IBPP2/443-917/11/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-917/11/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż posiłków przygotowywanych przez stołówkę innym jednostkom budżetowym prowadzonym przez ten sam organ prowadzący jest działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy sprzedaż posiłków przygotowywanych przez stołówkę innym jednostkom budżetowym prowadzonym przez ten sam organ prowadzący jest działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Publiczna Szkoła Podstawowa w X jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Gmina X. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną, z której korzystają uczniowie i pracownicy szkoły. Uczniowie korzystający ze stołówki pokrywają jedynie wartość produktów zużytych do przygotowania posiłków. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z ustawową działalnością szkoły, która ma na celu zapewnienie prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Do opłat wnoszonych za korzystanie uczniów z posiłków nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Natomiast pracownicy wnoszą dodatkową opłatę za przygotowanie posiłku. Odpłatność za obiady jest dochodem budżetowym, odprowadzanym do organu prowadzącego raz w miesiącu. W związku z powyższym Wnioskodawca sklasyfikował stołówkę szkolną w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" i na tej podstawie korzysta ze zwolnienia z VAT. Od września 2011 r. decyzją organu prowadzącego Wnioskodawca planuje poszerzenie zakresu usług świadczonych przez stołówkę. Stołówka szkolna będzie przygotowywać i sprzedawać posiłki dla uczniów innych jednostek budżetowych (szkół i przedszkola) prowadzonych przez Gminę X, pobierając jedynie opłatę stanowiącą tzw. "wkład do kotła".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, iż sprzedaż posiłków jednostkom prowadzonym przez tę gminę jest dokumentowana fakturami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż posiłków przygotowanych przez stołówkę Wnioskodawcy innym jednostkom budżetowym prowadzonym przez ten sam organ prowadzący jest działalnością zwolnioną z podatku od towarów i usług i czy w związku z tym nie ma obowiązku zgłaszania szkoły jako płatnika podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy zmodyfikowane pismem z dnia 8 listopada 2011 r.: sprzedaż posiłków przygotowanych przez stołówkę Wnioskodawcy innym jednostkom budżetowym prowadzonym przez ten sam organ prowadzący jest działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w piśmie z dnia 8 listopada 2011 r., Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz zmodyfikował własne stanowisko. Zmiany wprowadzone w ww. piśmie przyjęto jako wersję ostateczną.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z kolei, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

a.

jednostkami budżetowymi,

b.

samorządowymi zakładami budżetowymi,

c.

jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

- z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, dla której organem prowadzącym jest Gmina X. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną, z której korzystają uczniowie i pracownicy szkoły.

Od września 2011 r. decyzją organu prowadzącego Wnioskodawca planuje poszerzenie zakresu usług świadczonych przez stołówkę. Stołówka szkolna będzie przygotowywać i sprzedawać posiłki dla uczniów innych jednostek budżetowych (szkół i przedszkola) prowadzonych przez Gminę X, pobierając jedynie opłatę stanowiącą tzw. "wkład do kotła".

Sprzedaż posiłków jednostkom prowadzonym przez tę samą gminę jest dokumentowana fakturami.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że sprzedaż posiłków, przygotowywanych w stołówce szkolnej Wnioskodawcy, będzie dokonywana na rzecz innych jednostek budżetowych (szkół, przedszkola) to będzie ona korzystała, na mocy § 13 ust. 1 pkt 13 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ze zwolnienia z podatku VAT. Zatem Wnioskodawca dokonując sprzedaży posiłków innym jednostkom budżetowym nie będzie miał z tego tytułu obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy ponadto zauważyć iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków szkolnych dla uczniów i pracowników Wnioskodawcy, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl