IBPP2/443-971/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-971/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 14 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy dopuszczalne jest wystawianie kontrahentom, w okresie obowiązywania umowy o e-fakturowanie, papierowych faktur korygujących oraz papierowych duplikatów, do faktur papierowych wystawionych jeszcze przed zawarciem przedmiotowej umowy o e-fakturowanie, w której wyrażona została zgoda na e-fakturowanie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy dopuszczalne jest wystawianie kontrahentom, w okresie obowiązywania umowy o e-fakturowanie, papierowych faktur korygujących oraz papierowych duplikatów do faktur papierowych, wystawionych jeszcze przed zawarciem przedmiotowej umowy o e-fakturowanie, w której wyrażona została zgoda na e-fakturowanie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką lub Podatnikiem) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług informatycznych. Celem usprawnienia procesów związanych z fakturowaniem, Spółka rozważa możliwość wprowadzenia elektronicznego wystawiania i przesyłania faktur do kontrahentów, zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119; dalej: "Rozporządzenie"). Faktury (zarówno pierwotne jak i korygujące) wystawiane będą przy zastosowaniu elektronicznej wymiany danych (zwaną dalej "EDI") z użyciem oprogramowania Spółki. W systemie operatora EDI następować będzie translacja kodu informatycznego, w którym faktura elektroniczna (dalej również "e-faktura") została opracowana przez jej wystawcę, na kod informatyczny akceptowany dla systemu informatycznego odbiorcy. Poprzez operatora EDI następuje przekazanie e-faktury do odbiorcy. Szczegółowe procedury mające zapewnić autentyczność pochodzenia faktur oraz integralność ich treści będą przez Spółkę zagwarantowane. W umowie w sprawie e-fakturowania Spółka i kontrahent ustalą sposób potwierdzania odbioru przez kontrahenta e-faktury korygującej jak również określą sam moment jej odbioru. W swojej praktyce, obok e-komunikatów Spółka zamierza akceptować również inne formy potwierdzeń np. e-mail oraz fax.

W zamierzeniu Spółki, docelowo po pełnym wdrożeniu EDI, po podpisaniu z kontrahentem umowy o e-fakturowanie wszystkie transakcje w okresie wskazanym w przedmiotowej umowie dokumentowane będą jednolicie fakturami wystawianymi w formie elektronicznej. Jednakże, w okresie wstępnego wdrożenia systemu EDI umowy o e-fakturowanie z kontrahentem będą dotyczyć nie całości podpisanych umów handlowych, lecz ich określonych części. Fakturowanie umów handlowych odbywa się z trzech modułów Systemu Informatycznego. Pierwszym etapem wdrożenia EDI będzie objęty jeden moduł Sprzedaży i tylko umowy handlowe fakturowane z tego modułu będą objęte EDI - tak więc we wstępnym etapie wdrożenia EDI umowy z kontrahentem o e-fakturowaniu będą zawierały listę umów handlowych objętych EDI. W przypadku, gdy już po zawarciu umowy, w której wyrażona była zgoda kontrahenta na wystawianie i przesyłanie faktur drogą elektroniczną zaistnieje konieczność wystawienia korekty/duplikatu do faktury wystawionej pierwotnie w formie papierowej bądź też jej papierowego duplikatu Spółka zamierza wystawić przedmiotowe korekty i duplikaty również w formie papierowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dopuszczalne jest wystawianie kontrahentom w okresie obowiązywania umowy o e-fakturowanie papierowych faktur korygujących oraz papierowych duplikatów do faktur papierowych wystawionych jeszcze przed zawarciem przedmiotowej umowy o e-fakturowanie, w której wyrażona została zgoda na e-fakturowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obecnym stanem prawnym dopuszczona jest możliwość przesyłania przez Spółkę papierowych faktur korygujących oraz duplikatów do faktur w formie papierowej jeżeli wystawienie papierowej faktury korygującej/duplikatu nastąpi już po zawarciu umowy w sprawie e-fakturowania, w której wyrażona została przez tego samego kontrahenta zgoda na wystawianie e-faktur. W świetle przepisów § 5 rozporządzenia o e-fakturowaniu zasadą jest, iż faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej powinny być przesłane w tej samej formie. Tak więc w przypadku, gdy Spółka wystawia fakturę w formie elektronicznej, to także w takiej formie jest zobowiązana do dokonania korekty tej faktury. Przepisy rozporządzenia nie regulują jednak sytuacji, gdy strony zawrą umowę o e-fakturowanie obejmującą dokumentowanie transakcji w określonym czasie, a pojawi się konieczność wystawienia faktury korygującej do papierowej faktury VAT wystawionej jeszcze przed datą zawarcia umowy o e-fakturowanie. W opinii Spółki w analizowanym stanie faktycznym zastosowania znaleźć nie mogą przepisy § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie e-fakturowania. Odnoszą się one bowiem do przypadku, gdy faktura główna ma formę elektroniczną. W konsekwencji, zdaniem Spółki brak jest jakichkolwiek przeciwwskazań, aby korekta faktury papierowej w okresie obowiązywania umowy o e-fakturowanie następowała również drogą papierową. Takie stanowisko potwierdzają także regulacje unijne. Zgodnie z art. 218 Dyrektywy Nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. dalej "Dyrektywa" państwa członkowskie uznają za faktury dokumenty lub noty w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają warunki określone w niniejszym rozdziale (Rozdział 3). Przy tym stosownie do art. 219 Dyrektywy każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje: się za fakturę. Jak z tego wynika, na co wskazuje tryb oznajmujący użyty w przytoczonych przepisach, państwa: członkowskie są obowiązane uznawać za faktury wszelkie dokumenty, w formie papierowej lub w formie elektronicznej, które spełniają określone w niej wymagania. Dotyczy to odpowiednio faktur korygujących jako dokumentów odnoszących się do faktur. Tym samym z punktu widzenia Dyrektywy forma dokumentu (w tym papierowa lub elektroniczna), o ile spełnia określone warunki, powinna być obojętna dla uznania go za fakturę/fakturę korygującą. Przyjęcie odmiennej interpretacji na gruncie polskiego porządku prawnego nie znajduje oparcia w świetle wykładni systemowej przepisów o VAT. Uniemożliwia bowiem ustalenie obrotu w prawidłowej wysokości i tym samym sprzeczna jest z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Przepis ten w sposób jednoznaczny określa przypadki, w których możliwe jest dokonanie korekty obrotu dla celów opodatkowania VAT bez względu na to, czy podstawą do korekty jest faktura papierowa czy też e-faktura. Zauważyć należy, że art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, które mogą skutkować ograniczeniem prawa do zmniejszania obrotu o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących oraz nie różnicuje ich na korekty faktur wystawione w formie elektronicznej lub wystawione w formie papierowej. W opinii Spółka przepisy podatkowe nie formułują żadnych ograniczeń dla przypadku, gdy korekta papierowej faktury VAT dokonywana jest również w formie papierowej pomimo, że następuje już w okresie, gdy z kontrahentem obowiązuje umowa o e-fakturowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przepisy o podatku od towarów i usług przewidują dwie formy faktur, tzw.: papierową i elektroniczną.

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W myśl § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r., jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu lub zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do faktur i faktur korygujących wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej (§ 20 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie § 20 z ust. 3 powołanego rozporządzenia, faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.

Stosownie do zapisu § 20 ust. 4 ww. rozporządzenia, duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Natomiast w przypadku faktur i faktur korygujących wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej, w myśl ust. 5 tegoż paragrafu, duplikat faktury i faktury korygującej sprzedawca przesyła nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej, przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

W § 5 ust. 2 rozporządzenia, zapisano, iż w przypadkach, gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesyłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług informatycznych. Celem usprawnienia procesów związanych z fakturowaniem, Spółka rozważa możliwość wprowadzenia elektronicznego wystawiania i przesyłania faktur do kontrahentów, zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119; dalej: "Rozporządzenie"). Faktury (zarówno pierwotne jak i korygujące) wystawiane będą przy zastosowaniu elektronicznej wymiany danych (zwaną dalej "EDI") z użyciem oprogramowania Spółki. W systemie operatora EDI następować będzie translacja kodu informatycznego, w którym faktura elektroniczna (dalej również "e-faktura") została opracowana przez jej wystawcę, na kod informatyczny akceptowany dla systemu informatycznego odbiorcy. Poprzez operatora EDI następuje przekazanie e-faktury do odbiorcy. Szczegółowe procedury mające zapewnić autentyczność pochodzenia faktur oraz integralność ich treści będą przez Spółkę zagwarantowane.

W zamierzeniu Spółki, docelowo po pełnym wdrożeniu EDI, po podpisaniu z kontrahentem umowy o e-fakturowanie wszystkie transakcje w okresie wskazanym w przedmiotowej umowie dokumentowane będą jednolicie fakturami wystawianymi w formie elektronicznej. Jednakże, w okresie wstępnego wdrożenia systemu EDI umowy o e-fakturowanie z kontrahentem będą dotyczyć nie całości podpisanych umów handlowych, lecz ich określonych części. Fakturowanie umów handlowych odbywa się z trzech modułów Systemu Informatycznego. Pierwszym etapem wdrożenia EDI będzie objęty jeden moduł Sprzedaży i tylko umowy handlowe fakturowane z tego modułu będą objęte EDI - tak więc we wstępnym etapie wdrożenia EDI umowy z kontrahentem o e-fakturowaniu będą zawierały listę umów handlowych objętych EDI. W przypadku, gdy już po zawarciu umowy, w której wyrażona była zgoda kontrahenta na wystawianie i przesyłanie faktur drogą elektroniczną zaistnieje konieczność wystawienia korekty/duplikatu do faktury wystawionej pierwotnie w formie papierowej bądź też jej papierowego duplikatu Spółka zamierza wystawić przedmiotowe korekty i duplikaty również w formie papierowej.

Z cytowanych przepisów wynika, iż faktura może by sporządzona i wystawiona w formie papierowej i elektronicznej, lecz jedynie przy zachowaniu metod i zasad wymienionych ww. wskazanych przepisach.

Analiza wskazanych przepisów nakazuje stwierdzić, iż udokumentowanie transakcji gospodarczej poprzez wystawienie faktury papierowej, obliguje wystawcę tej faktury, do wystawienia w przypadkach wymienionych w § 20 ust. 1 rozporządzenia, faktury korygującej również w formie papierowej.

Podobnie, wystawianie faktur w formie elektronicznej pociąga za sobą konieczność wystawiania ewentualnych faktur korygujących również w tej formie. Zasadą jest, że faktury korygujące wystawione do faktur wystawionych i przesłanych elektronicznie wystawia się i przesyła w tej samej formie.

Należy jednocześnie zauważyć, iż istnieje możliwość wystawienia faktury korygującej w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich kiedy system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesyłanie faktur korygujących w formie elektronicznej. Oznacza to, iż wystawianie faktur korygujących i duplikatów e-faktur w formie papierowej, powinno mieć charakter incydentalny. Taką przeszkodą techniczną może być np. przejściowa awaria komputera, serwera, systemu.

Zatem prawidłowym będzie postępowanie polegające na wystawianiu faktur korygujących (duplikatów), w formie papierowej, do pierwotnie wystawionych faktur w formie papierowej oraz wystawianiu faktur korygujących, w formie elektronicznej, do faktur wystawionych w tej samej formie.

Zatem fakt zawarcia umowy z kontrahentem o e-fakturowanie, nie wyklucza możliwości wystawiania faktur korygujących (duplikatów) w formie papierowej do pierwotnie wystawionych faktur papierowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z obecnym stanem prawnym, dopuszczona jest możliwość przesyłania przez Spółkę papierowych faktur korygujących oraz duplikatów do faktur w formie papierowej, jeżeli wystawienie papierowej faktury korygującej/duplikatu nastąpi już po zawarciu umowy w sprawie e-fakturowania, w której wyrażona została przez tego samego kontrahenta zgoda na wystawianie e-faktur, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl