IBPP2/443-903/13/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-903/13/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 25 września 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Wniosek ten został uzupełniony pismem z 25 września 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 grudnia 2013 r. znak: IBPP2/443-903/13/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie zezwolenia na budowę nr 46-12 z dnia 30 stycznia 2012 r. (zał. nr 1) przystąpił do zadania inwestycyjnego umownie nazwanego P. (kategoria budynku XIV). Inwestycja jest nowym wyzwaniem dla Firmy Wnioskodawcy i stanowi poszerzenie usług związanych z dotychczasową działalnością kateringową. Budynek stanowi pensjonat mieszkalny przeznaczony na stały i czasowy pobyt ludzi starszych i niepełnosprawnych z całodobowymi usługami opiekuńczymi polegającymi na pomocy w myciu, ubieraniu, jedzeniu, organizacją wolnego czasu itp. Może również stanowić zaplecze noclegowe w dotychczasowej działalności jak obsługa konferencji, kursów, wesel itp. Na dzień dzisiejszy inwestycja jest wykonana w 95% i w tym zakresie wszelkie nakłady inwestycyjne zostały opodatkowane stawką podstawową podatku VAT tj. 23%. Wszystkie faktury są zapłacone. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej sprzedaży zwolnionej z podatku VAT. Bank na podstawie umowy kredytowej przed wypłatą każdej transzy żądał zabezpieczenia kwoty podatku VAT w wysokości 23%.

Także interpretacja indywidualna syg.... (zał. nr 2) utwierdziła Wnioskodawcę w przekonaniu, że budowa pensjonatu jest prawidłowo opodatkowana stawką 23% VAT.

W związku z tym Wnioskodawca dokonywał stosownych odliczeń podatku VAT w deklaracjach VAT-7K. Każdorazowo (zał. nr 3) Urząd Skarbowy otrzymywał wykaz faktur inwestycyjnych. W dniu 12 września 2013 r. Urząd Skarbowy zakończył kontrolę uznając, że zastosowanie stawki 23% VAT przez wykonawców usług budowlanych i budowlano-montażowych należy uznać za błędne (zał. nr 4).

W odpowiedzi na wezwanie znak: IBPP2/443-903/13/WN, Wnioskodawca uzupełnił wniosek informując:

* Budynek został zaklasyfikowany przez Prezydenta Miasta decyzją nr 46-12 z 30 stycznia 2012 r. do kategorii obiektów XIV - budynki zakwaterowania turystycznego, rekreacyjnego jako hotele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne.

* XXIII - place składowe, postojowe, składowiska odpadów, parkingi

* VIII - inne budowle

* Kategoria ta mieści się w PKOB 1211

* budynek stanowiący inwestycję pod nazwą P. nie będzie budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

* inwestycja budowy pensjonatu po jej zakończeniu będzie służyła wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, z samego bowiem założenia podjęcie tej decyzji o inwestycji było podyktowane rozwojem usług w ramach działalności opodatkowanej.

* sprawa nie została rozstrzygnięta i nie zostało złożone odwołanie ani zażalenie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 23% przez wykonawców inwestycji jest prawidłowe.

2. Czy Wnioskodawca ma prawo zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z uwagi na fakt, że wszelkie poniesione wydatki związane są z działalnością opodatkowaną.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z datą wpływu 24 grudnia 2013 r.).

Z uwagi na fakt, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych budynek P. jest kwalifikowany w Dziale 12 Wnioskodawca uważa, że przeprowadzone prace budowlane zostały prawidłowo opodatkowane przez wykonawców stawką 23%.

Ponadto z uwagi na fakt, że inwestycja jest związana z dotychczasową działalnością gospodarczą opodatkowaną - Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Przepis art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, a więc m.in. do budynków mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy oraz do lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Wskazać także należy, że dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiące usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z cyt. rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Przy czym, dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113,

natomiast dział PKOB 12 obejmuje:

* hotele i budynki zakwaterowania turystycznego - 121,

* budynki biurowe - 122,

* budynki handlowo-usługowe - 123,

* budynki transportu i łączności - 124,

* budynki przemysłowe i magazynowe - 125,

* ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej - 126,

* pozostałe budynki niemieszkalne - 127.

Klasa 1211 zawiera - budynki hoteli - obejmuje m.in.: hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, preferencyjną stawkę podatku VAT, ustawodawca przewidział wyłącznie dla instytucji, których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób. Przykładowo takimi zakładami są: internaty, domy studenckie, hotele pracownicze, domy dziecka, domy opieki społecznej dla osób przewlekle chorych lub upośledzonych, klasztory, domy zakonne. Obiektami (zakładami), w których pobyt osób z reguły ma charakter krótkookresowy są m.in.: hotele, motele, domy wczasowe, sanatoria, prewentoria, a także pensjonaty.

Tym samym obniżona 8% stawka podatku może mieć zastosowanie jedynie w odniesieniu do czynności związanych z budową, remontem i przebudową obiektów, których głównym celem jest cel mieszkaniowy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie zezwolenia na budowę przystąpił do zadania inwestycyjnego umownie nazwanego P. (kategoria budynku XIV). Budynek stanowi pensjonat mieszkalny przeznaczony na stały i czasowy pobyt ludzi starszych i niepełnosprawnych z całodobowymi usługami opiekuńczymi polegającymi na pomocy w myciu, ubieraniu, jedzeniu, organizacją wolnego czasu itp. Może również stanowić zaplecze noclegowe w dotychczasowej działalności jak obsługa konferencji, kursów, wesel itp. Inwestycja jest wykonana w 95% i w tym zakresie wszelkie nakłady inwestycyjne zostały opodatkowane stawką podstawową podatku VAT tj. 23%. Wszystkie faktury są zapłacone. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi żadnej sprzedaży zwolnionej z podatku VAT. Budynek został zaklasyfikowany przez Prezydenta Miasta do kategorii obiektów XIV - budynki zakwaterowania turystycznego, rekreacyjnego jako hotele, pensjonaty, domy wypoczynkowe, schroniska turystyczne. Kategoria ta mieści się w PKOB 1211.

Budynek stanowiący inwestycję pod nazwą P. nie będzie budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Inwestycja budowy pensjonatu po jej zakończeniu będzie służyła wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, z samego bowiem założenia podjęcie tej decyzji o inwestycji było podyktowane rozwojem usług w ramach działalności opodatkowanej.

Zatem dokonując analizy przedstawionego stanu faktycznego (dotyczącego pytania nr 1) w kontekście powołanych przepisów, należy stwierdzić, że skoro roboty budowlane wykonane są w budynku sklasyfikowanym pod symbolem PKOB 1211, to właściwą stawką podatku VAT na roboty budowlane przy budowie budynku P. jest 23% stawka podatku VAT.

Nadmienia się, iż to na podatniku ciąży obowiązek dokonania prawidłowej klasyfikacji obiektu budowlanego wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Tym samym to zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej - (Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania składnika majątku zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem o wskazanie symbolu (grupy): środka trwałego, obiektu budowlanego oraz wydanie opinii do Urzędu Statystycznego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym z uwagi na fakt, że wszelkie poniesione wydatki związane są z działalnością opodatkowaną.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem ust. 3-7, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl tego przepisu, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego, stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza wskazanych okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że po otrzymaniu przez Wnioskodawcę prawidłowo wystawionych faktur VAT potwierdzających wyświadczone usługi budowlane i budowlano-montażowe będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu ww. usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego jakim jest budowa P., gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tzn. Wnioskodawca będący podatnikiem VAT w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych nabywa usługi dotyczące inwestycji w postaci P., który zamierza wykorzystywać do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym w przypadku wystąpienia w rozliczeniu Wnioskodawcy nadwyżki podatku naliczonego nad należnym ma on prawo do zadeklarowania tej kwoty do zwrotu na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zmiana któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a w szczególności symbolu PKOB budynku P. lub zmiana stanu prawnego powoduje, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych po stronie wykonawców inwestycji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl