IBPP2/4512-592/15/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 września 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-592/15/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) i § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2015 r. (data wpływu 26 czerwca 2015 r.), uzupełnionym pismem z 3 sierpnia 2015 r. (data wpływu 10 sierpnia 2015 r.) oraz pismem z 1 września 2015 r. (data wpływu 7 września 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* które pojazdy Wnioskodawca winien zgłosić w deklaracji VAT - 26,

* co do których pojazdów Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu,

* od którego pojazdu przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku VAT, a od którego 50% i od jakiego momentu,

jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do samochodu osobowego (oznaczonego nr 1),

* nieprawidłowe - w odniesieniu do i samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2) i samochodu osobowego (oznaczonego nr 3).

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

* które pojazdy Wnioskodawca winien zgłosić w deklaracji VAT -26,

* co do których pojazdów Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu,

* od którego pojazdu przysługuje prawo do odliczenia 100% podatku VAT, a od którego 50% i od jakiego momentu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem:

* z 3 sierpnia 2015 r. (data wpływu 10 sierpnia 2015 r.) oraz

* z 1 września 2015 r. (data wpływu 7 września 2015 r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 20 sierpnia 2015 r. znak: IBPP2/4512-592/15/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada w środkach trwałych 3 pojazdy - (1) samochód osobowy zakupiony przed otwarciem działalności gospodarczej wykorzystywany do celów mieszanych, (2) samochód ciężarowy (7 miejscowy) zakupiony w kwietniu 2014 r. wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej, (3) samochód osobowy zakupiony na fakturę VAT we wrześniu 2014 r. wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, przeznaczony do wynajmu, będącego przedmiotem działalności gospodarczej. Podatnik omyłkowo nie złożył deklaracji VAT-26.

Natomiast w piśmie z 1 września 2015 r. Wnioskodawca wskazał:

1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT (właściwy Urząd Skarbowy - Urząd Skarbowy (...).

2. Samochody wymienione w opisie sprawy wykorzystywane są wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT (poza pojazdem 1 - wykorzystanie mieszane - działalność i samochód prywatny).

3. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (68.31.Z). Przedmiot działalności Wnioskodawcy jest ujęty w CEIDG i jest to działalność objęta numerami PKD:

- 41.10.Z, 41.20.Z, 42.99.Z, 58.19.Z, 63.99.Z, 64.19.Z, 64.91.Z, 64.92.Z, 68.10.Z, 68.20.Z, 68.32.Z, 69.10.Z, 71.11.Z, 71.12.Z, 73.12.B, 74.10.Z, 74.20.Z, 74.90.Z, 77.11.Z, 77.12.Z, 82.30.Z

4. Maksymalna masa całkowita pojazdów to: nr 1 - 1385kg, nr 2 - 2600kg, nr 3 - 2150kg

a. pojazd nr 2 jest zarejestrowany jako pojazd ciężarowy, jednakże nie spełnia warunków określonych w art. 86a ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług - przede wszystkim brak przegród, jednakże jest to Mercedes VITO, którego wykorzystanie do celów prywatnych byłoby bezprzedmiotowe - przede wszystkim z uwagi na przewóz pracowników budowlanych na budowę odgrodzenie kabiny byłoby bezzasadne (pojazd 7 osobowy + miejsce na sprzęt budowlany). Ponadto Wnioskodawca posiada pojazd nr 1, który wykorzystuje również do celów prywatnych,

b. Dopuszczalna ładowność pojazdu ciężarowego jest wyższa niż 500kg i wynosi 850kg.

5. Pojazd nr 3 służy również do innych celów, jednakże są to cele wyłącznie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

a. Pojazd nr 3 służy również jako samochód reprezentacyjny podczas spotkań z klientami. Celem pozyskania nieruchomości do sprzedaży, najmu" pokazywania klientom przedmiotu sprzedaży nieruchomości. Pojazd nr 2 jest wykorzystywany jedynie jako środek transportu na budowy oraz transport sprzętu oraz materiałów budowlanych na plac budowy. Pojazd nr 2 posiada również hak do którego była podłączana przyczepa z układarką do mas poliuretanowych.

b. Pojazd nr 2 jest pojazdem zakupionym, w celu użytkowania jako pojazd transportowy dla sprzętu budowlanego (przede wszystkim) i robotników budowlanych podczas robót budowlanych przy nawierzchni boisk sportowych głównie na terenie dolnego śląska, małopolski, śląska oraz wielkopolski i w takim celu był wyłącznie użytkowany. Od października 2014 r. Pojazd nr 2 stoi na parkingu i nie jest użytkowany, został wystawiony do sprzedaży. Pojazd nr 3 został zakupiony jako pojazd reprezentacyjny do spotkań z ważnymi klientami (głównie klientami biznesowymi> oraz do przejazdów na inne spotkania biznesowe np. z Franchisodawcą, szkolenia itp. i jest on użytkowany w takim celu oraz jest wynajmowany lub użyczany m.in. Menadżerowi Projektu i Agentom w biurze Wnioskodawcy, którzy prowadzą własne działalności gospodarcze. Wnioskodawca posiada pojazd oznaczony nr 1 we wniosku, którego używa do celów mieszanych - zarówno do przejazdów na spotkania z mniej ważnymi klientami oraz do celów prywatnych.

c. Wnioskodawca kierował pracami budowlanymi, na które jeździł Pojazdem nr 2. Zakupy paliwa do Pojazdu nr 2 były w większości dokonywane na Zleceniodawcę prac budowlanych, Pojazd nr 2 przez kilka miesięcy był w naprawie i Wnioskodawca zakupywał do niego części - Wnioskodawca osobiście kontrolował jego wykorzystywanie. Pojazd nr 3 wykorzystywany jest podczas działań związanych z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami i Wnioskodawca prowadzi listę kontrolną osób korzystających z pojazdu nr 3 (wynajem, bądź wykonywanie prac zleconych przez Wnioskodawcę) - osoby korzystające z pojazdu nr 3 zostały pouczone o warunkach korzystania z pojazdu. Pojazd nr 1 oraz pojazd nr 3 jest zdawany i parkowany na parkingu pod siedzibą Wnioskodawcy.

Ponadto w ww. piśmie, na pytanie tut. organu, cyt.:

d."W jaki sposób Wnioskodawca nadzoruje używanie tych pojazdów i w czym się to przejawia..."

Wnioskodawca odpowiedział, cyt.: "JW."

Tak, Wnioskodawca dołożył należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia tych samochodów do celów prywatnych, przejawia się to między innymi w prowadzeniu listy kontrolnej, wynajmie pojazdu na wypadek woli użytkowania pojazdu w celu innym niż służbowy oraz pouczeniu użytkowników pojazdu, a w przypadku w przypadku pojazdu nr 2 użytkowania pojazdu wyłącznie przez wnioskodawcę.

Pytanie dotyczy wydatków związanych z zakupem pojazdów (2 i 3), zakupem paliwa do pojazdów, zakupem części do pojazdów oraz ich serwisem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

* Które pojazdy powinien Podatnik zgłosić w deklaracji VAT-26.

* Co do których pojazdów Podatnik powinien prowadzić ewidencję przebiegu.

* Który pojazd podlega odliczeniu 50% podatku VAT, a który podlega odliczeniu 100% podatku VAT i od którego momentu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według podatnika

* w deklaracji VAT-26 powinien zostać zgłoszony wyłącznie pojazd nr 2.

* ewidencja przebiegu powinna być prowadzona wyłącznie dla pojazdu nr 2 od momentu pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT, po zgłoszeniu go na deklaracji VAT-26.

* pojazd nr 1 podlega odliczeniu 50% podatku VAT (odnośnie paliwa po 30 czerwca 2015 r.), a pojazdy nr 2 i 3 podlegają odliczeniu 100% podatku VAT od momentu pierwszej czynności podlegającej podatkowi VAT, jednakże odnośnie pojazdu nr 2 po zgłoszeniu go na deklaracji VAT-26.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do samochodu osobowego (oznaczonego nr 1),

* nieprawidłowe - w odniesieniu do samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2) i samochodu osobowego (oznaczonego nr 3).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W art. 88 ustawy o VAT zostały wymienione przypadki, kiedy podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. mocą ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312), zwanej dalej: "ustawą nowelizującą" wprowadzono nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Przez pojazdy samochodowe, stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy, rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.)"pojazd samochodowy" to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Natomiast art. 2 pkt 40 ww. ustawy wskazuje, że "samochodem osobowym" jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu.

W myśl art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

W myśl art. 86a ust. 3 ustawy - przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Na podstawie art. 86a ust. 4 ustawy pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy - warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

W myśl art. 86a ust. 6 ww. ustawy ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W świetle art. 86a ust. 9 ustawy, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a.

klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b.

otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3.

pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a.

agregat elektryczny/spawalniczy,

b.

do prac wiertniczych,

c.

koparka, koparko-spycharka,

d.

ładowarka,

e.

podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f.

żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Zgodnie z art. 86a ust. 10 ww. ustawy VAT, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

1.

pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2.

pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z kolei z art. 86a ust. 12 ustawy wynika, że podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Natomiast zgodnie z art. 86a ust. 15 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór informacji, o której mowa w ust. 12, uwzględniając potrzebę zawarcia w niej danych pozwalających na identyfikację pojazdu samochodowego, w szczególności marki, modelu pojazdu i jego numeru rejestracyjnego, jak również daty poniesienia pierwszego wydatku związanego z danym pojazdem, oraz uwzględniając potrzebę umożliwienia prawidłowej aktualizacji złożonej informacji.

W tym miejscu trzeba wspomnieć, że składana informacja ma charakter sformalizowany, a jej wzór - w postaci druku VAT-26 - został określony przez Ministra Finansów w rozporządzeniu z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej.

W myśl natomiast art. 86a ust. 13 ww. ustawy, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ww. ustawy nowelizującej).

Z powyższego wynika, że do 30 czerwca 2015 r. - stosownie do ww. art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej - nie można dokonywać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu wykorzystywanych do napędu pojazdów służących zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, jeśli są to samochody wymienione w tym przepisie.

Prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu wykorzystywanych do napędu wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych przysługuje zatem dopiero od dnia 1 lipca 2015 r.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy wskazać, że odniesieniu do opisanego stanu sprawy, tj. w sytuacji, w której samochody są pojazdami samochodowymi o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, do których nie mają zastosowania przepisy art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy (w szczególności nie są to pojazdy wymienione w art. 86a ust. 9 ustawy) kluczową rolę w odpowiedzi na przedstawione pytania odgrywa przepis art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy. Z treści tych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia musi zostać spełniony warunek dotyczący, tj. sposobu wykorzystania tych pojazdów przez podatnika wyłącznie do celów działalności gospodarczej przez ustalenie zasad ich używania, sposób wykorzystania musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych. Drugim warunkiem jest obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Należy ponownie wskazać, że zgodnie z tym przepisem, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży (lit. a), oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (lit. c), jeżeli odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie "wyłącznie" należy rozumieć "tylko" oraz "jedynie". Przy zdefiniowaniu słowa "wyłącznie mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.

Zatem użycie wyrazu "wyłącznie" w art. 86a ust. 5 ww. ustawy o VAT wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do odsprzedaży lub oddania ich w odpłatne używanie. Tym samym nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika itp.).

Jak wynika z powyższego, w przypadku, gdy pojazd samochodowy przeznaczony jest wyłącznie do odsprzedaży lub na wynajem/dzierżawę, to podatnik nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Natomiast, w sytuacji, gdy pojazd samochodowy zostaje przeznaczony również do celów innych niż odsprzedaż, najem/dzierżawa (nie jest przeznaczony wyłącznie do odsprzedaży lub wynajmu/dzierżawy), ustalenie zasad używania dodatkowo potwierdzonych prowadzoną ewidencją przebiegu pojazdu są warunkami, których spełnienie jest wymagane w celu skorzystania z prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z eksploatacją pojazdów.

W przedmiotowej sprawie przedstawione pytania dotyczą:

* samochodu osobowego (oznaczonego nr 1) wykorzystywanego do celów mieszanych, parkowanego na parkingu pod siedzibą Wnioskodawcy,

* samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2), wykorzystywanego jako środek transportowy dla sprzętu budowlanego i robotników budowlanych podczas robót budowlanych wykonywanych przez Wnioskodawcę, przeznaczonego od października 2014 r. do sprzedaży, parkowanego na parkingu.

* samochodu osobowego (oznaczonego nr 3), który nie służy tylko wynajmowi. Jak wynika bowiem z opisu sprawy samochód ten służy jako samochód reprezentacyjny podczas spotkań z klientami celem pozyskania nieruchomości do sprzedaży, najmu oraz jest również wynajmowany lub użyczany m.in. Menadżerowi Projektu i Agentom w biurze Wnioskodawcy, którzy prowadzą własne działalności. Samochód ten jest parkowany na parkingu pod siedzibą Wnioskodawcy.

W świetle dokonanej analizy przedstawionego stanu prawnego należy stwierdzić, że w odniesieniu do przedstawionego w opisie sprawy samochodu osobowego (oznaczonego nr 1), jako że ten samochód wykorzystywany jest do celów działalności gospodarczej i do celów prywatnych (wykorzystanie mieszane), Wnioskodawca ma prawo, zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, do odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z zakupem części do tego samochodu, jego serwisem oraz od zakupu paliwa, przy czym odnośnie paliwa Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku dopiero od zakupów po 30 czerwca 2015 r. (do 30 czerwca 2015 r. w świetle cytowanych wyżej przepisów prawa Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do tego samochodu).

Powyższe prawo przysługuje z uwzględnieniem art. 86 i 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy stwierdzić, że odnośnie tego samochodu Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenia tego samochodu naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

W konsekwencji w odniesieniu do samochodu osobowego (oznaczonego nr 1) stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Natomiast, w odniesieniu do:

* samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2) - jako że samochód ten nie spełnia warunków określonych w art. 86a ust. 9 ustawy oraz

* samochodu osobowego (oznaczonego nr 3) - jako, że samochód ten nie służy wyłącznie do celów wynajmu (zatem nie ma zastosowania art. 86a ust. 5 ustawy),

w świetle powołanych wyżej przepisów prawa, stwierdzić należy, że w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT od zakupów dotyczących tych samochodów muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych samochodów przez Wnioskodawcę, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez Wnioskodawcę dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu oraz złożeniem informacji VAT-26.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów, zarządzeń wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości innego niż działalność gospodarcza użytku tych pojazdów. Przy czym użytek inny niż działalność gospodarcza należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że samochód ciężarowy (oznaczony nr 2) jest pojazdem zakupionym w celu użytkowania jako pojazd transportowy dla sprzętu budowlanego i robotników budowlanych i w takim celu był wyłącznie użytkowany. Wnioskodawca wskazał, że posiada pojazd nr 1, który wykorzystuje do celów prywatnych oraz, że przedmiotowy samochód ciężarowy wykorzystywany był wyłącznie przez Niego.

Powyższe okoliczności nie wykluczają jednak użycia samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2) do celów prywatnych.

Z wniosku wynika, że nie zostały opracowane (istniały) reguły dotyczące używania tego samochodu wykluczające jego użycie do celów prywatnych zarówno przez Wnioskodawcę jak i przez pracowników Wnioskodawcy.

Zatem nie można uznać, że samochód ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej.

W tym stanie rzeczy, odnośnie samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2), mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że przedstawione we wniosku okoliczności nie wykluczają możliwości użycia tego samochodu do celów prywatnych, zatem Wnioskodawcy przysługuje, zgodnie z art. 86a ust. 1 w powiązaniu z ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy, prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego związanego z zakupem tego samochodu jak również z zakupem części do tego samochodu i jego serwisem. Również od zakupu paliwa do napędu tego samochodu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 50% kwoty podatku na podstawie art. 86a ust. 1 oraz ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT w powiązaniu z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy nowelizującej.

Powyższe prawo przysługuje z uwzględnieniem art. 86 i 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy stwierdzić, że odnośnie ww. samochodu jako, że Wnioskodawcy przysługuje odliczenie w wysokości 50%, nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenia tego samochodu naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

W konsekwencji, w odniesieniu do samochodu ciężarowego (oznaczonego nr 2) stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Również, w odniesieniu do samochodu osobowego oznaczonego nr 3 należy stwierdzić, że wskazany przez Wnioskodawcę sposób jego wykorzystania, nie wyklucza jego użycia do celów prywatnych.

Jak wynika bowiem z opisu sprawy pojazd ten jest wykorzystywany jako samochód reprezentacyjny podczas spotkań z klientami oraz w celu wynajmu. Zatem samochód ten nie jest wykorzystywany wyłącznie w celu wynajmu. Wobec tego nie znajdzie zastosowania art. 86a ust. 5 ustawy. Wnioskodawca nie opracował i nie wdrożył reguł wykluczających użycie tego samochodu do celów prywatnych. Wnioskodawca jedynie pouczył osoby korzystające z tego samochodu o warunkach korzystania z tego pojazdu. Ne ma także żadnego nadzoru w tracie wykorzystywania tego samochodu (np. nadzoru GPS).

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że odnośnie tego samochodu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia jedynie 50% podatku naliczonego związanego z jego zakupem jak również związanego zakupem części do tego samochodu, jego serwisem oraz zakupem paliwa, zgodnie z art. 86a ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy. Przy czym odnośnie paliwa należy zauważyć, że prawo do odliczenia podatku przysługuje dopiero od zakupów po 30 czerwca 2015 r. (do 30 czerwca 2015 r. w świetle cytowanych wyżej przepisów prawa Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do tego samochodu).

Powyższe prawo przysługuje z uwzględnieniem art. 86 i 88 ustawy o VAT.

Jednocześnie należy stwierdzić, że odnośnie tego samochodu, z uwagi na ograniczone prawo do odliczenia (50% Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz zgłoszenia tego samochodu naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

W konsekwencji w odniesieniu do samochodu osobowego (oznaczonego nr 3) stanowisko Wnioskodawcy również jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.) Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl