IBPP2/4512-380/16-1/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-380/16-1/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 maja 2016 r. (data wpływu 20 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 19 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę krótkotrwałego najmu lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na usługę krótkotrwałego najmu lokalu mieszkalnego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 19 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 11 lipca 2016 r., znak: IBPP2/4512-380/16/MG.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT-u. W zakresie działalności Wnioskodawca zajmuje się m.in. wynajmem nieruchomości na własny rachunek. Jedna z należących do Wnioskodawcy nieruchomości to lokal mieszkalny w budynku mieszkalnym. Wnioskodawca podpisał umowę z inną firmą, której przedmiotem jest najem tego lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkotrwałego najmu. Umowa została zawarta na okres jednego roku, po tym okresie przechodzi na czas nieokreślony. Wynajmowany lokal jest w pełni umeblowany i wyposażony.

Opis sprawy został uzupełniony w ww. piśmie z 19 lipca 2016 o następujące informacje:

1. Wnioskodawca zamierza wynajmować lokal mieszkalny wyłącznie na cele krótkoterminowego najmu, taki cel wynika też z zawartej umowy najmu lokalu z najemcą (inną firmą), w której wyraźnie napisano, że "przedmiotem umowy jest określenie zasad najmu lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkoterminowego najmu". Taki cel dotyczy całego okresu trwania umowy, zarówno czasu 12 miesięcy, jak i czasu nieokreślonego, na który umowa przejdzie po okresie tych 12 miesięcy.

2. Wnioskodawca nie jest w posiadaniu umów najmu jakie najemca (firma) będzie zawierał ze swoimi podnajemcami, jednak z umowy najmu zawartej pomiędzy wnioskodawcą a najemcą wynika, że lokal mieszkalny będzie wynajmowany na cele dalszego krótkoterminowego najmu, w związku z tym najemca powinien tak też robić.

3. W umowie zawartej pomiędzy wnioskodawcą a najemcą (firmą) zawarto postanowienie, że przedmiotem umowy jest najem lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkoterminowego najmu, tak więc można powiedzieć, że cel najmu jest wyłącznie najem krótkoterminowy. Natomiast, jak już wskazano w pkt 2 uzupełnienia, Wnioskodawca nie jest w posiadaniu umów najmu, jakie najemca będzie zawierał z podnajemcami, nie zna w związku z tym postanowień zawartych w tych umowach a dotyczących m.in. celu najmu przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

4. Symbol PKWiU dla przedmiotowej usługi najmu krótkoterminowego lokalu mieszkalnego świadczonej przez Wnioskodawcę to symbol 55.20.19. Wnioskodawca nie zna natomiast symbolu PKWiU, którym będzie się posługiwał najemca, świadcząc usługi najmu przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy właściwym dla najmu wyżej opisanego lokalu na cele dalszego krótkoterminowego najmu będzie zastosowanie stawki 8% zgodnie z art. 41 ust. 2, art. 146a oraz poz. 163 zał. Nr 3 do ustawy o VAT zgodnie z zasadą, że ważny jest cel zawarcia umowy, czyli najem krótkoterminowy lokalu na cele mieszkalne?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że dla towarów i usług wymienionych w zał. nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie zaś do art. 146a ustawy o VAT stawka 8% obowiązuje w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. Z kolei pod poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały "usługi związane z zakwaterowaniem". Mając na względzie planowany najem lokalu mieszkalnego w celu jego dalszego krótkoterminowego najmu na cele mieszkaniowe Wnioskodawca uważa za zasadne opodatkowanie tej usługi preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i poz. 163 zał. nr 3 do ustawy o VAT. Formułując zdanie własne Wnioskodawca opierał się na interpretacji indywidualnej wydanej dla jego spółki w podobnej sprawie z dnia 21 lutego 2013 r. o sygnaturze IBPP1/443-1206/12/AZb.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wedle art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka ta wynosi 8%) - pod pozycją nr 163 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. "Usługi związane z zakwaterowaniem".

Z opisu sprawy wynika, że w zakresie swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się m.in. wynajmem nieruchomości na własny rachunek. Jedna z nieruchomości Wnioskodawcy to lokal mieszkalny w budynku mieszkalnym. Wnioskodawca zawarł umowę z inną firmą, której przedmiotem jest najem tego lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkotrwałego najmu. Umowa została zawarta na okres jednego roku, po tym okresie przechodzi na czas nieokreślony.

Wnioskodawca zamierza wynajmować lokal mieszkalny wyłącznie na cele krótkoterminowego najmu, taki cel wynika też z zawartej umowy najmu lokalu z najemcą (inną firmą), w której wyraźnie napisano, że "przedmiotem umowy jest określenie zasad najmu lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkoterminowego najmu". Taki cel dotyczy całego okresu trwania umowy, zarówno czasu 12 miesięcy, jak i czasu nieokreślonego, na który umowa przejdzie po okresie tych 12 miesięcy. W umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą (firmą) zawarto postanowienie, że przedmiotem umowy jest najem lokalu mieszkalnego na cele dalszego krótkoterminowego najmu. Wnioskodawca nie jest w posiadaniu umów najmu, jakie najemca będzie zawierał z podnajemcami, nie zna w związku z tym postanowień zawartych w tych umowach a dotyczących m.in. celu najmu przedmiotowego lokalu mieszkalnego. Symbol PKWiU dla przedmiotowej usługi najmu krótkoterminowego lokalu mieszkalnego świadczonej przez Wnioskodawcę to symbol 55.20.19. Wnioskodawca nie zna natomiast symbolu PKWiU, którym będzie się posługiwał najemca, świadcząc usługi najmu przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy w kontekście wskazanych przepisów ustawy o VAT należy stwierdzić, że skoro świadczona przez Wnioskodawcę usługa najmu zaklasyfikowana przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 55.20.19. faktycznie mieści się w tym grupowaniu, a jak wynika z umowy najmu zawartej miedzy stronami, lokal mieszkalny będzie wykorzystywany na cele dalszego krótkoterminowego zakwaterowania, to podlegać ona będzie opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2, jako wymieniona w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania stawki 8% dla usługi wskazanej w pytaniu Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych przez niego usług według PKWiU. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Tut. organ nie jest zatem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie ze wspomnianym wcześniej Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług.

W związku z powyższym interpretację podatkową wydano na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć przy tym należy, że interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu o konkretny przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego i wiąże Organ uprawniony do wydawania interpretacji indywidualnej wyłącznie w zakresie przedstawionym we wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności zmiana PKWiU dla opisywanych we wniosku usług) lub zmiana stanu prawnego powodują, że interpretacja traci ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl