IBPP2/4512-430/16-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-430/16-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 10 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 25 lutego 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do stosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8%:

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi (np. wykonanie fundamentu, montaż nagrobka, liternictwo),

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków na rzecz konsumentów przez internet lub tradycyjnie, bez świadczenia dodatkowych usług tj. do samodzielnego montażu.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do stosowania preferencyjnej stawki 8% sprzedaży nagrobków.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 25 lutego 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 sierpnia 2016 r., znak: IBPP2/4512-430/16-1/MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również jako: "Spółka") jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży na rzecz konsumentów nagrobków wraz z dodatkowymi usługami, takimi jak np. wykonanie fundamentu pod nagrobek, montaż nagrobka, liternictwo itp. oraz sprzedaży nagrobków na rzecz konsumentów bez świadczenia usług dodatkowych (do montażu samodzielnego). Sprzedaż nagrobków bez dodatkowych usług będzie prowadzona za pośrednictwem Internetu jak również w sposób tradycyjny. W ramach sprzedaży nagrobków wraz z dodatkowymi usługami, przy wykonywaniu przedmiotowych usług dodatkowych Wnioskodawca będzie korzystał z usług podwykonawcy, który wystawi Wnioskodawcy fakturę za świadczone usługi związane z montażem nagrobka. Dokonując sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi Spółka będzie nawiązywała współpracę m.in. z zakładami pogrzebowymi oraz z administracją cmentarzy, w ramach której podmioty te będą pełnić rolę pośredników w sprzedaży nagrobków z usługami dodatkowymi w zamian za odpowiednią prowizję. Innymi słowy, podmioty pośredniczące będą sprzedawać nagrobek z usługą (w szczególności montażu), a następnie wystawiać fakturę Wnioskodawcy ze wskazaniem kwoty prowizji od pośrednictwa.

Opis zdarzenia przyszłego został uzupełniony pismem z 25 lutego 2016 r. o następujące informacje:

Wnioskodawca jest zdania, że:

* świadczone przez niego usługi polegające na dostawie nagrobka wraz z montażem (dot. pytania nr 1 zawartego we wniosku) należy kwalifikować do PKWiU 96.03 USŁUGI POGRZEBOWE I POKREWNE.

* dostawy nagrobków (dot. pytania nr 2 zawartego we wniosku) nie stanowi usługi a tym samym nie można kwalifikować jej do żadnego z PKWiU. Dokonywana dostawa nagrobka pozostaje jednak w bezpośrednim związku z usługą pogrzebową i pokrewną klasyfikowaną jako PKWiU 96.03 USŁUGI POGRZEBOWE I POKREWNE.

Wnioskodawca nie wystąpił do Urzędu statystycznego o sklasyfikowanie do właściwego grupowania PKWiU świadczonych usług a tym samym nie posiada opinii wydanej przez ww. Urząd. Wnioskodawca nie zawierał jeszcze umów z Klientami. Planowane jest działanie w różnych wariantach (co wynika z wniosku z dnia 8.06.2016 r.).

W niektórych przypadkach zawierana będzie umowa o świadczenie usługi polegającej na wykonaniu nagrobka wraz z jego montażem. W niektórych przypadkach będzie miało miejsce zawarcie umowy dostawy nagrobka, bez dodatkowych usług. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

1. Jaką stawkę VAT powinien zastosować Wnioskodawca dokonując na rzecz konsumentów sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi (np. wykonania fundamentu, montażu nagrobka, liternictwa)?

2. Jaką stawkę VAT powinien zastosować Wnioskodawcy dokonując na rzecz konsumentów sprzedaży nagrobków przez Internet lub tradycyjnie bez świadczenia dodatkowych usług - do samodzielnego montażu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku dokonywania na rzecz konsumentów sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi, takimi jak np. wykonanie fundamentów, montażu nagrobka, liternictwa itd., powinien on zastosować stawkę VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (dalej jako: "ustawa o VAT"), opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki VAT, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną. Zdaniem Wnioskodawcy działalność w zakresie sprzedaży na rzecz konsumentów nagrobków wraz usługami dodatkowymi, takimi jak np. montaż, wykonanie fundamentów, liternictwo, stanowi usługę kompleksową pogrzebową wymienioną w pozycji 96.03 klasyfikacji PKWiU i powinna być opodatkowana obniżoną, 8% stawką VAT. Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie zostało potwierdzone m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2013 r. (znak: IBPP2/443-724/13/AB), w której organ podatkowy uznał, iż zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03 usługi montażu nagrobku, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku dokonywania na rzecz konsumentów sprzedaży nagrobków do samodzielnego montażu (bez dodatkowych usług), zarówno przez Internet jak i w sposób tradycyjny, powinien on zastosować 8% stawkę VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 5a cyt. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów łub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki VAT, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Stosownie do art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 96.03 - usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną.

Z kolei w grupowaniu 96.03 PKWiU sklasyfikowane są następujące usługi pogrzebowe i pokrewne: PKWiU 96.03.11. - usługi cmentarzy i usługi związane z kremacją; PKWiU 96.03.12 - Usługi pogrzebowe. W celu szczegółowego ustalenia wszystkich czynności objętych grupowaniem PKWiU 96.03 należy odwołać się do PKD, którą stosuje się w administracji publicznej. PKD jest podstawą systemu klasyfikacji gospodarczych i społecznych, do której nawiązują inne klasyfikacje a zwłaszcza PKWiU. Rozporządzenie PKD zawiera tablice powiązań pomiędzy PKWiU i PKD z których wynika iż "usługi pogrzebowe i pokrewne" odpowiadają w podklasie PKD 96 03Z "pogrzeby i działalność pokrewna". Wg PKD działalność ta obejmuje grzebanie lub palenie zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz związane z tym usługi: przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, usługi balsamowania zwłok oraz działalność kostnic; przeprowadzenie: pogrzebu lub kremacji; wynajmowanie miejsca w domach pogrzebowych; wynajmowanie lub sprzedaż grobów, opieka nad grobami.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż sprzedaż nagrobków do samodzielnego montażu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 8%. We wskazanym punkcie PKD nie zastrzeżono, że sprzedaż nagrobku ma nastąpić wraz z usługami pogrzebowymi lub pokrewnymi. Wskazano jedynie, że sprzedaż grobów jest związana z grzebaniem zwłok ludzkich, co ma miejsce w każdym przypadku, a nie tylko w sytuacji, gdy jednocześnie jest świadczona usługa pogrzebowa (zakup grobu zawsze następuje w celu pogrzebania w nim zwłok). Zgodnie z punktem 180 załącznika nr 3 do ustawy o VAT obniżoną stawkę VAT stosuje się także do dostawy trumien, urn i utensylii pogrzebowych jedynie w przypadku, gdy sprzedawane są łącznie z usługą pogrzebową (osobna sprzedaż tych towarów odbywa się z zastosowaniem stawki 23%). Wnioskodawca pragnie podkreślić, że takiego wyłączenia nie przewidziano w przypadku sprzedaży grobów i pomników. Zatem, w opinii Spółki, sprzedaż nagrobków do samodzielnego montażu, niezależnie od formy sprzedaży (internetowej, bądź tradycyjnej), podlegać będzie 8% stawce VAT.

Zaprezentowane powyżej stanowisko Wnioskodawcy potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2013 r. (znak: IPTPP4/443-854/12-4/BM), w której stwierdzono, że o ile faktycznie świadczone przez wnioskodawcę usługi, polegające na samodzielnej sprzedaży grobów murowanych wraz z pomnikiem - mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03, a podana klasyfikacja jest prawidłowa - i są związane z konkretną usługą pogrzebową, to podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi (np. wykonanie fundamentu, montaż nagrobka, liternictwo),

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków na rzecz konsumentów przez internet lub tradycyjnie, bez świadczenia dodatkowych usług tj. do samodzielnego montażu.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wedle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Należy przy tym wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Według zapisu pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego przypisania produktu czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienie od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka ta wynosi 8%), pod pozycją 180 znajdują się usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 - "usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną".

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną".

Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, iż stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03: grupowanie 96.03.11.0 "Usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji" obejmuje:

* usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,

* usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,

* usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,

* usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,

* sługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

Grupowanie 96.03.12.0 "Usługi pogrzebowe" obejmuje:

* usługi związane z przygotowaniem ceremonii pogrzebowych lub kremacyjnych,

* usługi związane z przeprowadzeniem pochówku lub ekshumacji,

* usługi balsamowania zwłok,

* usługi instytucji pogrzebowych,

* przewóz zwłok związany z ceremonią pogrzebową,

* usługi pogrzebowe dla zwierząt domowych.

Grupowanie to nie obejmuje: usług religijnych związanych z uroczystościami pogrzebowymi, sklasyfikowanych w grupowaniu 94.91.10.0.

Podkreślić należy, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) będzie prowadzić działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży na rzecz konsumentów nagrobków wraz z dodatkowymi usługami, takimi jak np. wykonanie fundamentu pod nagrobek, montaż nagrobka, liternictwo itp. oraz sprzedaży nagrobków na rzecz konsumentów bez świadczenia usług dodatkowych (do montażu samodzielnego). Sprzedaż nagrobków bez dodatkowych usług będzie prowadzona za pośrednictwem Internetu jak również w sposób tradycyjny. W ramach sprzedaży nagrobków wraz z dodatkowymi usługami, przy wykonywaniu przedmiotowych usług dodatkowych Wnioskodawca będzie korzystał z usług podwykonawcy. Dokonując sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi Spółka będzie nawiązywała współpracę m.in. z zakładami pogrzebowymi oraz z administracją cmentarzy, w ramach której podmioty te będą pełnić rolę pośredników w sprzedaży nagrobków z usługami dodatkowymi w zamian za odpowiednią prowizję. Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi polegające na dostawie nagrobka wraz z montażem należy kwalifikować do PKWiU 96.03 usługi pogrzebowe i pokrewne, natomiast dostawa nagrobków nie stanowi usługi a tym samym nie można kwalifikować jej do żadnego z PKWiU. Dokonywana dostawa nagrobka pozostaje jednak w bezpośrednim związku z usługą pogrzebową i pokrewną klasyfikowaną jako PKWiU 96.03 usługi pogrzebowe i pokrewne.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 8% dla dostawy nagrobków z dodatkowymi usługami (tekst jedn.: np. montażem nagrobka) lub bez dodatkowych usług (tekst jedn.: do samodzielnego montażu).

Podkreślić należy, że dla wskazania właściwej stawki podatku VAT w sytuacji przedstawionej we wniosku, do której odnosi się pytanie oznaczone tam jako nr 1, decydujące znaczenie ma ustalenie w pierwszej kolejności co jest przedmiotem sprzedaży, czy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę. We własnym stanowisku Wnioskodawca stwierdził bowiem, że wykonuje kompleksowe świadczenie, które w jego ocenie jest usługą.

W tym miejscu należy wskazać, że świadczenie kompleksowe (złożone) to szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone. W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym - wykonaniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem, należy ustalić charakter świadczenia, a tym samym zidentyfikować jego dominujące składniki. Niewątpliwie w tej sprawie dominujące znaczenie ma dostawa nagrobków, a usługi montażu i liternictwa dopełniają świadczenie główne jaką jest dostawa towaru. Skoro zatem mamy do czynienia z kompleksowym świadczeniem, jakim jest dostawa towarów to stwierdzić należy, iż w sytuacji będącej przedmiotem zapytania oznaczonego we wniosku numerem 1, tj. sprzedaży przez Wnioskodawcę nagrobków z usługami dodatkowymi (np. wykonaniem fundamentów, montażem nagrobka, liternictwem) nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy. Przepis ten ma bowiem zastosowanie wyłącznie do świadczenia wymienionych w nim usług czyli mieszczących się w grupowaniu PKWiU 96.03 usług pogrzebowych i pokrewnych, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną. Tymczasem w przedmiotowej sprawie, w sytuacji będącej przedmiotem zapytania oznaczonego we wniosku numerem 1, mamy do czynienia, jak wskazał sam Wnioskodawca, ze dostawą nagrobka, której towarzyszą usługi dodatkowe (np. wykonanie fundamentów, montaż nagrobka, liternictwo). W takiej sytuacji właściwą jest stawka podstawowa w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

W tej sytuacji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie, którego dotyczy pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1, jest nieprawidłowe, bowiem zasadność zastosowania preferencyjnej stawki podatku Wnioskodawca wywiódł z faktu uznania tego świadczenia za kompleksową usługę pogrzebową, a co, w opinii tut. organu, z uwagi na wskazane wyżej okoliczności było niezasadne.

Również w sytuacji do której odnosi się pytanie oznaczone we wniosku numerem 2, nie ma możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8% na podstawie ww. przepisu art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, ponieważ w sytuacji tej mamy do czynienia wyłącznie z dokonywaną na rzecz konsumentów sprzedażą nagrobków do samodzielnego montażu (bez dodatkowych usług), zarówno przez Internet jak i w sposób tradycyjny. W odniesieniu do tego świadczenia Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że czynność ta nie stanowi usługi a dostawę nagrobka. W opisanej sytuacji istotą świadczenia jest zatem dostawa towaru, która podlegać będzie opodatkowaniu stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, gdyż ustawodawca w takiej sytuacji nie przewidział stawki obniżonej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie, którego dotyczy pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2, jest nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, że uzależnienie zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT od stosownych dla klasyfikacji działalności gospodarczych kodów PKD nie znajduje oparcia w aktualnym brzmieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ustawa ta bowiem nie odnosi się do poprawnego sklasyfikowania przedmiotu działalności i nie uzależnia od prawidłowości wpisu zastosowania określonej stawki podatku VAT.

Odnosząc się natomiast do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej znak: IPTPP4/443-854/12-4/BM, należy zauważyć, że podjęte tam rozstrzygnięcie nie jest sprzeczne z rozstrzygnięciem zapadłym w niniejszej sprawie. W powołanej bowiem interpretacji organ wyraźnie wskazał, że usługi polegające na samodzielnej sprzedaży nagrobków murowanych wraz z pomnikiem, o ile mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 96.03 i są związane z konkretną usługą pogrzebową podlegają opodatkowaniu stawką 8%. Podobnie w powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej znak: IBPP2/443-724/13/AB wnioskodawca, przedstawiając okoliczności faktyczne sprawy, w odniesieniu do wymienionych tam usług wskazał, że ich charakter bezwzględnie klasyfikuje je wszystkie jako usługi pogrzebowe o numerze PKWiU 96.03.

Tymczasem w przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, mamy do czynienia wyłącznie z dostawą.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania stawki 8% jest:

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków wraz z usługami dodatkowymi (np. wykonanie fundamentu, montaż nagrobka, liternictwo) - dot. pyt. nr 1,

* jest nieprawidłowe - dla sprzedaży nagrobków na rzecz konsumentów przez internet lub tradycyjnie, bez świadczenia dodatkowych usług tj. do samodzielnego montażu - dot. pyt. nr 2.

Tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie kwestie objęte pytaniami oznaczonym przez Wnioskodawcę numerami 1 oraz 2.

Natomiast zagadnienia objęte pytaniami oznaczonymi we wniosku numerami 3 i 4 są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi-tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl