IBPP2/443-87/12/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-87/12/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych, bram garażowych, automatyki do bram i rolet zewnętrznych,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet wewnętrznych oraz związanych z nimi usługami serwisowymi,

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi serwisowe dotyczące rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki z nimi związanej.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na montaż rolet zewnętrznych i wewnętrznych, bram garażowych i pozostałych urządzeń z tym montażem związanych oraz stawki podatku VAT na usługi serwisowe świadczone w związku z montowanymi urządzeniami wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 kwietnia 2012 r. znak: IBPP2/443-87/12/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 12 kwietnia 2010 r. Głównym przedmiotem działalności jest montaż w nowopowstałych jak i istniejących już budynkach następujących elementów (urządzeń):

* rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku i mają na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, zwiększając izolację termiczną i akustyczną budynku oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem, mogą być zamontowane na etapie budowy jak i już w istniejącym budynku,

* rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym, (skrzynka rolety montowana jest na istniejącym nadprożu) rolety te z uwagi na to, iż skrzynka montowana jest na trwałe pod tynkiem mogą być montowane jedynie na etapie budowy domu lub przy ocieplaniu i tynkowaniu istniejącego już budynku,

* rolet zewnętrznych w systemie RKS (pod nadprożem osadzone są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe na etapie wznoszenia ścian budynku a więc mogą być zamontowane tylko na etapie budowy,

* rolet zewnętrznych w systemie nakładanym SKS, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są na trwałe montowane do okna i wraz z oknem osadzone we wnęce okiennej, zapewniając dodatkową izolację termiczną i akustyczną,

* rolet wewnętrznych montowanych w sposób trwały na ramę okna lub na ścianie nadprożowej,

* bram garażowych segmentowych i uchylnych, które są montowane do ścian budynków, pozwalając na szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków.

* automatyki do bram i rolet zewnętrznych; napędów i sterowań, który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach, urządzenia te montowane w sposób trwały do ścian lub stropów budynków.

Poza usługami montażowymi Wnioskodawczyni świadczy również usługi serwisowe wyżej wymienionych urządzeń. Z tytułu zleconych usług montażowych zawierane są umowy z klientem w formie pisemnej. Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do zamontowania przedmiotowych urządzeń. Montowane elementy są nabywane przez jej firmę bezpośrednio od producenta pod konkretne zamówienie klienta lub od podmiotów pośredniczących. Wyżej wymienione elementy montowane są w obiektach budowlanych przed oddaniem do użytku jak i również w remontowanych i modernizowanych budynkach zamieszkałych. Wartość tych urządzeń jest wliczona w cenę montażu i wykazana jest na umowie w jednej kwocie jako montaż. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy jest montaż, wykonane czynności przedstawiam na fakturze VAT w jednej pozycji jako usługę budowlaną. Wyżej wymienione usługi świadczone są w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2.

Ponadto w piśmie uzupełniającym wniosek, Wnioskodawczyni doprecyzowała, iż poza usługami montażowymi rolet i bram garażowych, świadczy również usługi serwisowe tych urządzeń. W zakresie usług serwisowych Wnioskodawczyni wykonuje usługi:

* regulacji elementów mechanicznych bram i rolet w celu prawidłowego działania,

* konserwacji związanej z przesmarowaniem niektórych elementów tych urządzeń,

* wymiany pojedynczych elementów bram i rolet nie podlegających naprawie.

Wszystkie wyżej wymienione usługi serwisowe są robotami konserwacyjnymi, które w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość netto wymienianych elementów nie przekracza 50% wartości netto całej usługi, tzn. wartość robocizny jest znacznie większa od wartości netto użytych materiałów do wymiany.

Zarówno wymienione we wniosku usługi montażowe rolet zewnętrznych i wewnętrznych, bram garażowych jak i usługi serwisowe wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% w odniesieniu do rolet zewnętrznych, które mogą być zamontowane tylko na etapie budowy czyli przed oddaniem budynku do użytku.

2.

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% w odniesieniu do montażu pozostałych urządzeń (nie wymienionych w pytaniu 1) również przed oddaniem budynku do użytku, których montaż z technicznego punktu widzenia nie jest bezwzględnie konieczny na etapie budowy.

3.

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% w odniesieniu do wszystkich wymienionych we wniosku montowanych urządzeń w modernizowanych i remontowanych budynkach już zamieszkałych (po odbiorze technicznym budynku).

4.

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% w odniesieniu do świadczonych usług serwisowych wymienionych we wniosku urządzeń.

5.

Czy prawidłowe jest stosowanie stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% w stosunku do usług montażu wymienionych we wniosku urządzeń (bez ich dostawy), świadczonych na rzecz innych firm dostarczających wyżej wymienione urządzenia.

Stanowisko Wnioskodawczyni, przeformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 kwietnia 2012 r.:

W odniesieniu do pytania nr 1 i 2, Wnioskodawczyni uważa, że stosowanie obniżonej stawki w wysokości 8% jest prawidłowe.

Artykuł 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług mówi o tym, że stawka 8% jest stosowana w odniesieniu między innymi do budowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - rolety zewnętrzne (niezależnie od tego czy są to rolety montowane razem z oknem; rolety, których skrzynka przykrywana jest tynkiem czy rolety montowane na murze) są montowane w sposób trwały i stanowią integralną część budowanego obiektu budowlanego.

W odniesieniu do pytania nr 3, Wnioskodawczyni uważa, że stosowanie obniżonej stawki 8% w stosunku do montażu rolet zewnętrznych i wewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki do rolet i bram jest prawidłowe.

Zgodnie z wyżej już wymienionym art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi o tym, że stawka 8% jest stosowana również w odniesieniu do remontu, modernizacji, termomodernizacji czy przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Montaż wyżej wymienionych urządzeń jak najbardziej można zaliczyć do prac remontowych, modernizacyjnych czy termomodernizacyjnych.

W odniesieniu do pytania nr 4 Wnioskodawczyni uważa, że stosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% jest prawidłowe. Wszystkie świadczone usługi serwisowe są robotami konserwacyjnymi, w ramach których wartość wymienianych elementów nie przekracza 50% wartości netto całej usługi. Roboty te w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, w stosunku do których Wnioskodawczyni stosuje preferencyjną stawkę w wysokości 8%.

W odniesieniu do pytania nr 5 Wnioskodawczyni uważa, że stosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług w obniżonej wysokości 8% za prawidłowe. Usługi te wykonywane są w ramach budowy, przebudowy i modernizacji budynków mieszkalnych w zakresie budownictwa mieszkaniowego. W związku z tym mimo, iż fakturą końcową Wnioskodawczyni nie obciąża klienta, u którego ta usługa została wykonana tylko firmę dostarczającą dane urządzenia, z którą ten klient ma podpisaną umowę Wnioskodawczyni uważa, że prawidłowe jest stosowanie preferencyjnej stawki 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych, bram garażowych, automatyki do bram i rolet zewnętrznych,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet wewnętrznych oraz związanych z nimi usługami serwisowymi,

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi serwisowe dotyczące rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki z nimi związanej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Artykuł 41 ust. 2 ustawy określa, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ustawy - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - w oparciu o art. 41 ust. 12a ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41 ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy - Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 12 kwietnia 2010 r. Głównym przedmiotem działalności jest montaż w nowopowstałych jak i istniejących już budynkach następujących elementów (urządzeń):

* rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku i mają na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, zwiększając izolację termiczną i akustyczną budynku oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem, mogą być zamontowane na etapie budowy jak i już w istniejącym budynku,

* rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym, (skrzynka rolety montowana jest na istniejącym nadprożu) rolety te z uwagi na to, iż skrzynka montowana jest na trwałe pod tynkiem mogą być montowane jedynie na etapie budowy domu lub przy ocieplaniu i tynkowaniu istniejącego już budynku,

* rolet zewnętrznych w systemie RKS (pod nadprożem osadzone są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe na etapie wznoszenia ścian budynku a więc mogą być zamontowane tylko na etapie budowy,

* rolet zewnętrznych w systemie nakładanym SKS, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są na trwałe montowane do okna i wraz z oknem osadzone we wnęce okiennej, zapewniając dodatkową izolację termiczną i akustyczną,

* rolet wewnętrznych montowanych w sposób trwały na ramę okna lub na ścianie nadprożowej,

* bram garażowych segmentowych i uchylnych, które są montowane do ścian budynków, pozwalając na szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków.

* automatyki do bram i rolet zewnętrznych; napędów i sterowań, który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach, urządzenia te montowane w sposób trwały do ścian lub stropów budynków.

Poza usługami montażowymi Wnioskodawczyni świadczy również usługi serwisowe wyżej wymienionych urządzeń. Z tytułu zleconych usług montażowych zawierane są umowy z klientem w formie pisemnej. Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawczyni zobowiązana jest do zamontowania przedmiotowych urządzeń. Montowane elementy są nabywane przez jej firmę bezpośrednio od producenta pod konkretne zamówienie klienta lub od podmiotów pośredniczących. Wyżej wymienione elementy montowane są w obiektach budowlanych przed oddaniem do użytku jak i również w remontowanych i modernizowanych budynkach zamieszkałych. Wartość tych urządzeń jest wliczona w cenę montażu i wykazana jest na umowie w jednej kwocie jako montaż. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy jest montaż, wykonane czynności przedstawiam na fakturze VAT w jednej pozycji jako usługę budowlaną. Wyżej wymienione usługi świadczone są w budynkach objętych dziełem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 msup>2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 msup>2.

W zakresie usług serwisowych Wnioskodawczyni wykonuje usługi:

* regulacji elementów mechanicznych bram i rolet w celu prawidłowego działania,

* konserwacji związanej z przesmarowaniem niektórych elementów tych urządzeń,

* wymiany pojedynczych elementów bram i rolet nie podlegających naprawie.

Wszystkie wyżej wymienione usługi serwisowe są robotami konserwacyjnymi, które w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, mają na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części. Wartość netto wymienianych elementów nie przekracza 50% wartości netto całej usługi, tzn. wartość robocizny jest znacznie większa od wartości netto użytych materiałów do wymiany.

Zarówno wymienione we wniosku usługi montażowe rolet zewnętrznych i wewnętrznych, bram garażowych jak i usługi serwisowe wykonywane są w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że do wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności polegających na dostawie wraz z montażem rolet zewnętrznych, bram garażowych, automatyki do bram i rolet zewnętrznych, w budynkach i lokalach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie stawka 8% VAT, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Opisane przez Wnioskodawczynię usługi wykonywane w ramach budowy, przebudowy i modernizacji budynków mieszkalnych, stanowią bowiem czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Usługi te są wykonywane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Stawka 8% ma zastosowanie do całości robót, w przypadku gdy Wnioskodawczyni zawarła umowy na wykonanie całości usług, w których wartość usług obejmuje zarówno koszty robocizny i materiału.

Zatem mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania montażu rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki do rolet zewnętrznych i bram garażowych stawką 8% jest prawidłowe.

Natomiast w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawczynię usług montażu rolet wewnętrznych w obiektach budowlanych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku VAT. Rolety wewnętrzne są wyposażeniem budynku (lokalu), a ich przytwierdzenie do ram okiennych lub ścian i sufitu pozostaje bez znaczenia. W wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących dostawy czy też samego instalowania, montażu różnych towarów, m.in. rolet wewnętrznych uznać należy, iż czynności te nie korzystają z preferencji podatkowej. W swej istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię polegające na dostawie i montażu rolet wewnętrznych są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące jego użyteczność i funkcjonalność. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie opodatkowania usług montażu rolet wewnętrznych jest nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż nie ma znaczenia fakt wykonania ww. czynności przez Wnioskodawczynię na rzecz innych firm dostarczających montowane urządzenia. O zastosowaniu stawki podatku VAT w wysokości 8% decyduje klasyfikacja budynku oraz fakt, czy usługi te są wykonywane w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Poza opisanymi wyżej usługami Wnioskodawczyni świadczy również usługi serwisowe dotyczące montowanych przez siebie urządzeń, wśród których są także rolety wewnętrzne stanowiące element wyposażenia. Usługi te jak wynika z wniosku są usługami konserwacyjnymi w rozumieniu § 7 ust. 2 cyt. rozporządzenia.

Ustawodawca wyjaśnił, że roboty konserwacyjne to roboty mające spełnić określony cel. Zatem obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% objęte są wyłącznie czynności mające charakter robót, będących konsekwencją przeprowadzonej kontroli bądź interwencji użytkownika.

W konsekwencji powyższego, odnosząc przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, że świadczone usługi serwisowe spełniające definicję robót konserwacyjnych, zawartą w § 7 ust. 2 rozporządzenia, opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%, stosownie do powołanego przepisu § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 z uwzględnieniem § 7 ust. 3 rozporządzenia. Stawka 8% nie będzie miała jednak zastosowania do usług serwisowych dotyczących rolet wewnętrznych, bowiem jak wyjaśniono rolety wewnętrzne nie stanowią elementów konstrukcyjnych budynku, lecz są jego wyposażeniem. Tym samym stawka 8% określona w § 7 ust. 1 rozporządzenia nie obejmuje usług serwisowych związanych z wyposażeniem budynku bądź lokalu mieszkalnego. Zatem stawką 8% objęte są usługi konserwacyjne dotyczące rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki z nimi związanej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie stawki podatku VAT na montaż rolet, bram garażowych i pozostałych urządzeń z tym montażem związanych oraz stawki podatku VAT na usługi serwisowe świadczone w związku z montowanymi urządzeniami, wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji i przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należało uznać za:

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet zewnętrznych, bram garażowych, automatyki do bram i rolet zewnętrznych,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi montażu rolet wewnętrznych oraz związanych z nimi usługami serwisowymi,

* prawidłowe - w części dotyczącej stawki podatku VAT na usługi serwisowe dotyczące rolet zewnętrznych, bram garażowych oraz automatyki z nimi związanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawczynię zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi, środki trwałe, obiekty budowlane według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl