IBPP2/443-953/08/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-953/08/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 10 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* dokumentowania przez dostawcę zbiorczą fakturą korygującą udzielonego rabatu,

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, m.in., w zakresie dokumentowania przez dostawcę zbiorczą fakturą korygującą udzielonego rabatu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 września 2008 r. znak: IBPP2/443-662/08/BW.

Ponadto w dniu 17 października 2008 r. wpłynęło pismo uzupełniające do wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada sieć sklepów (marketów), w których realizuje sprzedaż detaliczną.

Przedstawiając sytuację nr 1 Wnioskodawca wskazał, że od dostawców z którymi współpracuje, z tytułu realizacji obrotu, otrzymuje premię pieniężną - bonus, uzależniony od wielkości zakupionych towarów. Bonus rozliczany jest w cyklach miesięcznych lub kwartalnych i stanowi określony procent od wielkości zakupu netto pomniejszonego o udokumentowane zwroty, ustalony indywidualnie z kontrahentami. Stwierdził, że towary kupuje od dostawców w oparciu o spisane umowy o współpracy, w których zawarta jest klauzula o wypłacie premii z tytułu zrealizowanego obrotu.

Natomiast w opisie sytuacji nr 2 wskazał, że ma również zawarte umowy z dostawcami, na podstawie których otrzymuje upust marketingowy określony procentowo i uzależniony od wartości zakupu netto dokonanego w danym miesiącu oraz niekiedy przysługuje pod warunkiem terminowego uregulowania wszystkich zobowiązań. Przy czym upust ten rozliczany jest w oparciu o fakturę korektę wystawioną przez dostawcę. Na wartość upustu dostawca wystawia w następnym miesiącu jedną fakturę korektę obejmującą w jednej pozycji wartościowo wszystkie dostawy poprzedniego miesiąca przed korektą z podaniem ogólnej nazwy towaru (np. wyroby alkoholowe bez rozbicia na rodzaje, asortyment, tak jak ma to miejsce na fakturze pierwotnej) i w jednej pozycji wartościowo wszystkie dostawy po korekcie. Wartość korekty zmniejszającej to wartość udzielonego upustu za zrealizowany obrót.

Częścią faktury jest załącznik zawierający zestawienia dowodów sprzedaży za miesiąc, którego rabat dotyczy: Nr faktury, data dowodu, data sprzedaży, wartość netto sprzedaży. Faktura - korekta zawiera adnotację, że jest wystawiona do faktur wymienionych w załączniku, za sprzedane wyroby w okresie....

W piśmie z dnia 3 października (przesłanym w związku z wezwaniem z dnia 24 września 2008 r. Nr IBPP22/443-662/08/BW) Wnioskodawca w uzupełnieniu do zapytań dotyczących sytuacji pierwszej wskazał natomiast, że premia pieniężna - bonus udzielany jest od ogólnej wartości dokonanych zakupów w przyjętym okresie rozliczeniowym, miesięcznym bądź kwartalnym w zależności od zawartej umowy o współpracę z danym kontrahentem (bonus uzależniony jest od obrotu nie od ilości dostaw).

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w umowach o współpracę zawarte są dodatkowe obowiązki stron:

Kupujący (Wnioskodawca) zobowiązuje się świadczyć na rzecz Sprzedającego (dostawcy) działania mające na celu zwiększenie zakupów polegające w szczególności na:

a.

udziale w organizowaniu akcji promocyjnych towarów pozostających w ofercie handlowej Sprzedającego,

b.

informowaniu o ofercie handlowej Sprzedającego w tym m.in. w gazetce reklamowej,

c.

umieszczeniu w sklepie znaku firmowego, znaku reklamowego lub sprzętu,

d.

promowaniu "nowości" wprowadzanych do obrotu,

e.

utrzymywaniu właściwej ekspozycji towarów Sprzedającego - wg dwustronnych uzgodnień,

f.

utrzymywaniu optymalnych stanów magazynowych w celu zapewnienia ciągłości sprzedaży.

Sprzedający zobowiązuje się do:

a.

nieodpłatnego dostarczania materiałów lub innych rzeczy wspomagających sprzedaż i niezbędnych do prezentacji lub degustacji towarów, tzw. gratis lub nagrody rzeczowe,

b.

udzielania Kupującemu pisemnej informacji o wielkości zakupów towarowych zrealizowanych na rzecz Kupującego z uwzględnieniem wielkości obrotów netto, rabatu podstawowego i korekt z tytułu zwrotów, wielkości terminowych zapłat za dostawy towarowe,

c.

udzielania rabatu podstawowego (rabat podstawowy to upust z cennika dostawcy i jest udzielany bezpośrednio na fakturze pierwotnej, cena towaru wykazanego na fakturze jest od razu niższa),

d.

udzielenia rabatu w wysokości 2% (2% stanowi przykład w zależności od umowy z kontrahentem) od wartości zakupu netto wypłacanego po ustalonym okresie rozliczeniowym (np. miesięcznym lub kwartalnym w zależności od umowy z kontrahentem) w oparciu o fakturę wystawioną przez Kupującego,

e.

wspierania akcji promocyjnych poprzez m.in. współudział w wydawaniu gazetki reklamowej,

f.

wspierania innych akcji organizowanych przez Kupującego.

Ponadto, odnośnie rabatu Wnioskodawca wyjaśnił, że rabat określony jest w stałym procencie, a jego wartość zależy od wielkości obrotu. Pośrednio zależny jest od innych działań podejmowanych przez Wnioskodawcę.

Prowadząc działania reklamowo-promocyjne (np. poprzez umieszczanie w gazetce reklamowej, odpowiednią ekspozycję) zakupionych towarów Wnioskodawca zwiększa ich sprzedaż w markecie, dokonuje zwiększonych zakupów, a przez to uzyskuje wyższy rabat. W uzupełnieniu do zapytań z sytuacji 2 z wniosku, Wnioskodawca w przedmiotowym piśmie z dnia 3 października 2008 r. stwierdził natomiast, iż jego zdaniem faktura wraz załącznikiem spełnia wymagania wymienione w § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.

Mianowicie zgodnie z § 16 ust. 2 zawiera:

1.

Numer kolejny oraz datę jej wystawienia (§ 16 ust. 2 pkt 1),

2.

Dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (§ 16 ust. 2 pkt 2:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

- Nazwa i adres sprzedawcy i nabywcy,

- Numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy,

- Bezpośrednio na fakturze korekcie nie są wymienione numery faktur pierwotnych i daty ich wystawienia, ale zawiera je załącznik do faktury.

Przykład:

Faktura-Korekta nr 858/KF/2008

Data wystawienia: 16 czerwca 2008 r.

Do faktur VAT: zestawienie faktur sprzedaży zawiera załącznik.

Z kolei załącznik zawiera: nr faktury, data dowodu, data sprzedaży, wartość netto faktury, podsumowanie wszystkich faktur w wartości sprzedaży netto.

b)

nazwę towaru lub usługi objętej rabatem;

Na fakturze korekcie podana jest ogólna nazwa towaru, bez podziału na asortyment, tak jak ma to miejsce na fakturach, do których wystawiona jest faktura korekta.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytania:

Czy prawidłowe jest dokumentowanie przez dostawcę udzielonego rabatu.

Jeżeli nie, to jakie to niesie dla Wnioskodawcy negatywne skutki - sytuacja druga.

Zdaniem Wnioskodawcy mimo występowania przypadków odmiennego orzecznictwa, zgodnie z interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. znak: PP3-812-1222/2004/AP/4026 czynności związane z premiami - bonusami jeżeli odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie należy traktować je jako czynności podlegające VAT i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT powinny być dokumentowane fakturami VAT.

W związku z tym że są to czynności opodatkowane, to pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturze.

Odnośnie sytuacji drugiej Wnioskodawca stwierdził, iż uważa, że dostawca może dla niego wystawiać zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur wystawionych w okresie objętym rabatem. Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów. Sposób udokumentowania, zmniejszenia ceny wskutek udzielenia rabatu jest uregulowany w przepisie § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Przepis ten nie ogranicza prawa podatnika do wystawienia jednej faktury na fakturze korygującej, dotyczącej kilku dokumentów pierwotnych. Co prawda bezpośrednio na fakturze korygującej nie ma wymienionych numerów faktur pierwotnych, ale jest odwołanie do załączonego zestawienia, które jest integralną częścią faktury.

Wnioskodawca wskazał, że co do możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej podobne stanowisko zajął Podkarpacki Urząd Skarbowy w Rzeszowie w piśmie z dnia 26 sierpnia 2004 r. nr PUS.II/443/214/2004, Opolski Urząd Skarbowy w Opolu w piśmie z dnia 9 grudnia 2004 r. nr PP/443-131-2/GK/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie w piśmie z dnia 16 sierpnia 2004 r. nr I US-II/443/108/04.

W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli sposób udokumentowania udzielonego rabatu byłby niezgodny z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. to nie rodzi do dla niego negatywnych skutków, bowiem dokonuje zmniejszenia podatku VAT naliczonego, nie uszczupla więc zobowiązania podatkowego. Taki sposób dokumentowania nie powoduje również potraktowania otrzymanego rabatu jako premii pieniężnej za określone zachowanie nabywcy, a zatem za świadczeniem usług, gdzie byłby zobowiązany do opodatkowania otrzymanego upustu jako premii pieniężnej i udokumentowania go fakturą VAT. Dostawca bowiem w załączniku do faktury wymienia konkretne dostawy, do których udzielony jest rabat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl natomiast postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartości zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje od kontrahentów upust marketingowy (rabat), określony stałym procentem i uzależniony od wartości zakupów. Upust ten rozliczany jest w oparciu o fakturę korektę. Przy czym na wartość upustu dostawca wystawia jedną fakturę korektę obejmującą w jednej pozycji wartościowo wszystkie dostawy z poprzedniego miesiąca. Częścią faktury jest załącznik zawierający zestawienie dowodów sprzedaży za miesiąc, którego rabat dotyczy.

Zdaniem Wnioskodawcy dostawca może wystawiać dla niego zbiorczą fakturę korygującą do wszystkich faktur wystawionych w okresie objętych rabatem. Jeżeli sposób udokumentowania udzielonego rabatu byłby niezgodny z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, w ocenie Wnioskodawcy nie rodzi to dla niego negatywnych skutków. Nie uszczupla zobowiązania podatkowego.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, iż stosownie do przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie natomiast z § 16 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b)

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zaznaczyć tutaj należy, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej, lecz wystawienie takiego dokumentu, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu i zawiera wszystkie wymagane elementy należy uznać za prawidłowe. Dlatego też nie ma przeszkód, by wystawiać zbiorcze faktury korygujące do co najmniej kilku faktur. Na takiej fakturze powinny być podane jednak wszystkie informacje dotyczące faktur pierwotnych, które pozwolą jednoznacznie stwierdzić, których faktur pierwotnych przedmiotowa faktura korygująca dotyczy, w szczególności obejmować korektą sprzedaż co do gatunku i tożsamą podmiotowo oraz wymieniać elementy kwotowe dotknięte tą samą stawką podatkową.

Reasumując dopuszczalne jest udokumentowanie rabatu za pomocą zbiorczych faktur korygujących, pod warunkiem, że spełnione zostaną warunki określone dla faktur korygujących - wynikające z § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia.

Zatem, jeżeli zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa faktura korekta wraz z załącznikiem spełnia wymagania określone w § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, to dopuszczalne jest udokumentowanie rabatu za pomocą zbiorczych faktur korygujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jakoby prawidłowe jest dokumentowanie przez dostawcę udzielonych rabatów zbiorczą fakturą korygującą należy uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie tutaj zauważyć, iż do obrotu powinna być wprowadzona prawidłowo wystawiona faktura.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że przedstawione w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące:

* opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę premii pieniężnych oraz

* prawa do odliczenia prze odbiorcę podatku naliczonego z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur VAT

będą przedmiotem oddzielnych rozstrzygnięć.

Należy tutaj zauważyć, iż w piśmie z dnia 17 października 2008 r. (stanowiącym uzupełnienie wniosku) Wnioskodawca poinformował, że odnośnie pytania co do prawidłowości wystawionych przez wystawców faktur korygujących z tytułu udzielonego rabatu nie oczekuje wydania interpretacji w zakresie zasadności i prawidłowości udzielonego rabatu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl