IBPP2/443-977/09/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-977/09/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przekazywane nagrody sportowe uczestnikom zawodów i imprez sportowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przekazywane nagrody sportowe uczestnikom zawodów i imprez sportowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach statutu prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Działalność gospodarcza polega m.in. na organizowaniu zawodów i imprez sportowych zleconych przez kontrahentów na rzecz swoich pracowników, typu zawody narciarskie, strzeleckie, kręglarskie, zawody w piłce siatkowej, w tenisie stołowym itp.

W związku z tą usługą Wnioskodawca wystawia kontrahentom faktury sprzedaży VAT, opodatkowaną stawką 22%. Cena sprzedaży jest tak skalkulowana, że całkowicie pokrywa koszty zorganizowania zawodów i imprez sportowych, w tym między innymi zakup wyposażenia sportowego, karnetów, odzieży sportowej, koszty transportu, wynajem hal sportowych, basenów, zorganizowanie poczęstunku dla uczestników a także zakup nagród rzeczowych dla uczestników tych zawodów. Pozwala ona także na osiąganie zysków, które przeznaczane są na finansowanie działalności statutowej klubu Wnioskodawcy.

Nagrody sportowe m.in. sprzęt sportowy, odzież sportowa, drobny sprzęt AGD i RTV, puchary nie są prezentami o małej wartości ani próbkami w myśl art. 7, natomiast bez wątpienia przysługuje przy zakupie tych nagród prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w myśl art. 86 ust. 1 zakup nagród rzeczowych jest elementem odpłatnie prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w myśl z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przekazywane nagrody sportowe uczestnikom zawodów i imprez sportowych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród sportowych uczestnikom zawodów (osobom fizycznym będącym pracownikami kontrahenta) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to element odpłatnej działalności gospodarczej - przekazanie odbywa się za wynagrodzeniem jakim jest sprzedaż opodatkowana na rzecz kontrahenta, udokumentowana fakturą sprzedaży VAT, tytułem organizacji zawodów lub imprez sportowych. Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 opodatkowaniu podlega przekazanie towarów bez wynagrodzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zasadą jest, że usługa podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny. Jeżeli daną usługę wykonano nieodpłatnie, to nie podlega ona opodatkowaniu - z pewnymi zastrzeżeniami dotyczącymi usług nieodpłatnych zrównanych z usługami świadczonymi odpłatnie.

Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści wniosku wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające na organizowaniu zawodów i imprez sportowych jak zawody narciarskie, strzeleckie, kręglarskie, zawody w piłce siatkowej, w tenisie stołowym itp., zleconych przez kontrahentów na rzecz swoich pracowników.

W związku z wykonaniem ww. usługi Wnioskodawca wystawia kontrahentom faktury sprzedaży VAT ze stawką 22%. Sprzedaż usługi obejmuje całkowite pokrycie kosztów zorganizowania zawodów i imprez sportowych, w tym między innymi zakup wyposażenia sportowego, karnetów, odzieży sportowej, koszty transportu, wynajem hal sportowych, basenów, zorganizowanie poczęstunku dla uczestników a także zakup nagród rzeczowych dla uczestników tych zawodów.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ww. działalność pozwala mu na osiąganiu zysków, które przeznaczane są na finansowanie działalności statutowej jego klubu.

Z powyższego wynika, że usługa polegająca na organizowaniu zawodów i imprez sportowych jest wykonywana na rzecz zleceniodawcy odpłatnie.

Z treści powołanych regulacji prawnych wynika, że nieodpłatne przekazanie nagród rzeczowych przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników zawodów i imprez sportowych, będących pracownikami zleceniodawcy, stanowi, co do zasady, dostawę towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże, o ile faktycznie wartość nagród będzie elementem wynagrodzenia za świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz zleceniodawcy usługę organizacji zawodów i imprez sportowych, a tym samym będzie jednym z elementów podstawy opodatkowania podatkiem VAT tej usługi, wówczas sama czynność fizycznego przekazania przez Wnioskodawcę towarów (nagród) uczestnikom zawodów i imprez sportowych, nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ewentualny obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu przekazania towarów (nagród) zwycięzcom konkursu, ciążyć będzie na zleceniodawcy (kontrahencie).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż przekazanie nagród uczestnikom zawodów i imprez sportowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za prawidłowe, co nie oznacza jednak, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ogóle, gdyż jak wskazano wyżej, ewentualny obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu przekazania towarów (nagród) zwycięzcom konkursu ciążyć będzie na zleceniodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl