliczonym za 2011 r. oraz Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych w 2013 r. zgodnie ze współczynnikiem obliczonym za 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z powyższych uregulowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, wyklucza natomiast możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku w części w jakiej zakupy będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 cyt. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 cyt. ustawy. W ust. 4 art. 90 cyt. ustawy wskazano, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, w okresie od 21 kwietnia 2010 r. do 24 września 2013 r., realizuje projekt pn. "...".

Celem projektu jest poprawa energio-i koszto-chłonności budynku, a tym samym ograniczenie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT świadczącym usługi zwolnione i opodatkowane. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości, która jest przedmiotem projektu. W odnawianym budynku mają swoją siedzibę jednostki organizacyjne administracji centralnej Uczelni. W budynku tym jest prowadzona działalność opodatkowana oraz zwolniona z podatku VAT.

Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu dokonuje i będzie dokonywał zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Zakupy towarów i usług na potrzeby realizacji projektu są dokonywane w 2012 i będą dokonywane w 2013 r.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi są związane zarówno z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT jak i zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest w stanie do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. Wskaźnik proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ust. 2-6 ustawy o VAT wynosi dla 2011 r.: 15%.

Jak wskazano powyżej, zasadę proporcjonalnego odliczenia, o której mowa w art. 90 ust. 2 należy zastosować do tych wydatków, których nie można jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do wydatków określanych jako "zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną". Taka sytuacja ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy, tak więc zobowiązany jest on do stosowania zasad określonych w przepisach art. 90 cyt. ustawy.

Dokonując odliczenia podatku naliczonego w trakcie roku podatkowego w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną odliczeniu podlega jedynie część podatku naliczonego. Część tę oblicza się mnożąc wartość podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup, przez wyliczony według wyżej opisanych zasad współczynnik sprzedaży z poprzedniego roku podatkowego.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, czy dokonany zakup stanowi kompletny i zdatny do użytkowania środek trwały, czy też dokonywane są nakłady (inwestycja w toku), których efektem będzie środek trwały - podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, jeśli tylko zakup dokonywany jest w związku z obecnie prowadzoną lub planowaną działalnością opodatkowaną.

Podatnik dokonujący zakupów inwestycyjnych - w określonym momencie nabywa prawo do dysponowania towarem jak właściciel i otrzymuje fakturę VAT. Jeżeli nawet dokonany zakup nie zostaje natychmiastowo zaliczony do środków trwałych, to i tak w świetle przepisów ustawy podatnik nabywa prawo do niezwłocznego odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej dokonany zakup.

Zatem w przypadku częściowego odliczania podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością opodatkowana i zwolnioną, stwierdzić należy, że podatek VAT od dokonywanych zakupów inwestycyjnych rozliczany jest wstępnie na zasadach analogicznych do pozostałych zakupów. Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej, to w kolejnych miesiącach i latach, w których dokonywane są zakupy, podatnik odlicza część podatku naliczonego odpowiadającą udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem w roku poprzedzającym rok, w którym dokonywane są zakupy.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca ma prawo do odliczania podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z termomodernizacją budynku otrzymywanych w ciągu 2012 r., z uwzględnieniem współczynnika struktury sprzedaży za poprzedni rok tj. proporcji rzeczywistej za 2011 r.

Analogicznie, podatek naliczony do odliczenia z faktur dokumentujących zakupy związane z termomodernizacją budynku otrzymywanych w ciągu 2013 r., powinien być obliczany na podstawie współczynnika struktury sprzedaży za poprzedni rok tj. proporcji rzeczywistej za 2012 r.

Należy jednak zaznaczyć, że kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Po zakończeniu danego roku podatkowego podatnik wykonujący czynności w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, obowiązany jest do obliczenia realnej proporcji sprzedaży dla tego roku. Wskaźnik ten posłuży w kolejnym roku do bieżącego wstępnego rozliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, a także do sporządzenia rocznej korekty podatku naliczonego, odliczonego wstępnie na podstawie struktury z roku poprzedniego.

W przypadku długotrwałych procesów inwestycyjnych, w których nakłady poczynione w jednym roku są kontynuowane w następnych latach podatkowych podatnik dokonuje wstępnego odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów w kolejnych latach, na podstawie wskaźników z lat ubiegłych, natomiast korekta rozpoczyna się dopiero po zakończeniu procesu inwestycyjnego i oddaniu środka trwałego do użytkowania.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. termomodernizacji w części w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, obliczonej z uwzględnieniem współczynnika sprzedaży obliczonego na podstawie art. 90, tj. stosując aktualny dla danego roku współczynnik sprzedaży wyliczony według wyżej opisanych zasad, jednocześnie dokonując korekty odliczonego podatku zgodnie z art. 91 po oddaniu nakładów inwestycyjnych do użytkowania.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych w 2012 r. zgodnie ze współczynnikiem obliczonym za 2011 r. oraz Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur otrzymanych w 2013 r. zgodnie ze współczynnikiem obliczonym za 2012 r., należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl