IBPP2/443-879/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-879/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 28 października 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu świadczenia usług najmu nieruchomości na cele użytkowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT z tytułu świadczenia usług najmu nieruchomości na cele użytkowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w 2009 r. jako osoba fizyczna zakupił nieruchomość obejmującą grunt zabudowany budynkiem, w którym mieszczą się lokale użytkowe, część gruntu jest utwardzona (nadaje się do parkowania pojazdów i sprzętów). Przedmiotową nieruchomość zamierza wynająć osobie prawnej - spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie mogła dokonać adaptacji i remontów przedmiotowej nieruchomości oraz będzie miała prawo do jej podnajmu. Po dokonaniu koniecznych adaptacji i remontów najemca podnajmie przedmiotową nieruchomość Wnioskodawcy, jako podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi czystościowo - porządkowe oraz usługi w zakresie pielęgnacji zieleni podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, będąca właścicielem tej nieruchomości, wynajmując tę nieruchomość osobie prawnej (na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieoznaczony), ma prawo do wystawiania faktur VAT z tego tytułu dla tej osoby prawnej - spółki z o.o....

Zdaniem Wnioskodawcy, on jako osoba fizyczna będąca właścicielem przedmiotowej nieruchomości, ma obowiązek wystawiać dla najemcy, którą będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z tytułu wynajmu, faktury VAT, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, towarem są budynki i budowle, a także grunty, zaś zgodnie z art. 15 wyżej wymienionej ustawy podatnikami są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, która obejmuje także czynności wykonane jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy. Ponieważ umowa najmu zawarta pomiędzy Wnioskodawcą jako osobą fizyczną, a osobą prawną zostaje zawarta na czas nieokreślony, działalność ta będzie miała charakter częstotliwy i będzie traktowana jako działalność gospodarcza przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z czym faktury będą wystawiane najemcy (osobie prawnej spółce z o.o.) jako faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 tej ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Powyższa definicja ma zatem charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w obrocie gospodarczym.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższych przepisów wynika, iż najem lokalu na cele użytkowe stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w 2009 r., jako osoba fizyczna, zakupił nieruchomość obejmującą grunt zabudowany budynkiem, w którym mieszczą się lokale użytkowe, część gruntu jest utwardzona (nadaje się do parkowania pojazdów i sprzętów). Przedmiotową nieruchomość zamierza wynająć osobie prawnej - spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie mogła dokonać adaptacji i remontów przedmiotowej nieruchomości oraz będzie miała prawo do jej podnajmu. Po dokonaniu koniecznych adaptacji i remontów najemca podnajmie przedmiotową nieruchomość Wnioskodawcy, jako podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 stycznia 2010 r. wyjaśnił, iż w ramach prowadzonej działalności wykonuje usługi czystościowo - porządkowe oraz usługi w zakresie pielęgnacji zieleni podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym jest czynnym podatnikiem VAT.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz opisane zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż czynności najmu nieruchomości na rzecz spółki z o.o., wykonywane przez Wnioskodawcę będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Dla usług najmu w szczególny sposób uregulowano kwestię terminu wystawiania faktury w celu udokumentowania świadczenia tych usług.

Stosownie do treści § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Natomiast przepis § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia przewiduje, że w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a, ust. 16b oraz ust. 19a ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, przy czym, stosownie do ust. 2 tego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1 nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż skoro Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, to wszystkie wykonywane przez niego czynności, mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, podlegają opodatkowaniu. Konsekwencją powyższego, w sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca jest obowiązany do wystawiania najemcy nieruchomości faktur VAT w celu udokumentowania świadczenia usług najmu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, iż w zakresie pytania czy wymieniona osoba prawna (spółka z o.o.) po dokonaniu niezbędnych adaptacji i remontów może wynająć (podnająć) Wnioskodawcy jako osobie prowadzącej działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej urzędu gminy i wystawiać w związku z tym, dla Wnioskodawcy jako podmiotu gospodarczego, faktury VAT z tego tytułu, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl