IBPP2/443-907/09/RSz - Określenie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na organizacji odpłatnych zajęć sportowych oraz nauki gry na instrumentach muzycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-907/09/RSz Określenie stawki podatku VAT dla usługi polegającej na organizacji odpłatnych zajęć sportowych oraz nauki gry na instrumentach muzycznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu 5 listopada 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na organizacji zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych (aerobik, nauka gry na pianinie, nauka gry na skrzypcach) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi polegającej na organizacji zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych (aerobik, nauka gry na pianinie, nauka gry na skrzypcach).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 28 stycznia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

X (dalej również: M.) jest instytucją kultury wpisaną do rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Urząd Miejski w S. M. świadczy usługi polegające na organizacji zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych (aerobik, nauka gry na pianinie, nauka gry na skrzypcach). Za udział w tych zajęciach pobierane są określone opłaty od ich uczestników. Usługi te zostały zakwalifikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do symboli 92.32.10, a więc do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Z uzupełnienia do wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. wynika, iż pobierane opłaty za udział w wymienionych we wniosku zajęciach nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Są przeznaczone na cele statutowe jednostki (wypłata wynagrodzeń dla instruktorów prowadzących wymienione zajęcia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT należy opodatkować odpłatne organizowanie, opisanych we wniosku, zajęć.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca opodatkował ww. zajęcia stawką VAT 7 %.

Uzasadnienie:

Większość usług związanych z kulturą - PKWiU na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) jako wymieniona w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy zwolniona jest od podatku. Niektóre usługi zostały jednak ze zwolnienia wyłączone, dotyczy to między innymi: wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10) oraz świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12). Jednocześnie jednak z uwagi na treść art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług czynności te zostały objęte obniżoną do 7 % stawka podatku. Zostały one bowiem wymienione w poz. 156, zawierających wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % załącznika do ustawy.

Czynności polegające na organizacji zajęć aerobiku, nauki gry na pianinie i nauki gry na skrzypcach zostały przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych". Ponieważ za udział w każdych zajęciach pobierane są od uczestników określone opłaty, zatem czynność ta, ze względu na treść poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy wyłączona jest ze zwolnienia od podatku. Jednocześnie jednak, ze względu na treść art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, korzysta ona z 7 % stawki podatku.

W piśmie uzupełniającym z dnia 28 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż wymienione we wniosku zajęcia należy opodatkować stawką VAT 7 %.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż stanowisko zostało sprecyzowane przez Wnioskodawcę w ww. piśmie z dnia 28 stycznia 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6, art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 8 ust. 3 powołanej ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie przepisu § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753) do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zasadą jest, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług wytwórca lub usługodawca sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary lub usługi wedlug zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wynika to z faktu, że właśnie ten podmiot posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia towaru/usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Zatem to do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub świadczącego usługę należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Tut. organ nie jest organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU oraz nie dokonuje weryfikacji klasyfikacji podanych przez zainteresowanego.

Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Przepisem art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, wprowadzono zwolnienie od podatku dla usług wymienionych w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy ujęto m.in. usługi związane z rekreacją i sportem (sklasyfikowane według PKWiU ex 92) z zastrzeżeniem, iż dotyczy to wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem odnosząca się do konkretnego załącznika do ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż MOKPI świadczy usługi polegające na organizacji zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych (aerobik, nauka gry na pianinie, nauka gry na skrzypcach). Za udział w tych zajęciach pobierane są określone opłaty od ich uczestników. Usługi te zostały zakwalifikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do symboli 92.32.10, a wiec do usług związanych z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż pobierane opłaty za udział w wymienionych we wniosku zajęciach nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Są przeznaczone na cele statutowe jednostki (wypłata wynagrodzeń dla instruktorów prowadzących wymienione zajęcia).

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, w sytuacji, gdy X świadczy przedmiotowe usługi polegające na organizacji zajęć dla dzieci, młodzieży i dorosłych (aerobik, nauka gry na pianinie, nauka gry na skrzypcach), które zostały zaklasyfikowane przez M. według PKWiU do grupowania 92.32.10-00.00 jako "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych", przy czym, świadcząc je, Wnioskodawca nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które z tytułu ich świadczenia, mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług, usługi te będą zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie cyt. art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego PKWiU, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania według PKWiU przedmiotowych usług. W związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku zaklasyfikowanie opisanych tam usług według PKWiU.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, (w szczególności innego, niż wskazane we wniosku, zaklasyfikowania usług według PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl