IBPP2/4512-560/16-2/EJ - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-560/16-2/EJ Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 12 września 2016 r., (data wpływu 16 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu " (...)".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 września 2016 r., (data wpływu 16 września 2016 r.) będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 8 września 2016 r. znak: IBPP2/4512-560/16-1/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W zakresie elektronicznego obiegu dokumentów (EOD), Urząd korzysta z systemu S. firmy, wdrożonego w 2011 r. w ramach projektu "X.". System jest zintegrowany z platformą SEKAP. W Urzędzie jest zainstalowane także oprogramowanie Comarch ERP Optima składające się z zintegrowanych (pracujących na jednej bazie danych) aplikacji-modułów obsługujących różne obszary działalności Urzędu, m.in. Kadry i Płace oraz Środki Trwałe. Wymienione oprogramowanie nie jest zintegrowane z systemem EOD ani z pozostałymi aplikacjami Urzędu Gmina zamierza pozyskać środki na realizację projektu p.n. " (...)". Projekt jest wybrany do dofinansowania w ramach Działania 2.1. Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. W celu uproszczenia i ujednolicenia architektury informatycznej Urzędu obecne systemy dziedzinowe zostaną wymienione na zintegrowany system dziedzinowy oparty o nowoczesne i efektywne technologie, co umożliwi realizację 6 spersonalizowanych e-usług publicznych. System będzie podzielony na dowolną liczbę modułów, tak aby zapewnić łącznie funkcjonalność w obszarach działania "starych" systemów: budżetowo-sprawozdawczym, finansowo-księgowym, obsługi dochodów podatkowych i opłat oraz ewidencyjno-administracyjnym. Dzięki wdrożeniu systemu możliwe będzie uruchomienie internetowego portalu informacyjno-płatniczego, stanowiącego "pomost" między klientami Urzędu a funkcjonującymi wewnątrz Urzędu systemami oraz systemami wyższego i niższego rzędu (EOD, ePUAP, bankowość internetowa). Każdy obywatel, firma, gospodarstwo domowe będą mogli założyć na portalu swoje konto. Logowanie do portalu będzie się odbywało za pośrednictwem konta ePUAP, tzw. pojedyncze logowanie (ang. single sing-on, SSO). Portal będzie w sposób intuicyjny kierował użytkownikami, dając możliwość przechodzenia od ogółu do szczegółu. Ponadto wyposażony będzie w przewodnik zawierający informacje dotyczące obsługi tego narzędzia wraz z ilustrowanymi przykładami. Portal będzie pełnił również rolę komunikatora poprzez integrację z systemem obiegu dokumentów, co umożliwi dwustronną wymianę informacji w kontekście danego rozrachunku danego klienta, w tym inicjowanie korespondencji z podatkiem przez Urząd. Zaprojektowane do realizacji w ramach portalu usługi będą możliwe do zrealizowania w pełni drogą elektroniczną od dostępu do informacji do realizacji płatności. Generowane formularze będą wypełniane automatycznie danymi zgromadzonymi w systemie oraz wyposażone będą w słowniki. W ramach usługi przewidziane będzie także informowanie konkretnych obywateli w formie SMS, e-mail lub skrzynkę kontaktową ePUAP o zbliżających się terminach płatności poszczególnych rozrachunków. Wdrożone zostaną także systemy informatyczne do prowadzenia konsultacji społecznych i komunikacji elektronicznej z obywatelami, które zostaną połączone z uruchomieniem kolejnych 10 e-usług na 4. Poziomie dojrzałości. System konsultacji społecznych będzie w sposób w pełni zautomatyzowany pobierać, publikować oraz wizualizować informacje i dane zgłaszane przez uczestników konsultacji przy wykorzystaniu formularzy e-usług opublikowany na e-PUAP oraz SEKAP. Do uwierzytelnienia uczestników konsultacji wykorzystywany będzie profil zaufany ePUAP oraz Certyfikat SEKAP. System komunikacji mobilnej umożliwi z kolei wysyłanie do obywateli 4 różnorodnych informacji za pomocą środków komunikacji elektronicznej e-mail, konto na ePUAP, SMS, aplikacja mobilna. Będzie on wykorzystywany do przekazywania m.in. alarmów i informacji o zagrożeniach, wydarzeniach kulturalno-tury stycznych czy sportowych, ale także komunikatów urzędowych (np. o uruchomieniu nowej e-uługi). System będzie zintegrowany z ePUAP i SEKAP, umożliwiając obywatelom poprzez e-usługę wpisanie się do bazy danych systemu wraz z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych i komunikację elektroniczną. Odbiorców komunikatów będzie można także wprowadzić poprzez wewnętrzny formularz. Oba systemy oparte będą o technologie webowe oraz wykorzystywane będą przez Urząd Miejski, Radę Miejską oraz sołectwa. Zostanie zakupiona i uruchomiona infrastruktura informatyczna do serwerowni oraz na stanowiska pracy, pozwalająca na uruchomienie i korzystanie z systemów informatycznych wdrożonych w projekcie. Podstawą wyceny nakładów inwestycyjnych są kosztorysy inwestorskie i kalkulacje WN. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu jej funkcjonowania, zatem przedsięwzięcie nie będzie generowało przychodów. Wdrażane systemy będą spełniać wymagania Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 526) oraz wymagania Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 100, poz. 1024). W wyniku realizacji inwestycji Urząd rozpocznie świadczenie łącznie 31 nowych e-usług publicznych.

W piśmie z 12 września Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy informując, że:

1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

2. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wnioskodawca widnieje (będzie widniał) jako nabywca.

3. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

4. Efekty realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

5. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy dla realizacji których zostały one powołane. Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

6. Termin realizacji projektu: 1.04.2016 r. - 31.31.2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo odliczyć podatek VAT w związku z realizacją projektu pn. " (...)"?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do dokonania odliczeń podatku VAT przy realizacji projektu " (...)", bowiem w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (DZU. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w którym towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 446), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. W latach 2016 -2018 zrealizuje projekt pn. " (...)". Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu oraz jego efekty nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Przedmiotowy projekt będzie realizowany w ramach zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy dla realizacji których zostały one powołane. Przedmiotowy projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu jej funkcjonowania, zatem przedsięwzięcie nie będzie generowało przychodów.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa inwestycja jest dokonywana ramach zadań własnych ponadto po zakończeniu inwestycji Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu jej funkcjonowania oraz, że przedsięwzięcie nie będzie generowało przychodów.

Należy zatem uznać, że Wnioskodawca realizując przedstawiony we wniosku projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a nabywanych towarów i usług nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. " (...)".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl