IBPP2/443-957/12/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-957/12/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawiania przez Gminę pomieszczeń (wykorzystanie komercyjne) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in. w zakresie opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawiania przez Gminę pomieszczeń (wykorzystanie komercyjne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

Wnioskodawca zrealizował Inwestycję polegającą na rozbudowie oraz modernizacji budynku "OSP w (...) (dalej: "Inwestycja"). Inwestycja była realizowana w okresie od 28 maja 2008 r. do 31 lipca 2009 r. Inwestycja została następnie oddana do użytkowania w 2009 r.

Inwestycja ta w szczególności polegała na:

* Dobudowie kubatury 980,65 m3 do istniejącego budynku, w ramach której powstał garaż na wóz strażacki i pomieszczenia zaplecza wykorzystywane w celach szkoleniowych, rozbudowano kuchnię wyposażoną w 2 wewnętrzne windy do obsługi sali bankietowej, na 2 piętrze rozbudowano salę bankietową, w nowym segmencie zamontowano nowe okna z PCV, a także ocieplono stropodach oraz ściany;

* Dobudowie do istniejącej części budynku windy towarowo - osobowej z przeznaczeniem dla transportu pionowego produktów żywnościowych dla kuchni, jak również gości oraz osób niepełnosprawnych;

* Remoncie zaplecza socjalnego;

* Modernizacji zaplecza kuchennego na 1. piętrze;

* Remoncie istniejącej części sali bankietowej z zapleczem na 2. piętrze;

* Ociepleniu stropodachu wraz z wykonaniem nowych obróbek blacharskich, rynien oraz pokrycia dachu papą termozgrzewalną, jak również ociepleniu ścian zewnętrznych istniejącej części budynku;

* Modernizacji kotłowni z wymianą kotłów olejowych na kotły opalane groszkiem węglowym z podajnikiem o mocy 2 x 100 kW;

* Wymianie instalacji co., wraz z grzejnikami stalowymi.

Budynek OSP w (...) jest zajmowany przez następujące instytucje (Gmina udostępniła ten budynek w ramach ciążących na niej zadań przewidzianych przepisami prawa):

1.

Część tego obiektu zajmuje Gminna Biblioteka Publiczna w (...), będąca biblioteką publiczną w rozumieniu art. 18 i nast. ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jednolity, Dz. U. z 2012 r. poz. 642), prowadzoną w formie instytucji kultury, o której mowa w art. 9 i nast. ustawy z dnia z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity, Dz. U. z 2012 r. poz. 406). Obowiązek utworzenia i prowadzenia (utrzymania) biblioteki publicznej wynika m.in. z art. 19 ust. 2 cyt. ustawy o bibliotekach.

2.

Inna natomiast część tego obiektu jest używana przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w (...), również działający w formie samorządowej instytucji kultury. Obowiązek utworzenia i prowadzenia (utrzymania) instytucji kultury wynika m.in. z art. 9 ust. 1 i 2 cyt. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

3.

Ponadto część tego obiektu zajmowana jest również przez Ochotniczą Straż Pożarną w (...), która działa w formie stowarzyszenia. Także i w tym przypadku na Gminie spoczywa tego rodzaju obowiązek, co wynika m.in. z art. 29 pkt 2 oraz art. 32 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jednolity, Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380, z późn. zm.).

Ww. instytucje zostały przez Gminę wyposażone w majątek w formie określonych środków trwałych - takich jak m.in. pomieszczenia w budynku OSP w (...). Obiekt ten, który był przedmiotem ww. Inwestycji, z punktu widzenia zasad rachunkowości Gminy, jest środkiem trwałym Gminy. Z tym zastrzeżeniem, że w 2003 r., w wyniku uchwały Rady Gminy, część tego budynku (tekst jedn.: sala bankietowa wraz z zapleczem oraz pomieszczenie biblioteki) zostały ujęte dla celów rachunkowości jako środki trwałe Gminnej Biblioteki Publicznej oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Rekreacji. Jednakże całość nakładów poniesionych na opisaną Inwestycję zwiększyło wartość środka trwałego ujętego w księgach Gminy. Właścicielem całości obiektu OSP w (...) pozostaje nadal Gmina. Wyżej wymienione 3 instytucje nie uiszczają Gminie odpłatności z tego tytułu, że zostały wyposażone w przedmiotowy majątek ("wykorzystanie niekomercyjne").

W pozostałej części (tekst jedn.: w części niezajmowanej przez 3 wymienione wyżej instytucje) obiekt jest wydzierżawiony na rzecz Poczty Polskiej (od 1993 r.) oraz na rzecz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej (od 2003 r.). Gmina zawarła w tym zakresie dwie umowy dzierżawy - jedną z S.A., a drugą z przedsiębiorcą prowadzącym Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Z tytułu obu umów dzierżawy kontrahenci uiszczają na rzecz Gminy czynsz dzierżawny, Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny (dalej: "wykorzystanie komercyjne / odpłatne").

Zakupy składające się na opisaną na wstępie Inwestycję były dokonywane przez Gminę. Gmina dokonywała płatności za te zakupy ze środków własnych. Zakupy te zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę z wykazanym podatkiem VAT. Niezależnie od wydatków na ww. Inwestycję, Gmina ponosi również wydatki bieżące na utrzymanie budynku OSP w (...). Wśród tych wydatków są koszty wspólne całego budynku - takie jak koszty energii elektrycznej, która służy częściom wspólnym budynku (ciągi komunikacyjne, kotłownia itp.) oraz koszty innych mediów zużywanych w całym budynku. Wydatki te w dalszej części zwane są "wspólnymi wydatkami bieżącymi".

Zakupy składające się na wspólne wydatki bieżące były i są dokonywane przez Gminę. Gmina dokonuje płatności za te zakupy z środków własnych. Zakupy te są dokumentowane fakturami wystawionymi na Gminę z wykazanym podatkiem VAT.

Wnioskodawca zaznacza, iż Gmina nie jest w stanie jednoznacznie przypisać poszczególnych kwot podatku naliczonego wynikającego z zakupów dokonanych w ramach Inwestycji, jak i zakupów w ramach wspólnych wydatków bieżących do czynności opodatkowanych VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1):

Czy odpłatne wydzierżawianie przez Gminę pomieszczeń w budynku OSP w (...) na rzecz zainteresowanych (wykorzystanie komercyjne) podlega opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Odpłatne wydzierżawianie przez Gminę pomieszczeń w budynku OSP w (...) na rzecz zainteresowanych (wykorzystanie komercyjne) podlega opodatkowaniu VAT, a Gmina postępuje prawidłowo, wystawiając z tego tytułu faktury.

UZASADNIENIE stanowiska:

Ad. 1)

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 - dalej: "ustawa o VAT") podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z kolei ust. 2 tego artykułu stanowi, że "działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy (...).

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego, w tym gminy, są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego spełniają zatem przesłanki do bycia podatnikiem VAT na zasadach ogólnych.

Jak podkreśla się w fachowej literaturze przedmiotu: "Jeżeli zatem organ władzy publicznej sceduje wykonanie odpłatnych zadań, do wykonania których został sam powołany (o ile byłoby to zgodne z przepisami prawa), podmiotowi spoza ww. kręgu, podmiot ten realizując takie zadania z zakresu prawa publicznego nie korzysta z omawianego wyłączenia, będąc podatnikiem VAT, o ile oczywiście zadania te mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2.

Ponadto wyłączenie ze statusu podatnika nie ma również zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych." (Zubrzycki, Charakter wyłączenia z definicji podatnika organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy: J. Zubrzycki, Leksykon VAT. Tom I, UNIMEX, Wrocław 2011, str. 469-470.)

Reasumując, jeżeli organ władzy publicznej (tutaj: Gmina) wykonuje czynności w postaci dostawy towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem na podstawie umowy cywilnoprawnej, to jest on podatnikiem VAT z tego tytułu.

Identyczne stanowisko zaprezentował Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: "NSA") np. w wyroku z dnia 8 grudnia 2009 r., sygn. akt I FSK 1333/08 (wyrok dostępny w CBOSA), uznając za prawidłowe zapatrywanie Ministra Finansów, że dostawa przez gminę terenów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę (budowlanych) podlegała opodatkowaniu wówczas obowiązującą stawką podstawową 22%, gdyż gmina działała w charakterze podatnika VAT.

Uznając zatem, że Gmina działa w zakresie wydzierżawiania pomieszczeń w charakterze podatnika VAT, należy ustalić, czy wykonuje ona czynności opodatkowane VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W opisanym stanie faktycznym Gmina wydzierżawia odpłatnie część pomieszczeń w budynku OSP w (...) na rzecz Poczty Polskiej oraz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Jest to dzierżawa wieloletnia, która miała miejsce przed dokonaniem opisanej na wstępie Inwestycji, w trakcie jej realizacji i trwa nadal. Należy uznać, iż dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W opisanym stanie faktycznym Gmina nie działa w charakterze organu władzy publicznej, lecz działała tak jak każdy inny przedsiębiorca wynajmujący/wydzierżawiający swoje nieruchomości na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Reasumując, wydzierżawiając pomieszczenia budynku OSP w (...) Gmina działa w charakterze podatnika VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, dokonując odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie dotyczącym opodatkowania podatkiem VAT odpłatnego wydzierżawiania przez Gminę pomieszczeń (wykorzystanie komercyjne) - uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest właścicielem obiektu OSP w (...).

Budynek ten w części jest wydzierżawiony na rzecz Poczty Polskiej (od 1993 r.) oraz na rzecz Niepublicznego Zakład Opieki Zdrowotnej (od 2003 r.). Gmina zawarła w tym zakresie dwie umowy dzierżawy - jedną z S.A., a drugą z przedsiębiorcą prowadzącym Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Z tytułu obu umów dzierżawy kontrahenci uiszczają na rzecz Gminy czynsz dzierżawny, Gmina wystawia faktury VAT i odprowadza podatek należny.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma, m.in., wątpliwości czy odpłatne wydzierżawianie przez niego pomieszczeń w budynku OSP na rzecz Poczty Polskiej oraz na rzecz Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Odnosząc się do ww. kwestii należy na wstępie wskazać, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W świetle powyższego umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności na zasadach ogólnych.

Zatem stwierdzić należy, iż cywilnoprawna umowa dzierżawy będąca czynnością odpłatną stanowi, stosownie do zapisów ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 106 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, że odpłatne wydzierżawianie przez Gminę pomieszczeń w budynku OSP (nazwane we wniosku - wykorzystaniem komercyjnym) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i Gmina postępuje prawidłowo wystawiając z tego tytułu faktury, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie objęte pytaniami oznaczonymi nr 2, nr 3 i nr 4, będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach,Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl