IBPP2/443-877/10/BW - Stawka podatku VAT dla czynności polegających na wykonywaniu konstrukcji metalowych dla budownictwa mieszkaniowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-877/10/BW Stawka podatku VAT dla czynności polegających na wykonywaniu konstrukcji metalowych dla budownictwa mieszkaniowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności, o których mowa we wniosku (wykonywania konstrukcji metalowych dla budownictwa mieszkaniowego - balustrad, barier, konstrukcji stalowych balkonów, itp. - i ich montażu na budynkach mieszkalnych - PKOB 11) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla czynności, o których mowa we wniosku (wykonywania konstrukcji metalowych dla budownictwa mieszkaniowego - balustrad, barier, konstrukcji stalowych balkonów, itp. - i ich montażu na budynkach mieszkalnych - PKOB 11).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 stycznia 2011 r. znak: IBPP2/443-877/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą zajmującym się produkcją metali (PKD 2007: dział 24), produkcją metalowych wyrobów gotowych (PKD 2007: dział 25), naprawą i konserwacją metalowych wyrobów gotowych (PKD 2007: 33.11.Z), wykonywaniem robót budowlanych specjalistycznych (PKD 2007: dział 43).

Wnioskodawca zamierza wykonywać konstrukcje metalowe dla budownictwa mieszkaniowego: balustrady, bariery, konstrukcje stalowe balkonów, itp. Będzie również zajmował się montażem tych wyrobów na budynkach mieszkalnych (PKOB 11) w ramach umów zarówno z odbiorcami indywidualnymi, jak również w ramach podwykonawstwa na rzecz generalnych wykonawców.

Będzie wystawiał fakturę sprzedażową na ww. usługę, której podstawa opodatkowania, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W umowach na ww. usługę Wnioskodawca nie zobowiązuje się do odrębnego wykazywania na fakturze sprzedażowej, robocizny, zużytych materiałów nieprzerobionych, czy też części składowych przerobionych przez niego z zakupionych półproduktów (pręty, płaskowniki, walcówka, itp.).

Natomiast w piśmie z dnia 13 stycznia 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że chodzi o zdarzenie przyszłe, co w obecnej chwili oznacza stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2011 r.

Wnioskodawca określił symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla czynności do których odnosi się pytanie - według PKWiU 2008: "43.29.12.0 Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń"; zgodnie z kluczem powiązań PKWiU 2004: "45.34.10-00.00 Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń, balustrad i poręczy".

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych PKWiU 2008 budowlane roboty instalacyjne i montażowe, włączając instalowanie (montaż) stolarki budowlanej własnej produkcji, klasyfikuje się w dziale 43.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonywane przez Wnioskodawcę czynności należy uznać za dostawę towaru, opodatkowaną według stawki 22%, czy jako świadczenie usług w obiektach budownictwa mieszkaniowego, opodatkowanych stawką 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, z wytycznych wynikających ze statystycznych zasad metodycznych PKWiU 2008 wykonanie kompleksowej usługi montażu balustrad, barier i konstrukcji stalowych balkonów podlega grupowaniu 43.29.12.0. niezależnie czy wyroby użyte do wykonania usługi są produkcji Wnioskodawcy czy też nie. Sformułowanie "budowlane roboty instalacyjne i montażowe" użyte w pkt 5.3.4 statystycznych zasad metodycznych PKWiU 2008 należy odnieść bezpośrednio do przedstawionego przez niego w formularzu ORD-IN stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym jego zdaniem w przypadku robót budowlanych wykonywanych na obiektach mieszkalnych (budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym) zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%, gdyż dana czynność ma charakter kompleksowy i o jej opodatkowaniu decyduje czynność główna. W tym przypadku czynnością główną jest wykonanie balustrad, barier, konstrukcji stalowych balkonów na obiektach mieszkalnych (budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a nie dostawa towarów przez ich producenta połączona z ich zainstalowaniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 13 stycznia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego i zmodyfikował własne stanowisko w porównaniu do treści zawartej we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 12 października 2010 r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 13 stycznia 2011 r. było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 3 stycznia 2011 r. znak: IBPP2/443-877/10/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że własne stanowisko Wnioskodawcy, uwzględniające zmiany wprowadzone ww. pismem, są ostateczne i w tej wersji zostało one przywołane powyżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011 r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykuł przez przebudowę należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca zamierza wykonywać konstrukcje metalowe dla budownictwa mieszkaniowego: balustrady, bariery, konstrukcje stalowe balkonów, itp. Będzie również zajmował się montażem tych wyrobów na budynkach mieszkalnych (PKOB 11) w ramach umów zarówno z odbiorcami indywidualnymi, jak również w ramach podwykonawstwa na rzecz generalnych wykonawców.

Wnioskodawca wskazał, że będzie wystawiał fakturę sprzedażową na ww. usługę, której podstawa opodatkowania, w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Wskazał także, iż w umowach na ww. usługę nie zobowiązuje się do odrębnego wykazywania na fakturze sprzedażowej, robocizny, zużytych materiałów nieprzerobionych, czy też części składowych przerobionych przez niego z zakupionych półproduktów (pręty, płaskowniki, walcówki, itp.).

Wnioskodawca określił symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla czynności do których odnosi się pytanie - według PKWiU 2008: "43.29.12.0 Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń"; zgodnie z kluczem powiązań PKWiU 2004: "45.34.10-00.00 Roboty związane z zakładaniem ogrodzeń, balustrad i poręczy".

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności ani przepisy ustawy ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Należy zauważyć, iż jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca będzie wykonywał i montował konstrukcje stalowe. Wnioskodawca, przedstawiając własne stanowisko, wskazał, że w tym przypadku czynnością główną jest wykonanie balustrad, barier, konstrukcji stalowych balkonów na obiektach mieszkalnych (budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), a nie dostawa towarów przez ich producenta połączona w ich zainstalowaniem.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy stwierdził, cyt.:

"W umowach na ww. usługę (...)".

Tut. organ przyjął zatem, że odnośnie czynności, o których mowa we wniosku Wnioskodawca zawarł umowy na usługę, a nie dostawę towarów.

Biorąc zaś pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy," "remontu" "modernizacji", "termomodernizacji" oraz "przebudowy", zdaniem tut. organu przedmiotowe czynności (usługi) można zaliczyć do usług remontowych czy też modernizacyjnych lub jako element procesu budowy budynku.

W wyniku montażu na budynku balustrady, bariery, konstrukcji stalowej, balkonu powstanie nowy element budynku trwale z nim związany i niezbędny do prawidłowego użytkowania tej części budynku.

W konsekwencji powyższego, biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że jeżeli faktycznie odnośnie czynności, o których mowa we wniosku Wnioskodawca ma zawarte umowy na świadczenie usług a cena tych usług obejmować będzie koszt montowanego towaru i usługi te będą wykonywane przez niego w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, to do całej wartości usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług przy uwzględnieniu kryterium powierzchni użytkowej, o której mowa w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dla czynności, o których mowa we wniosku zastosowanie powinna znaleźć stawka podatku VAT w wysokości 7% należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ pragnie wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl