IBPP2/4440-12/12/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4440-12/12/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W związku ze skargą z dnia 18 czerwca 2012 r. (przesłaną za pośrednictwem poczty - data stempla pocztowego 18 czerwca 2012 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-171/12/AB w przedmiocie podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, doręczoną w dniu 2 maja 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów w trybie art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) oraz na podstawie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) w związku z § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), uwzględnia skargę w całości, w związku z czym zmienia zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-171/12/AB, uznając stanowisko Wnioskodawcy w całości za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał na wniosek Spółki z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, zaskarżoną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-171/12/AB stwierdzając, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

We wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. dalej u.p.t.u.). Sprzedaży tej dokonuje na rzecz gmin i powiatów z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług który należy naliczać wynosi 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 10 u.p.t.u. dla dostawy tych towarów, których nabywcą jest gmina (powiat), a towar przeznaczony jest dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, należy zastosować stawkę 8%.

W dniu 26 kwietnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną znak: IBPP2/443-171/12/AB (skutecznie doręczona w dniu 2 maja 2012 r.) uznając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z ww. interpretacją Wnioskodawca pismem z dnia 12 maja 2012 r. (data nadania w urzędzie pocztowym 14 maja 2012 r., data wpływu 15 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 1 czerwca 2012 r.), wezwał do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę wydanej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

W odpowiedzi z dnia 11 czerwca 2012 r. znak: IBPP2/4432-38/12/AB na ww. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 12 maja 2012 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdził brak podstaw do zmiany indywidualnej interpretacji z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-171/12/AB podtrzymując jednocześnie swoje stanowisko.

Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. Skarżący, za pośrednictwem Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej, wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na interpretację indywidualną z dnia 26 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-171/12/AB.

W złożonej skardze z dnia 18 czerwca 2012 r. Skarżący zarzucił naruszenie art. 14b § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz art. 7 i 32 Konstytucji.

Stosownie do art. 54 § 3 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi organ, którego działanie lub bezczynność zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, po rozpatrzeniu przedmiotowej skargi z dnia 18 czerwca 2012 r. uwzględnia skargę w całości i stwierdza, że stanowisko Skarżącego przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W pozycjach 129-134 ww. załącznika nr 3, w części dotyczącej towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, wymieniono enumeratywnie towary, których sprzedaż korzysta z obniżonej stawki podatku VAT 8%.

Natomiast art. 41 ust. 10 ustawy wskazuje, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej (od dnia 1 stycznia 2011 r. - 8%) stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 i w związku z art. 41 ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

1.

towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,

2.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

* jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,

* jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,

* zakładowa straż pożarna,

* zakładowa służba ratownicza,

* gminna zawodowa straż pożarna,

* powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,

* terenowa służba ratownicza,

* ochotnicza straż pożarna,

* związek ochotniczych straży pożarnych,

* inne jednostki ratownicze.

W myśl art. 29 ww. ustawy o ochronie przeciwpożarowej, koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z:

* budżetu państwa;

* budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

* dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne;

* środków własnych podmiotów, o których mowa w art. 17, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na utworzenie jednostki ochrony przeciwpożarowej.

Ponadto zgodnie z art. 32 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki.

Koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1.

Z analizowanych przepisów wynika, że warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki jest to, by towary wymienione w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy przeznaczone były dla jednostek ochrony przeciwpożarowej i na określony w tym przepisie cel. Z mocy art. 29 ustawy o ochronie przeciwpożarowej gmina jest zobowiązana do ponoszenia kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowe, a zatem sprzedaż ww. towarów na rzecz jednostek samorządu terytorialnego ze wskazaniem przeznaczenia tych towarów na rzecz określonej jednostki ochrony przeciwpożarowej spełnia warunek dostawy dla jednostek ochrony przeciwpożarowej określony w art. 41 ust. 10 ustawy o VAT do zastosowania stawki VAT 8%.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Sprzedaży tej dokonuje na rzecz gmin i powiatów z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze powyższe przepisy, stwierdzić należy, iż z wykładni art. 41 ust. 2 i ust. 10 ustawy o VAT nie można dokonywać z pominięciem przepisów art. 29 pkt 2 i art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Z pierwszego przepisu wynika, że koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, natomiast art. 32 ust. 2 stanowi, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina. Skoro zatem na gminę (powiat) został nałożony ustawowy obowiązek finansowania kosztów funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej, jak również kosztów wyposażenia, utrzymania i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej, a sama gmina (powiat) nie jest jednostką ochrony przeciwpożarowej, to mimo, że formalnym nabywcą sprzętu przeciwpożarowego jest gmina lub powiat, faktycznie dostawa tego sprzętu następuje na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej, z przeznaczeniem na cele ochrony przeciwpożarowej.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, bowiem w przedmiotowej sprawie będą miały miejsce dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT na rzecz gmin lub powiatów z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej.

Taka dostawa winna więc zostać opodatkowana stawką podatku VAT 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym stawka podatku VAT na dostawę towarów wymienionych w załączniku nr 3 poz. 129-134 ustawy o VAT dokonywana na rzecz gmin i powiatów z przeznaczeniem dla jednostek ochrony przeciwpożarowej wynosi 8%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejsze rozstrzygnięcie. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) na adres Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl