IBPP2/443-883/08/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-883/08/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej P. przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości umieszczania na metce towaru dwóch cen tj. jednej ze stawką 22% i drugiej ze stawką 7% VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości umieszczania na metce towaru dwóch cen tj. jednej ze stawką 22% i drugiej ze stawką 7% VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług pogrzebowych. W bardzo małym zakresie Wnioskodawca świadczy też usługi parkingowe, transportowe, przechowywania zwłok oraz wynajmu. Wnioskodawca chce w niedalekiej przyszłości uruchomić sprzedaż odzieży czarnej. Odzież tą chciałby prezentować klientom, zlecającym wykonanie usługi pogrzebowej. Równocześnie w lokalu zakupy mogłyby dokonywać i inne osoby, niezwiązane z Wnioskodawcą umowami zorganizowania pogrzebu. Działalność swoją Wnioskodawca prowadzi już kilkanaście lat i nie powstał u niego obowiązek ewidencjonowania przychodów przy zastosowaniu kas rejestrujących. W latach poprzednich podobnie jak do końca 2008 r. Wnioskodawca korzystał ze stosownego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, zamieszczanego w kolejnych rozporządzeniach Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. W 2007 r. udział obrotów z tytułu świadczenia usług pogrzebowych w obrotach ogółem firmy był wyższy niż 70%. Wnioskodawca nie jest podatnikiem rozpoczynającym świadczenie usług pogrzebowych po dniu 31 grudnia 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy będzie możliwe umieszczenie na metce towaru (odzieży czarnej) dwóch cen, jednej z 22% podatkiem VAT i drugiej z 7% podatkiem VAT do "usługi pogrzebowej".

Zdaniem Wnioskodawcy, umieszczenie dwóch cen na metce towaru, jednej dla osób chcących jedynie zakupić odzież czarną ze stawką 22% i drugiej ceny - do usługi pogrzebowej ze stawką 7% - nie stoi w sprzeczności z przepisami prawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez pojęcie towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które sa wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 120 ust. 1. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług pogrzebowych. W bardzo małym zakresie Wnioskodawca świadczy też usługi parkingowe, transportowe, przechowywania zwłok oraz wynajmu. Wnioskodawca zamierza także uruchomić sprzedaż odzieży czarnej na rzecz klientów zlecających wykonanie usługi pogrzebowej, jak również na rzecz innych osób, niezwiązanych z umowami zorganizowania pogrzebu. W świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT odzież jest towarem, zatem jej sprzedaż musi być sklasyfikowana jako sprzedaż towaru a nie usługi. Fakt, iż odzież będzie sprzedawana w kolorze czarnym, nie może przesądzić, iż stanowi ona element usługi pogrzebowej. Zatem dostawy tego towaru nie sposób włączyć do usługi sklasyfikowanej według PKWiU 93.03 "Usługi pogrzebowe i pokrewne".W poz. 160 załącznika nr 3 do ustawy o VAT ujęto "Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną". Zatem usługi te w świetle art. 41 ust. 2 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 7%. W załączniku tym ustawodawca nie ujął sprzedaży odzieży, zatem dostawa tego towaru (bez względu na kolor) podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 22%.Zatem, bez względu na rzecz jakiego podmiotu będzie sprzedawana czarna odzież, będzie ona podlegała opodatkowaniu stawką 22% VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl