IBPP2/443-937/13/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-937/13/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 września 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z 10 grudnia 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe:

Jako czynny podatnik VAT prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawca nabył w styczniu br. niezabudowane działki. Wartość zakupionych działek została wprowadzona do księgi podatkowej jako zakup towaru. Działki w rejestrze gruntów figurują jako rolne, na chwilę obecną brak jest w tym rejonie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, co potwierdza załączone zaświadczenie z Urzędu Miasta w N. Brak jest decyzji o warunkach zabudowy. Nabywca działki w najbliższym czasie (przypuszczalnym terminie 1-2 lat) zagospodaruje tę działkę w ten sposób, że wybuduje na niej po uzyskaniu stosownych pozwoleń budynek (budynki) handlowo-usługowe. Obecnie w najbliższym sąsiedztwie działki znajdują się budynki mieszkalne, usługowe oraz użyteczności publicznej (straż pożarna), działka przylega bezpośrednio do drogi publicznej i znajduje się na terenie uzbrojonym (prąd, gaz ziemny, woda kanalizacja).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

1.

bezpośrednio na terenie działki będącej przedmiotem sprzedaży znajdują się budowle tj. rury instalacji gazowej, wodnej i kanalizacyjnej, przewody elektryczne - nie stanowiące prywatnej własności Wnioskodawcy,

2.

prawo do dysponowania jak właściciel ww. uzbrojeniem terenu leży w gestii odpowiednich właścicieli tych uzbrojeń,

3. Wnioskodawca nie posiada prawa do rozporządzania tymi uzbrojeniami (rury gazowe, wodn-kan. i przewody elektryczne) jak właściciel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż działki może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, czy też należy sprzedaż działki opodatkować wg stawki 23% VAT biorąc pod uwagę cel zakupu tj. zabudowanie w najbliższej przyszłości budynkiem mieszkalno-usługowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Sprzedaż działki należy opodatkować wg stawki 23% z uwagi na obecne zagospodarowanie działek bezpośrednio sąsiadujących oraz zamierzenia nabywcy co do zabudowania działki budynkiem usługowo-handlowym. W najbliższym okresie nabywca działki poczyni starania o wydanie warunków zabudowy i w dalszej kolejności o zezwolenia na budowę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Tereny budowlane, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane w myśl art. 2 pkt 33 ww. ustawy. Natomiast dostawa gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są terenami budowlanymi, jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć działkę, dla której nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Działka jest uzbrojona (prąd, gaz ziemny, woda, kanalizacja). Uzbrojenie to nie jest własnością Wnioskodawcy. Prawo do rozporządzania jak właściciel ww. uzbrojeniem nie leży w gestii Wnioskodawcy. Nabywca działki w najbliższym czasie (przypuszczalnym terminie 1-2 lat) zagospodaruje tę działkę w ten sposób, że wybuduje na niej po uzyskaniu stosownych pozwoleń budynek (budynki) handlowo-usługowe. Obecnie w najbliższym sąsiedztwie działki znajdują się budynki mieszkalne, usługowe oraz użyteczności publicznej (straż pożarna), działka przylega bezpośrednio do drogi i znajduje się na terenie uzbrojonym.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że dostawa przedmiotowego gruntu będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest on terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ponieważ grunt leży na chwilę obecną w rejonie, dla którego brak jest aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego jak również brak jest decyzji o warunkach zabudowy. Nie ma przy tym znaczenia, czy po sprzedaży nabywca uzyska decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub działka gruntu zostanie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl