IBPP2/443-922/09/UH - Zwolnienie z podatku VAT usług wynajmu pomieszczeń użytkowych na rzecz innej samorządowej jednostki budżetowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-922/09/UH Zwolnienie z podatku VAT usług wynajmu pomieszczeń użytkowych na rzecz innej samorządowej jednostki budżetowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku usług wynajmu pomieszczeń użytkowych na rzecz innej samorządowej jednostki budżetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku usług wynajmu pomieszczeń użytkowych na rzecz innej samorządowej jednostki budżetowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - jest samorządową jednostką budżetową i podlega pod organ prowadzący Województwo X i z dniem 8 stycznia 2009 r. została zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi usługi między innymi z zakresu wynajmu pomieszczeń użytkowych. Wnioskodawca zawierając umowy najmu, zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego stosuje zapis: umowa zawarta między Województwem X reprezentowanym Y a Województwem X reprezentowanym przez np. inną samorządową jednostkę budżetową wystawiając faktury VAT w swoim imieniu stosują stawkę 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy szkoła (reprezentując Województwo X) świadcząc usługi - wynajmu pomieszczeń (reprezentującej Województwo X) na rzecz innej samorządowej jednostki budżetowej, wystawiając fakturę VAT może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi świadczone między jednostkami budżetowymi są zwolnione z podatku od towarów i usług w związku z czym wystawiając faktury na rzecz tych Usługodawców Wnioskodawca powinien stosować stawkę zwolnioną z podatku, mimo zapisu w umowie, że strony reprezentują Województwo X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy o VAT. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, samorząd województwa:

1.

wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność,

2.

dysponuje mieniem wojewódzkim,

3.

prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

W myśl art. 6 ust. 2 ww. ustawy, województwo ma osobowość prawną.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jednostki organizacyjne powołane przez województwo mają status odrębnego od województwa podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż jednostki organizacyjne województwa np. jednostki budżetowe zobowiązane są do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach ogólnych określonych w cytowanej ustawie o VAT oraz aktach wykonawczych do tej ustawy.

Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Natomiast w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., kwestie regulowane wskazanym wyżej przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., rozstrzyga analogicznie brzmiący § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Pod poz. 138 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody - PKWiU 41.00.2, natomiast pod poz. 153 ww. załącznika Nr 3 usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne - PKWiU 90.00

A zatem z powyższego przepisu wynika, iż:

*

zwolnienie o którym mowa, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek),

*

zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU - 41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU - 90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest samorządową jednostką budżetową.

Wnioskodawca prowadzi usługi między innymi z zakresu wynajmu pomieszczeń użytkowych. Zawiera umowy najmu, zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego stosuje zapis: umowa zawarta miedzy Województwem X reprezentowanym przez Y a Województwem X reprezentowanym przez np. inną samorządową jednostkę budżetową wystawiając faktury VAT w swoim imieniu stosując stawkę 22%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz wskazane przepisy prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu pomieszczeń użytkowych innym samorządowym jednostkom budżetowym mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy § 13 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2009 r. Natomiast od 1 stycznia 2010 r. mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na mocy § 12 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż wystawiając faktury na rzecz tych podmiotów powinien stosować zwolnienie z podatku, mimo zapisu, że strony reprezentują Województwo X, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl