IBPP2/443-90/10/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-90/10/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2010 r. (data wpływu 1 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy przekazanie nagrody rzeczowej oraz bonu towarowego jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów nabytych w celu przekazania jako nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy przekazanie nagrody rzeczowej oraz bonu towarowego jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz określenia czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów nabytych w celu przekazania jako nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 marca 2010 r. znak: IBPP2/443-90/10/JJ oraz pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie art. biur-szkolnych. W ramach tej działalności stosuje różne formy działań marketingowych, które mają na celu zachęcić potencjalnego odbiorcę do nabycia u Wnioskodawcy określonego towaru.

Jedną z form organizowanych przez Wnioskodawcę promocji jest sprzedaż premiowa. Polega ona na premiowaniu zakupu określonych ilości towarów Spółki nagrodami rzeczowymi lub bonami towarowymi. Promocja adresowana jest na zasadach określonych w regulaminie promocji do potencjalnych klientów Spółki, którymi są głównie hurtownie oraz sklepy specjalistyczne na terenie całej Polski oraz UE.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż wartość nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej uzależniona jest od rodzaju promocji. Wydawane są nagrody o wartości w przedziale od 1 (jeden) złoty do kilkuset złotych lub kilku tysięcy złotych w zależności od wysokości budżetu przewidzianego na promocję. Łączna wartość nagród wydanych kontrahentowi nie jest ograniczona.

Nagrody rzeczowe są wydawane tylko podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą z potwierdzeniem odbioru nagrody. Jest prowadzona ewidencja pozwalająca na ustalenie danych podmiotów, którym wydano nagrody.

Drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie są przekazywane w ramach sprzedaży premiowej.

Jako nagroda w sprzedaży premiowej wydawane są również bony towarowe X. Są one wydawane na takich samych zasadach jak nagrody rzeczowe, za zakup towarów w określonej ilości towarów lub za osiągnięcie określonego pułapu obrotów. Jedynym warunkiem otrzymania nagrody zarówno w postaci nagrody rzeczowej jak i bonu towarowego jest realizacja zakupu w określonej ilości lub zrealizowanie określonego poziomu obrotów.

W piśmie z dnia 26 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż w podstawowym zakresie swojej działalności, tj. sprzedaż hurtowa art. biurowo-szkolnych Spółka prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Spółka incydentalnie dokonała w 2010 r. sprzedaży nieruchomości objętej zwolnieniem z VAT.

W piśmie uzupełniającym z dnia 7 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca zmodyfikował pytania. W niniejszej interpretacji odniesiono się zatem do pytań w formie nadanej w tym piśmie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazanie nagrody rzeczowej w ramach sprzedaży premiowej jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

2.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów nabytych w celu przekazania jako nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej.

3.

Czy przekazanie bonu towarowego jako nagrody w ramach sprzedaży premiowej jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagrody rzeczowej lub bonu towarowego w ramach sprzedaży premiowej jest nieodpłatną czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa i w świetle art. 7 ust. 2 i 3 nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Równocześnie Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku z tytułu zakupu towarów nabytych w celu przekazania jako nagrody rzeczowe w ramach sprzedaży premiowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez świadczenie usług, na podstawie art. 8 ust. 1 wymienionej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca promuje zakup określonych ilości towarów nagrodami rzeczowymi lub bonami towarowymi. Promocja adresowana jest na zasadach określonych w regulaminie promocji do potencjalnych klientów Spółki, którymi są głównie hurtownie oraz sklepy specjalistyczne na terenie całej Polski oraz UE.

Wydanie bonu towarowego jest związane wyłącznie z zakupem towarów w określonej ilości lub z osiągnięciem określonego pułapu obrotów. Jedynym warunkiem otrzymania nagrody zarówno w postaci nagrody rzeczowej jak i bonu towarowego jest realizacja zakupu w określonej ilości lub zrealizowanie określonego poziomu obrotów.

W konsekwencji stwierdzić należy, że przekazanie bonów towarowych nie stanowi ani dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, ani świadczenia usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy. Bon towarowy, stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru (otrzymania) w oznaczonym terminie określonych towarów i dlatego nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Bon nie jest towarem, lecz tylko kwitem, którym można zapłacić za nabywane towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Przekazania bonów, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Bony towarowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb - nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi. Tym samym fakt przekazania bonu nie powoduje powstania u Wnioskodawcy obowiązku podatkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż przekazanie bonu towarowego w ramach sprzedaży premiowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Powyższe regulacje wskazują, iż odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług całkowite bądź częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie art. biur-szkolnych. W ramach tej działalności stosuje różne formy działań marketingowych, które mają na celu zachęcić potencjalnego odbiorcę do nabycia u Wnioskodawcy określonego towaru.

Jedną z form organizowanych przez Wnioskodawcę promocji jest sprzedaż premiowa. Polega ona na premiowaniu zakupu określonych ilości towarów Spółki nagrodami rzeczowymi lub bonami towarowymi. Promocja adresowana jest na zasadach określonych w regulaminie promocji do potencjalnych klientów Spółki, którymi są głównie hurtownie oraz sklepy specjalistyczne na terenie całej Polski oraz UE. Wartość nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej uzależniona jest od rodzaju promocji. Wydawane są nagrody o wartości w przedziale od 1 (jeden) złoty do kilkuset złotych lub kilku tysięcy złotych w zależności od wysokości budżetu przewidzianego na promocję. Łączna wartość nagród wydanych kontrahentowi nie jest ograniczona. Nagrody rzeczowe są wydawane tylko podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą z potwierdzeniem odbioru nagrody. Jest prowadzona ewidencja pozwalająca na ustalenie danych podmiotów, którym wydano nagrody. Drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie są przekazywane w ramach sprzedaży premiowej. Jedynym warunkiem otrzymania nagrody zarówno w postaci nagrody rzeczowej jak i bonu towarowego jest realizacja zakupu w określonej ilości lub zrealizowanie określonego poziomu obrotów. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych na rzecz swoich kontrahentów oraz prawa od odliczenia podatku naliczonego od nabycia tych nagród. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w podstawowym zakresie swojej działalności, tj. sprzedaż hurtowa art. biurowo-szkolnych Spółka prowadzi sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Spółka incydentalnie dokonała w 2010 r. sprzedaży nieruchomości objętej zwolnieniem z VAT.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością Spółki może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością Spółki można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez Podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością Spółki, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy uznać, iż na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na zakup nagród rzeczowych, o ile zakupy te mają związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i o ile nie istnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT.

Rozstrzygając natomiast kwestię opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w okolicznościach wskazanych w przedmiotowym wniosku, należy odnieść się do brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów ustawodawca, w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, zaliczył również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Treść art. 7 ust. 3 cyt. ustawy wskazuje, iż przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 cyt. ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - czyli kwoty 100,00 zł), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy o VAT należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem - ust. 2), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników, itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np. w związku z czynnościami reprezentacji). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

Z przepisów art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3, ust. 4 i ust. 7 cyt. ustawy wynika więc, że nieodpłatne przekazanie towarów, innych niż drukowane materiały informacyjne i reklamowe oraz próbki, na cele niezwiązane w sposób bezpośredni z działalnością opodatkowaną Spółki, związane z tą działalnością tylko w sposób pośredni (np. na cele reklamy czy promocji), podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem, że Podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Taka interpretacja wynika z analizy art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 cyt. ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest, w sposób pośredni, związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego, w przypadku nieobjęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle niezwiązane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy zakupie towarów, to ich nieodpłatne przekazanie, gdyby było nieopodatkowane, w rezultacie prowadziłoby do sytuacji, gdy żaden z uczestników obrotu gospodarczego nie poniósłby ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Pozostawałoby to w sprzeczności z zasadą powszechności i neutralności opodatkowania.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie generalnie każde nieodpłatne przekazanie towarów, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki). W takim przypadku na Wnioskodawcy ciążyć będzie obowiązek naliczenia podatku VAT należnego.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, że skoro w ocenie tut. organu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych towarów (nagród), których zakup ma związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i które nie spełniają przesłanek wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, (a więc nie wypełniają definicji prezentów o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4), to ich nieodpłatnie przekazanie osobom fizycznym i prawnym prowadzącym działalność gospodarczą, w ramach współpracy handlowej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako dostawa towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy, a Spółka nie będzie obowiązana do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 4 pkt 1 powołanego artykułu.

Natomiast w przypadku takich przekazań, które spełniają definicję prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, czynność nieodpłatnego przekazania towaru kontrahentom przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl